[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 11، شماره 4 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 34-21 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب شناسی بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی "یک مطالعه کیفی"
حمیدرضا آراسته* ، راضیه قرباندوست ، حسین عباسیان ، حسن رضا زین آبادی
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت،دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، arastehhr@yahoo.com
چکیده:   (2931 مشاهده)
 مقدمه:حوزه آموزش یکی از حوزه ­های زیربنایی نظام سلامت است و برای تحول در این حوزه باید تربیت نیروی انسانی سلامت متحول شود، سند تحول و نوآوری فرصتی استثنایی برای دست اندرکاران حوزه آموزش و مسئولین دانشگاه ­ها است تا بتوانند در زمینه ارتقای آموزش علوم پزشکی کشور گام بردارند. ﻳﻜﻲ از مهم­ ترین اﻗﺪاﻣﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺳﺎزﻣﺎن­ﻫﺎی ﻣﻮﻓﻖ ﺑﺮای ارﺗﻘﺎی اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺧﻮد اﻧﺠﺎم ﻣﻲ­دﻫﻨﺪ. آﺳﻴﺐ­ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺻﺤﻴﺢ و ﺑﻪ ﻣﻮقع می­ باشد که منجر می­ شود مدیران از ﻣﺴﺎﻳﻞ و ﻣﺸﻜﻼت ﺟﺎری ﺳﺎزﻣﺎن ﺧﻮد ﻣﻄﻠﻊ شوند تا از ﺣﺎد ﺷﺪن آن ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. پژوهش حاضر به منظور شناسایی آسیب ­های وضعیت موجود بسته­ های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی در دانشگاه ­های علوم پزشکی کشور انجام گرفت.
روش ها : این ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﯿﻔﯽ از نوع ﺗﺤﻠﯿﻞ موضوعی است. جامعه آماری کلیه صاحب ­نظران، مطلعین کلیدی و افراد درگیر در اجرای بسته­ های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی بود که با استفاده از روش نمونه ­گیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی24 نفر به عنوان مشارکت­ کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. تحلیل داده­ ها با نرم ­افزار مکس کیودا (Maxqda) انجام شد. برای بدست آوردن اعتبار و روایی داده ­ها از روش بازبینی مشارکت­ کننده و مرور خبرگان غیرشرکت­ کننده در پژوهش استفاده شد.
یافته ها:براساس نتایج بدست آمده از مطالعه کیفی 9 طبقه اصلی یعنی آسیب­ های اجرایی، ساختاری، سیاستی، محیطی،  مدیریتی،  انگیزشی،  تطابق توانایی ­ها و شغل، فرهنگی بسته­ ها شناسایی شد. بیشترین آسیب ­های اشاره شده توسط مشارکت­ کنندگان مربوط به مشکلات اجرایی در سطح دانشگاه، کلان منطقه و آسیب ­های انگیزشی بود و کم­ترین آن­ها مربوط به آسیب ­های مدیریتی بود.
نتیجه گیری: شناسایی آسیب­ ها و مشکلات موجود در اجرای بسته­ های تحول و نوآوری در دانشگاه­ ها، می­ تواند پیامدهای مثبتی در جهت ارتقاء کیفیت آموزش پزشکی داشته باشد. بیشترین کدهای اشاره شده مربوط به مشکلات در چگونگی اجرای بسته‌ها در دانشگاه‌ها بود که نشان­ دهنده عدم آگاهی اعضای هیات علمی از بسته‌های تحول و درگیر نبودن دانشجویان در اجرای بسته‌ها و پیاده ­سازی آن­ها است. لذا سیاست­ گذاران و برنامه­ ریزان آموزش پزشکی می­ توانند با شناسایی آسیب­ های اجرایی بسته­ های تحول به رفع نواقص موجود پرداخته و راهکارهای اجرایی موثری جهت پیاده سازی بهینه بسته­ ها ارائه نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: تحول، نوآوری، آموزش پزشکی، آسیب شناسی
متن کامل [PDF 654 kb]   (767 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (965 مشاهده)  
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت پژوهش
فهرست منابع
1. Jokar F, Yamani N, Movahedian atar A. [Innovative medical education reform at the University of Medical Sciences: readout experience]. Iranian Journal of Medical Education 2017; 15 (17): 143- 146. [Persian]
2. Emami H, Aghdasi M, Asousheh A. [Electronic learning in medical education]. Research in Medicine 2009; 33 (2): 102- 11. [Persian]
3. Ebrahim ZS, Ghadami M.[Organizational Culture Aspects and its Impact on Change Management Improvement (Case study: Irankish Credit Card Company)]. Journal of Cultural Mangement 2015; 26 (8): 27-37. [Persian]
4. Rowley DG, Lohan E, Dolens MG. [Strategic change in universities and higher education centers, planning for survival and success].Translated by Arasteh H.1st ed.Tehran: Imam Hussein University, Institute for Printing and Publishing; 2003.
5. Jamshidi HR. [Medical Education in 21st- century]. Iranian Journal of Medical Education 2001; 1 (2): 30- 37. [Persian]
6. Masoud Sinaki S, Seyed Naghavi M A. [Organizational Diagnosis by Weisbord's Model: Case Study of Tehran University of Medical Sciences]. payavard 2017; 10(6) :461-469. [Persian]
7. Dolani A, Hariri N, Mohammadhassanzadeh H, Valinejadi A. [A Review of Qualitative Research and Current Data Analysis Software]. jha 2012;15 (47): 77- 90. [Persian]
8. Abedi Jafari H, Taslimi M, Faghihi A, Sheikhzade M. [Thematic Analysis and Thematic Networks: A Simple and Efficient Method for Exploring Patterns Embedded in Qualitative Data Municipalities]. Strategic Management Thought 2011;5 (2): 151- 198. [Persian]
9. Abbaszadeh M, Abbaszadeh M. [Validity and reliability in qualitative researches]. Journal of Applied Sociology 2012; 23 (1): 19- 34. [Persian]
10. Gheshlaghi H.[Organization of the Medical System].[ Cited 2019Dec 28 ] Available from: https://www.irimc.org. [Persian]
11. Ovisi S, Barikani ,Aziz Khan Kh, Pakpour A. [Institutionalize Responsive and Justice-Based Education]. [Cited 2019 Dec 28 ]. Available from: http://el.irnabs.com. [Persian]
12. Khashei V, Heidari H, Pourabbasi A. [Evaluation of strategic risks in strategy execution of reform and innovation packages in medical education, a practical model]. Journal of Medicine and Cultivation 2017; 26 (1): 33- 44. [Persian]
13. Pursadegh N. Obstacles Ahead of the Implementation of Organizational Strategies in Iranian State Universities. Journal of Military Medicine 2014; 14(53): 1-22. [Persian]
14. Khalili Shorini S, Mahzari M. [Identifying the barriers to strategic planning and prioritization] Strategic Management Research 2013: 56 (20): 111- 132. [Persian]
15. Mosadeghrad AM, Fayaz- Bakhsh A, Amini F. [Challenges of Strategic Planning in Welfare Organization]. Payavard 2018; 11 (5): 518- 531. [Persian]
16. Kazemi Rezaie SE, Zardoshtian, S, Abbasi H. [Identification and priority Obstacles of Strategic Managment Implementation in Iran West Sport and Youth Offices] Journal of Sport Management and Movement Sciences 2017; 7 (13): 69- 82. [Persian]
17. Secretariat for Transformation and Innovation in Medical Education.[The Development of Medical Education at Babol University of Medical Sciences:Implementation of the Transformation and Innovation Program in Medical Education].[Cited 2019 May 24]. Available from: http://el.irnabs.com/edu [Persian]
18. Karimian Z, Farokhi MR. [Eight Steps in the Development of Virtual Education in Educational Innovation Plan in Medical Sciences Universities. A review of an experience]. Journal of Medicine and Cultivation 2018; 27(2): 101-112. [Persian]
19. Zilucci MH.Compilation of university internationalization document. Kashan University of Medical Sciences].[Cited 2019 Dec 19]. Available from: Available :http://el.irnabs.com.[ Persian]
20. Farrokhi MR, Imanieh MH, Najabat M, Zarif Sanaei N, Mehrabi M, Karimian Z,Naimi F. [Virtual College Technical and Educational Experts, and Virtual College Fellows Development and Innovation Program in medical education]. [Cited 2019 Jan 8]. Available from: http://el.irnabs.com . [Persian]
21. Yahyavi F, Nasiripour A A, Keikavoosi Arani L. [Challenges of implementation of Iranian national hospital accreditation standards (2016) for Tehran's Islamic Azad University Hospitals]. Medical Sciences2018; 28 (3): 252- 257. [Persian] [DOI:10.29252/iau.28.3.252]
22. Goodarzi M, Ghorbani M, Safari H. [Identify and Developing the Model of Obstacles of Successful Implementation of Strategic Plan in Sport and Youth Ministry of Iran.Sport Management studies 2015: 31 (7): 13- 32. [Persian]
23. Moqtadari S(20 Experience and Continuing Hospital Accreditation [Cited 2019January 8]. Available from: http://el.irnabs.com . [Persian]
24. Karimy Dastjerdi D, Pourezzat AA, Seyyed Kalali N, Akhavan Anvari MR. [The Ranking of the Barriers of Strategic Decisions Implementation]. Journal of Strategic Management Studies, 2010; 1 (2): 31- 49. [Persian]
25. Peymanfar MH. [Barriers to Effective Strategy Implementation in Iran's Sport System] [dissertation]. Tehehran: kharazmi University; 2011. [Persian]
26. Nomali M, Jouybari L, Sanagoo A. Student Participation is a key to Any Change: The Students' Role in Medical Education Reform. Strides in Development of Medical Education. 2013 May 15;10(1):50-9. [Persian]
27. lohrasbi A. [The Relationship between Organizational Culture and Change Management in the Public Offices of Karaj]. Research on Educational Leadership and Management 2016; 3(9): 127-147. [Persian] [DOI:10.22054/jrlat.2018.16738.1255.]
28. Anderson N , Potočnik K, Zhou J. (2014). [Innovation and Creativity in Organizations: A State- of- the- Science Review, Prospective Commentary, and Guiding Framework]. Journal of Management 2014: 5 40 (405): 1297- 1333. [DOI:10.1177/0149206314527128]
29. Aghtabar Rodbari J, Yahya pour Yo, Nik bakhsh N, Mahmoudi S. [The Impact of the Transformation Plan in the Medical Education System on Innovation, Change and Approach to Workers in the Curriculum at the University of Medical Sciences in Babol]. Proceedings of the 4th Curriculum Association Curriculum Culture Conference.Hamedan: Bu- Ali Sina; 2015.[ Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arasteh H, Ghorbandoost R, Abbasian H, Zeinabadi H. The Pathology of Transformational Innovation Packages in Medical Education "A Qualitative Study". RME 2019; 11 (4) :21-34
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-856-fa.html

آراسته حمیدرضا، قرباندوست راضیه، عباسیان حسین، زین آبادی حسن رضا. آسیب شناسی بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی "یک مطالعه کیفی". پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1398; 11 (4) :21-34

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-856-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education