دوره 11، شماره 4 - ( 1398 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 63-56 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahabi S, Jadidi H, Yarahmadi Y. The Effectiveness of Emotion- based Curriculum on students’ academic satisfaction in Hamadan University of Medical Sciences. Res Med Edu 2020; 11 (4) :56-63
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-875-fa.html
شهابی سمیرا، جدیدی هوشنگ، یار احمدی یحیی. تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر هیجان تحصیلی بررضایت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1398; 11 (4) :56-63

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-875-fa.html


گروه روانشناسی،واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج، ایران ، hjadidi86@gmail.com
چکیده:   (3402 مشاهده)
مقدمه:هیجان­ ها یکی از ابعاد وجودی انسان هستند و نقش آن­ها در زندگی چنان برجسته و چشمگیر است که تصور فقدان آن­ها ممکن نیست و از نظر نحوه ابراز و مدیریت آن­ها، یکی از عوامل تمایز بین افراد است. هیجان­ های تحصیلی به طور مستقیم با فعالیت­ های تحصیلی یا نتایج تحصیلی گره خورده­اند. هدف این پژوهش بررسی میزان تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر هیجان تحصیلی بررضایت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان بود .
روش ها: پژوهش حاضر از نظر روش ­شناسی جزء طرح­ های نیمه تجربی از نوع پیش­ آزمون و پس ­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، شامل همه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 98-97 بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 60 نفر از دانشجویانی که نمره رضایت تحصیلی آن­ها پایین بود، انتخاب و به ­صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ­ای برنامه مبتنی بر هیجان تحصیلی آموزش داده شد. اعضای هر دو گروه در هر دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه رضایت تحصیلی ترک­زاده و محترم را تکمیل کردند. داده­ها نیز با روش تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها:نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون متغیر رضایت تحصیلی نسبت به پیش‌آزمون تغییر وجود دارد اما درگروه کنترل، تغییرات محسوسی مشاهده نشد. همچنین با کنترل نمرات پیش‌آزمون، میانگین تعدیل‌شده نمرات رضایت تحصیلی گروه آزمایش به صورتی معنی‌دار بالاتر از گروه کنترل بود (0/001 =P) .
نتیجه ­گیری:نتایج نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر هیجان تحصیلی منجر به افزایش رضایت تحصیلی می­ شود. بنابراین، برنامه آموزشی مذکور بر رضایت تحصیلی دانشجویان اثرگذار بوده است.
 
متن کامل [PDF 377 kb]   (930 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1085 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي

فهرست منابع
1. Baykal U, Sokmen S, Korkmaz S, Akgun E. Determining student satisfaction in a nursing college. Nurse Educ Today 2005; 25 (4): 255- 62. [DOI:10.1016/j.nedt.2004.11.009]
2. El Ansari W, Oskrochi R. What matters most? Predictors of student satisfaction in public health educational courses. Pub Health 2006; 120 (5): 462- 73. [DOI:10.1016/j.puhe.2005.12.005]
3. Vittorio Caprara G, Barbaranelli C, Steca P, Malone PS. Teachers' self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students' academic achievement: A study at the school level. J Sch Psychol. 2006; 44 (6):473- 90. [DOI:10.1016/j.jsp.2006.09.001]
4. Carmen P. Laura B. "Students' Satisfaction towards Academic Courses In Blended Weekend Classes Program". Procedia - Social and Behavioral Sciences 2015; 191, 2198- 202. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.04.535]
5. Peters S, Barbier M, Faulx D, Hansez I. Learning and motivation to transfer after an e-learning programme: Impact of trainees' motivation to train, personal interaction and satisfaction. Innovations. In Education and Teaching International 2012; 49 (4): 375- 87. [DOI:10.1080/14703297.2012.728878]
6. Umbach PD, Porter SR. How do academic departments impact student satisfaction? Understanding the contextual effects of departments. Res High Educ 2002; 43 (2): 209- 34. [DOI:10.1023/A:1014471708162]
7. Durber CM, Yeates KO, Taylor HG, Walz NC, Stancin T, Wade SL. The family environment predicts long-term academic achievement and classroom behavior following traumatic brain injury in early childhood. Neuropsychology 2017; 31 (5): 499. [DOI:10.1037/neu0000351]
8. Reyhani MB, Kamari S, Zarei R, Nejati V. [Social cognition and academic satisfaction: the mediating role of achievement emotions]. Social Cognition 2016-2017; 5 (2): 136- 154. [Persian]
9. Glaser-zikuda M, Stuchikova I, Janik T. Emotional aspects of learning and teaching: reviewing the field − discussing the issues. Orbis Scholae 2013; 7 (2): 7- 22. [DOI:10.14712/23363177.2015.18]
10. Pekrun R. The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational psychology review 2006; 18 (4): 315- 41. [DOI:10.1007/s10648-006-9029-9]
11. Pekrun R. Linnenbrink-Garcia L. International handbooks of emotions in education. New York: Routledge; 2014.
12. Koura A, Al- Hebaishi S. The Relationship between Multiple Intelligences, Self-Efficacy and Academic Achievement of Saudi Gifted and Regular Intermediate Students. Educational Research International 2014; 3 (1): 48- 70.
13. Artino Jr AR, Holmboe ES, Durning SJ. Can achievement emotions be used to better understand motivation, learning, and performance in medical education? Medical Teacher. 2012; 34 (3): 240- 44. [DOI:10.3109/0142159X.2012.643265]
14. Martin SE, Williamson RL, Kurtz-Nelson EC, Boekamp JR. Emotion Understanding (and Mis understanding) in Clinically Referred Preschoolers: The Role of Child Language and Maternal Depressive Symptoms. Journal of Child and Family Studies 2015; 24 (1): 24- 37. [DOI:10.1007/s10826-013-9810-6]
15. Ahmadi S. [The mediating role of academic achievement emotions in the relationship between achievement goals with academic aerformance and educational satisfaction]. [dissertation]. Shiraz; Shiraz University; 2015. [Persian]
16. Pekrun R, Goetz T, Titz W. Perry RP. "Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: A program of quantitative and qualitative research". Educational Psychologist 2002; 37 (2): 91- 106. [DOI:10.1207/S15326985EP3702_4]
17. Pekrun R. "The control- value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice". Educational Psychology Review 2006; 18, 315- 41. [DOI:10.1007/s10648-006-9029-9]
18. Ahmadi S, Sheykholeslami R. [The relationship between emotional intelligence and educational satisfaction in students]. Journal of Educational Psychology Studies 2011; 8 (13): 1- 20. [Persian]
19. Noughani F, Bayat Rizi M, Ghorbani Z, Ramim T. Correlation between emotional intelligence and educational consent of students of Tehran University of Medical Students. Tehran University Med Journal 2015; 73 (2): 110- 116.
20. Torkzadeh J, Mohtaram M. [The validation of student's academic satisfaction scale]. Higher Education Letter 2014; 7 (26): 155- 176. [Persian]
21. Sadeghi M, Barzegar Befroee M. [Mediating role of academic emotions on the relationship between basic psychological needs and academic satisfaction among students]. rme. 2019; 11 (2) :32-43. [Persian] [DOI:10.29252/rme.11.2.32]
22. Hayat A, Esmi K, Rezaei R, Nabiee P. [The Relationship between Academic Emotions and Academic Performance of Medical Students of Shiraz University of Medical Sciences]. rme. 2017; 9 (4): 29-20. [Persian] [DOI:10.29252/rme.9.4.29]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb