[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 11، شماره 4 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 55-45 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوپردازی بین المللی سازی دانشگاه ها با تأکید بر حکمرانی چند سطحی: رویکرد کیفی
سلیمه ستوده فر* ، عبداله پارسا ، سکینه شاهی ، حمید فرهادی راد
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، sotudefar.s@gmai.com
چکیده:   (3382 مشاهده)
مقدمه: بین ­المللی ­سازی آموزش عالی، فرایندی برای رویارویی عالمانه با چالش ­های برآمده از جهانی­ شدن است که مورد توجه دانشگاه­ های پیشرو در جهان قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر الگوپردازی بین­ المللی­ سازی دانشگاه ­ها با تأکید بر حکمرانی چند سطحی بوده است .
روش­ ها: پژوهش حاضر با بهره­ گیری از روش تحقیق کیفی از نوع پدیدار­شناسی و مصاحبه با نمونه منتخب هدفمند مدیران و اعضای هیأت علمی6 دانشگاه (شهید چمران اهواز، شیراز، کردستان، سیستان و بلوچستان، علامه طباطبایی تهران و فردوسی مشهد) و در سال 1397-1396 انجام شد. مصاحبه­ ها با استفاده از روش ­های کدگذاری اشتروس و کوربین (باز، انتخابی و محوری) تحلیل شدند.
یافته­ ها: الگوی پیشنهادی پژوهش حاضر برگرفته از نظرات اعضای هیأت علمی 6 دانشگاه مذکور برای بین ­المللی­ سازی دانشگاه شامل پنج ­بعد متشکل از ابعاد اقتصادی و اجتماعی (رقابت برای کسب منابع، پاسخ­گویی به نیازهای جامعه و محیط پیرامونی، تجاری­ سازی، موقعیت جغرافیایی و منطقه­ ای دانشگاه)، انسانی و فرهنگی (توانمندی­ های نیروی انسانی، تعاملات فرهنگی، انگیزش نیروی انسانی)، علمی و فناوری (ماهیت علم، برنامه­ های درسی و آموزشی، فناوری و تجهیزات آموزشی و پژوهشی، تولید و نشر علم)، سازمانی و ساختاری (مدیریت سازمانی، استقلال دانشگاه و گروه، کارکردهای دانشگاه)، و سیاسی و حکومتی (وجوه بین­ المللی برنامه ­های راهبردی دانشگاه، ایدئولوژی­ های برنامه­ های توسعه ملی و تعلاملات دیپلماتیک بین ­المللی) بود.
نتیجه­ گیری: دانشگاه­ ها برای کسب اعتبار بین­ المللی نیاز دارند در این زمینه گام بردارند و به الگوی نیاز است که راهنمای دانشگاه برای حرکت در این مسیر باشد، الگوی پیشنهادی در پژوهش حاضر می­ تواند در این زمینه راه­گشا باشد.

 
واژه‌های کلیدی: بین المللی سازی، دانشگاه، عوامل فرهنگی، آموزش، حکمرانی چند سطحی
متن کامل [PDF 416 kb]   (1153 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1713 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
فهرست منابع
1. Rizvi F. Internationalization of curriculum. Provice chancellor (international), RMIT University. 2004: 8 (2) 78-92.
2. Anneke LC, "Europianisation, Internationalization and Globalization in Higher Education. The globalization of higher education 2002: 12 (3) .3-6.
3. Knight J. Internationalization remodel: Definition, approaches and rationales. J Stud Int Educ. 2004; 8:5-31. [DOI:10.1177/1028315303260832]
4. De Wit H. Internationalisation of higher education in the United States and Europe: A historical, comparative and conceptual analysis.1st ed. Connecticut: Greenwood Press; 2002.
5. Fumasoli T, Gornitzka A, Maassen P. University Autonomy and Organizational Change Dynamics. Oslo: ARENA; 2014.
6. Zgaga, P. Looking out. The Bologna Process in a Global Setting. On the "External Dimension" of the Bologna Process.Oslo: Norwegian Ministry of Education and Research; 2006.
7. Knight, J.Higher education in turmoil: The changing world of internationalization. 1th ed. Rotterdam, Netherlands: Sense Press; 2008. [DOI:10.1163/9789087905224_012]
8. Rudzeki REJ. Internationalization of UK Busisness Schools: Finding of a National Suvey" , In Blok, p (ed) Policy Implemention in Internationalization of Higher Education, European Associatio n of Innerational Education , Occasional Parper Namber 8. 2003.
9. Jiang X. Towards the Internationalisation of Higher Education form a Critical Perspective, Journal of Further and Higher Education 2008: 32 (4) 347-356. [DOI:10.1080/03098770802395561]
10. Davies JL. Developing a Strategy for Internationalization in Universities: Towards a Conceptual Framework.In Klasek CB,editors Published in Bridges to the Future: Strategies for internationalizing Higher Education. Association of International Education; 1992.
11. Nikbin M, Zakersalehi G, Mahozi R. [The Model of Internationalization of Higher Education from Cultural Policy Perspective]. Science and Technology Policy 2017; 9 (3): 33-43. [Persian]
12. Jafari S, Rahimian H, Abbaspour A, Ghiasi Nedooshan S, Khorsandi Tāskoh A. [A model for the internationalization of universities in the humanities and social sciences]. Journal of higher education curriculum studies 2018; 9 (17): 67-91. [Persian]
13. Firuzjaeian T, Khorsandi Taskoh A. [Identifying and Analyzing the Reasons for Internationalization of Specialty Universities Refocusing on the Internationalization Strategy at Home]. Scientific journal managment System 2018: (13): 46-75. [Persian] doi: 10.22080/ eps.2018. 2022
14. Bagheri Moghadam N, Ahmadi H. [Pathology of Governance in Higher Education System in Iran]. Public Policy 2019; 4 (4): 55-74. [Persian] doi: 10.22059/ ppolicy. 2019. 69717
15. Khorsandi Taskouh A, Firozja'ian T. [Conditions for Internationalization of Universities by Focusing on Intercultural Curriculum Planning]. Journal of higher education curriculum studies 2019; 9 (18): 7-44. [Persian ]
16. Aldieri L, Kotsemir M, Vinci CP . The impact of research collaboration on academic performance: An empirical analysis for some European countries. Socio-Economic Planning Sciences 2018; 62: 13-30. [DOI:10.1016/j.seps.2017.05.003]
17. Courts DV.Internationalizing an Institution: An Emerging Model of Effective Leadership, Infrastructure and Cultural Factors[ dissertation]. Morgantown, West Virginia :West Virginia University; 2004.
18. Rami M, Ayoubi HK, Massoud H. The strategy of internationalization in universities: A quantitative evaluation of the intent and implementation in UK universities. International Journal of Educational Management 2007; 21 (4):329 - 349. [DOI:10.1108/09513540710749546]
19. Williams S. Internationalization of the Curriculum: A Remedy for International Students' Academic Adjustment Difficulties? [dissertation]. Canada: Memorial University of Newfoundland; 2008.
20. Creswell J, Plano Clark W. [Mixed Methods Research]. translated by: Kiamanesh A, Saraei J.2nd ed Tehran: Aeezh; 2014.[Persian]
21. MehrazizadehY, Safaei Moghadam M, Salehi Omran E, Alam M. [Theoretical and practical basis of research]. 1st ed Shahid Chamran University of Ahvaz ; 2014. [Persian]
22. Mitchelmore S, Rowley J. Entrepreneurial competencies: A literature review and development agenda. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research 2010;16 (2): 92-111. [DOI:10.1108/13552551011026995]
23. Zamani Manesh H , Khorasani A, Yoz bashi A. [Effective Strategies for Internationalization of Medical Curricula: A Viewpoint of the Faculty Members of Shahid Beheshti University of Medical Sciences]. Journal of Medical Education 2012; (13):291-305.[Persian]
24. Fathi Vajargah K, Yamani M, Zare A.[A Study of the Internationalization Curriculum Challenges (IOC) in Universities and Educational Institutions from the Viewpoint of Faculty Members at Shahid Beheshti University]. IRPHE 2010; 15 (4) :63-82.
25. Zaker Salehi GR. [Higher education rights, concepts and issues]. Institute for Research and Planning in Higher Education Publications: 2017. [Persian]
26. Khorasani A, Zamani Manesh H. [Strategies for internationalization of universities and institutes of higher education in Iran]. Iranian Quarterly of Educational Strategies 2012: 5 (3) 183-189 [Persian]
27. Johnston JS. Edelstein RJ. Beyond Borders: Profiles in International Education. Washington DC: American Association College; 1993.
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sotoudehfar S, Parsa A, Shahi S, Farhadi Rad H. Modeling Internationalization of Universities with Emphasis on Multilevel Governance: A Qualitative Approach. RME 2019; 11 (4) :45-55
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-877-fa.html

ستوده فر سلیمه، پارسا عبداله، شاهی سکینه، فرهادی راد حمید. الگوپردازی بین المللی سازی دانشگاه ها با تأکید بر حکمرانی چند سطحی: رویکرد کیفی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1398; 11 (4) :45-55

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-877-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education