[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 11، شماره 4 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 20-13 برگشت به فهرست نسخه ها
نگرش پزشکان هیئت علمی بالینی به تعهد حرفه ای: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی تهران
معظمه آقا محمدی ، اکرم هاشمی ، مژگان کاربخش ، مسلم بهادری ، فریبا اصغری*
مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران ، fasghari@tums.ac.ir
چکیده:   (2877 مشاهده)
مقدمه: نگرش اعضای هیئت علمی به تعهد حرفه ­ای، تاثیر قابل توجهی در انتقال ارزش های حرفه ­ای به فراگیران دارد. این مطالعه با هدف تعیین نگرش حرفه­ ای اعضای هیئت علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
روش ها: در این پژوهش مقطعی- توصیفی، 134 نفر از اعضاء هیئت علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به روش نمونه­ گیری لایه­ بندی شده (Stratified Sampling) از دپارتمان­ های مختلف بالینی وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش پرسش­نامه­ ای 21 سوالی محقق ساخته بود که به منظور سنجش نگرش پزشکان به تعهد حرفه­ ای تدوین که روایی و پایایی آن تایید شد. داده­ های جمع­ آوری شده با استفاده از آزمون­ های کروسکال والیس و ضریب همبستگی پیرسون از طریق نرم­ افزار آماری SPSS  تحت آنالیز قرار گرفتند.  
یافته ها:میانگین امتیاز نگرش حرفه­ ای شرکت­ کنندگان 69/96 از 100 با انحراف معیار 9/5 بود. بیشترین میانگین 94/05 از 100 نگرش مطلوب در مخالفت با دریافت پورسانت در ازای ارجاع به همکار و موافقت همکار مراجعه­ کننده با دریافت مشاوره در مورد عملکرد حرفه ­ای بود و کم­ترین 28/57 از100 میزان نگرش حرفه­ ای به ترتیب در زمینه همکاری تیمی پزشک و پرستار، وظیفه بیمار به همکاری آموزشی در بیمارستان آموزشی و صرف وقت برای شنیدن نگرانی­ های بیمار و حق انتخاب بیمار توسط پزشک بود. امتیاز نگرش حرفه ­ای در گروه روان­ پزشکی به طور معنی­ داری از گروه ­های اورولوژی (p=0/046) و جراحی (p=0/002) و زنان (0/001>p) و ارتوپدی (p=0/001) و داخلی (0/001>p) بالاتر بود.
نتیجه گیری:بر طبق یافته­ های این مطالعه، نگرش حرفه­ ای اساتید پزشکی از وضعیت ایده ­آل فاصله قابل توجهی داشت. در شاخص ­های تعالی، شرافت و درستی و احترام به ترتیب در بالاترین حد و در نوع دوستی و وظیفه ­شناسی در کم­ترین حد بود. پیشنهاد می­ شود دوره ­های بازآموزی تعهد حرفه­ ای به صورت مستمر و مداوم در انتقال نگرش و با تاکید بیشتر بر محورهایی نوع دوستی و وظیفه­ شناسی برای توانمندسازی اعضای هیات علمی بالینی دانشکده­ های پزشکی در نظر گرفته شوند.
واژه‌های کلیدی: تعهد حرفه ای، هیئت علمی، دانشگاه، پزشکان
متن کامل [PDF 427 kb]   (732 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1151 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: حرفه اي گري ، اخلاق پزشكي
فهرست منابع
1. Dorsey LL, Kelly PV, Luetkemeyer PB, Lojovich JM. Use of an Academic Professional Behavior Assessment and Intervention to Promote Professional Socialization. Journal of allied health 2018; 47 (3): 210- 9.
2. Working Party of the Royal College of Physicians. Doctors in society. Medical professionalism in a changing world. Clin Med (Lond) 2005; 5(6 Suppl 1): S5- 40.
3. Nasca TJ. Professionalism and its implications for governance and accountability of graduate medical education in the United States. Jama 2015; 313 (18): 1801- 2. [DOI:10.1001/jama.2015.3738]
4. Masoomi R, asghari F, mirzazade A. What is medical professionalism and how should we teach it?. jmed 2018; 13 (3): 176- 193.
5. Papadakis MA, Teherani A, Banach MA, Knettler TR, Rattner SL, Stern DT, Veloski JJ, Hodgson CS. Disciplinary action by medical boards and prior behavior in medical school. New England Journal of Medicine 2005; 353 (25): 2673- 82. [DOI:10.1056/NEJMsa052596]
6. Plack MM. Unprofessional behavior in medical school is associated with subsequent disciplinary action by a state medical board. Journal of Physical Therapy Education 2004; 18 (2): 93. [DOI:10.1097/00001416-200407000-00018]
7. Papadakis MA, Hodgson CS, Teherani A, Kohatsu ND. Unprofessional behavior in medical school is associated with subsequent disciplinary action by a state medical board. Academic Medicine 2004; 79 (3): 244- 9. [DOI:10.1097/00001888-200403000-00011]
8. Papadakis MA, Arnold GK, Blank LL, Holmboe ES, Lipner RS. Performance during internal medicine residency training and subsequent disciplinary action by state licensing boards. Annals of Internal Medicine 2008; 148 (11): 869- 76. [DOI:10.7326/0003-4819-148-11-200806030-00009]
9. Kebede S, Gebremeskel B, Yekoye A, Menlkalew Z, Asrat M, Medhanyie AA. Medical professionalism: perspectives of medical students and residents at Ayder Comprehensive and Specialized Hospital, Mekelle, Ethiopia- a cross- sectional study. Adv Med Educ Pract 2018; 9: 611- 619. [DOI:10.2147/AMEP.S164346]
10. Levine MP. Role models' influence on medical students' professional development. AMA J Ethics 2015; 17 (2): 142- 6. [DOI:10.1001/virtualmentor.2015.17.2.jdsc1-1502]
11. Riley S, Kumar N. Teaching medical professionalism. Clinical Medicine 2012; 12 (1): 9- 11. [DOI:10.7861/clinmedicine.12-1-9]
12. Haider SI, Snead DR, Bari MF. Medical students' perceptions of clinical teachers as role model. PloS one 2016; 11 (3): e0150478. [DOI:10.1371/journal.pone.0150478]
13. Birden H, Glass N, Wilson I, Harrison M, Usherwood T, Nass D. Teaching professionalism in medical education: a Best Evidence Medical Education (BEME) systematic review. BEME Guide No. 25. Medical teacher 2013; 35 (7): e1252- e66. [DOI:10.3109/0142159X.2013.789132]
14. Padash L, Sanagoo A, Jouybari L, Mobasheri E. [The perspectives of the faculty members, medical interns and residents of obstetrics and gynecology ward about influencing factors of professional ethics development in practice]. Iranian Journal of Obstetrics 2017; 20 (5): 39- 47. [Persian]
15. Allami A, Mohammadi N, Shirazi M. [Faculty members experience about teaching of medical professionalism in Qazvin University of medical sciences]. Research in Medical Education 2015; 7 (2): 1- 1.[Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.2.1]
16. Kalantary S, Chehrehgosha M, Shirazi N, Behmadi M, Araghian Mojarad F, Jouybari L. Training Professionalism Using Hidden Curriculum in an Internship Course: Account of Experiences of Undergraduate Students of Surgical Technology. Strides Dev Med Educ 2018; 15 (1): e65704. [DOI:10.5812/sdme.65704]
17. Jauregui J, Gatewood MO, Ilgen JS, Schaninger C, Strote J. Emergency Medicine Resident Perceptions of Medical Professionalism. Western Journal of Emergency Medicine 2016; 17 (3): 355. [DOI:10.5811/westjem.2016.2.29102]
18. Campbell EG, Regan S, Gruen RL, Ferris TG, Rao SR, Cleary PD, et al. Professionalism in medicine: results of a national survey of physicians. Annals of Internal Medicine 2007; 147 (11): 795- 802. [DOI:10.7326/0003-4819-147-11-200712040-00012]
19. Gronowski AM, McGill MR, Domen RE. Professionalism in residency training: A compilation of desirable behaviors and a case- based comparison between pathologists in training and practice. Academic pathology 2016; 3: 2374289516667509. [DOI:10.1177/2374289516667509]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghamohammadi M, Hashemi A, Karbakhsh M, Bahadori M, Asghari F. Clinical faculty membersُ attitude toward Medical Professionalism: A case study of Tehran University of Medical Sciences. RME 2019; 11 (4) :13-20
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-778-fa.html

آقا محمدی معظمه، هاشمی اکرم، کاربخش مژگان، بهادری مسلم، اصغری فریبا. نگرش پزشکان هیئت علمی بالینی به تعهد حرفه ای: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی تهران. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1398; 11 (4) :13-20

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-778-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education