مقدمه: تدریس اثربخش مجموعه رفتارهای معلم است که باعث دستیابی به اهداف آموزشی و در نهایت یادگیری بهتر « فراگیر » میشود. ارزیابی اثربخش حیطههای تدریس استاد، بدلیل نداشتن شاخصهای مناسب با مشکلاتی روبرو است. به این منظور با بررسی مطالعات انجام شده در ایران و سایر نقاط جهان و با استفاده از شاخصهای پیشنهادی صاحبنظران آموزش، پژوهشگران به تعیین دیدگاه دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به عنوان صاحبان اصلی فرآیند آموزش در مورد تعیین مهمترین شاخصهای تدریس اثربخش پرداختند.
روش ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، کلیه دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی ترم دوم مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی گیلان (110 نفر) در سال 1387 به طور سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه دو قسمتی شامل: مشخصات دموگرافیک دانشجویان و سنجش 4 حیطه از مهمترین ویژگیهای تدریس اثربخش ( دانش پژوهی، روش تدریس، قدرت ارتباط و شخصیت فردی ) بود. روایی ابزار به طریق روایی محتوا و پایایی آن از طریق آزمون مجدد با ضریب همبستگی 81/0 تایید گردید . تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که حیطههای قدرت ارتباط 4/69 درصد، دانش پژوهی 5/53 درصد، روش تدریس3/45 درصد و شخصیت فردی 2/39 درصد به ترتیب مهمترین جنبههای تدریس اثربخش را به خود اختصاص داده بودند. در حیطه قدرت ارتباط ویژگیهای ایجاد مشارکت دانشجو در مباحث، درحیطه دانش پژوهی ارائه مطالب به روز و داشتن تسلط در رابطه با موضوع، در حیطه روش تدریس توانایی در سازماندهی، توالی و تنظیم منطقی مطالب مورد بحث و در حیطه شخصیت فردی اعتماد به نفس و قاطعیت یک استاد را در تدریس اثربخش به عنوان مهمترین ویژگی مطرح نمودند. بین متغیرهای دموگرافیک و حیطه های تدریس ارتباط معنیدار آماری وجود نداشت.
نتیجه گیری: شاخصهای تدوین شده با شاخصهای تدریس اثربخش در پژوهشهای متعدد تشابه قابل توجهی دارند لذا میتوانند در راستای بهبود کیفیت تدریس، ارزشیابی میزان یادگیری دانشجویان و افزایش میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشگاههای علوم پزشکی کشور مورد استفاده قرار گیرند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |