[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 11، شماره 4 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 44-35 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی، اجرا و ارزشیابی تدریس موضوع فرمولاسیون اشکال دارویی به شیوه کلاس وارونه (Flipped Classroom) جهت دانشجویان داروسازی
احسان ابوطالب ، آزاده متولیان ، ایده دادگران ، سعید منوچهری*
مرکز تحیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران و گروه فارماسیوتیکس، دانشکده داروسازی ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، saeedmanoochehri@yahoo.com
چکیده:   (3216 مشاهده)
مقدمه:کلاس وارونه نوعی روش یادگیری ترکیبی است که در آن محتوای آموزشی خارج از کلاس ارائه و تکالیف در کلاس انجام می‌شود. مطالعه حاضر با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی تدریس موضوع اشکال دارویی به ­شیوه کلاس وارونه جهت دانشجویان داروسازی انجام شد.
روش ها:این مطالعه توسعه ای (Scholarship of Teaching & Learning) SoTL بوده و به شیوه کلاس وارونه، جهت تمامی دانشجویان ترم پنجم داروسازی (34 نفر) دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اجرا شد. محتوای درسی در قالب اسلاید در اختیار دانشجویان گذاشته شد، سپس هفته بعد در کلاس، دانشجویان به شش گروه تقسیم شده و سوالات با استراتژی حل مسئله و بحث در گروه کوچک مطرح و جهت ارزشیابی شیوه تدریس، مصاحبه گروه متمرکز با مشارکت 10 دانشجو که به­ طور هدفمند انتخاب شدند، انجام گرفت. داده ­های محتوای کیفی حاصل از مصاحبه گروه متمرکز، توسط نرم­ افزار MAXQDA10 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها:34 دانشجو (68 درصد زن و 32 درصد مرد) با میانگین سنی 0/5±21 در مطالعه مشارکت نمودند. نتایج ارزشیابی شیوه تدریس در قالب 155 کد اولیه شامل 4 تم و 11 طبقه استخراج شد. تم‌‌ها به­ صورت جذابیت (شامل طبقات نوآوری، چالش، موضوع درسی، تفریحی بودن)، جریان مثبت انرژی (شامل طبقات مشارکت و تعامل)، آمادگی (شامل طبقات پیش­خوانی، نوع محتوی، حجم محتوی) و مدیریت کلاس (شامل طبقات گروه ­بندی و مدیریت ارزشیابی) طبقه ­بندی شدند.
نتیجه گیری: این روش، جذابیت و انگیزه بیشتری در یادگیری دانشجویان ایجاد نمود؛ از آنجایی­ که محتوا از قبل به دانشجویان ارائه شد، با طرح سوال و تعامل با دانشجویان، کلاس از حالت استاد محوری خارج، و دانشجویان تمایل بیشتری جهت مشارکت داشتند. همچنین به دلیل محتوای کاربردی درس، تعامل، بحث و چالش بین دانشجویان زیاد بود.
واژه‌های کلیدی: یادگیری، داروسازی، روش های تدریس، کیفی، ارزشیابی
متن کامل [PDF 480 kb]   (832 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (956 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Patanwala AE, Erstad BL, Murphy JE. Student use of flipped classroom videos in a therapeutics course. Currents in Pharmacy Teaching and Learning 2017;9(1):50-4. [DOI:10.1016/j.cptl.2016.08.043]
2. Roehl A, Reddy SL, Shannon GJJJoF, Sciences C. The flipped classroom: An opportunity to engage millennial students through active learning strategies. Journal of Family & Consumer Sciences 2013;105(2):44-9. [DOI:10.14307/JFCS105.2.12]
3. Munir M, Baroutian S, Young BR, Carter SJEfCE. Flipped classroom with cooperative learning as a cornerstone. Education for Chemical Engineers 2018;23:25-33. [DOI:10.1016/j.ece.2018.05.001]
4. Awidi IT, Paynter M. The impact of a flipped classroom approach on student learning experience. Computers & Education 2019;128:269-83. [DOI:10.1016/j.compedu.2018.09.013]
5. Olakanmi EE. The effects of a flipped classroom model of instruction on students' performance and attitudes towards chemistry. Journal of Science Education and Technology 2017; 26(1):127-37. [DOI:10.1007/s10956-016-9657-x]
6. Cohen DK, Raudenbush SW, Ball DL. Resources, instruction, and research. Educational Evaluation and Policy Analysis 2003; 25(2): 119-142. [DOI:10.3102/01623737025002119]
7. McLaughlin JE, Roth MT, Glatt DM, Gharkholonarehe N, Davidson CA, Griffin LM, et al. The flipped classroom: a course redesign to foster learning and engagement in a health professions school. Academic medicine 2014;89(2):236-43. [DOI:10.1097/ACM.0000000000000086]
8. Pierce R, Fox J. Vodcasts and active-learning exercises in a "flipped classroom" model of a renal pharmacotherapy module. American journal of pharmaceutical education 2012; 76(10):196. [DOI:10.5688/ajpe7610196]
9. Bhagat KK, Chang CN, Chang CY. The impact of the flipped classroom on mathematics concept learning in high school. Journal of Educational Technology & Society 2016;19(3):134-42.
10. Ramakrishnan N, Priya MJ. Effectiveness of Flipped Classroom in Mathematics Teaching. International Journal of Research-Granthaalayah 2016;4(10):57-62. [DOI:10.5539/elt.v10n5p62]
11. Cotta KI, Shah S, Almgren MM, Macías-Moriarity LZ, Mody VJCiPT, Learning. Effectiveness of flipped classroom instructional model in teaching pharmaceutical calculations. 2016;8(5):646-53. [DOI:10.1016/j.cptl.2016.06.011]
12. Kangwantas K, Pongwecharak J, Rungsardthong K, Jantarathaneewat K, Sappruetthikun P, Maluangnon K. Implementing a flipped classroom approach to a course module in fundamental nutrition for pharmacy students. Pharmacy Education 2017; 17(1):329-334.
13. Bergmann J, Sams A. Flip your classroom: Reach every student in every class every day.1st ed. International society for technology in education 2012.
14. Moffett J. Twelve tips for "flipping" the classroom. Medical teacher 2015;37(4):331-6. [DOI:10.3109/0142159X.2014.943710]
15. Strayer JF. How learning in an inverted classroom influences cooperation, innovation and task orientation. Learning Environments Research 2012;15(2):171-93. [DOI:10.1007/s10984-012-9108-4]
16. Chiang TH. Analysis of learning behavior in a flipped programing classroom adopting problem-solving strategies. Interactive Learning Environments 2017;25(2):189-202. [DOI:10.1080/10494820.2016.1276084]
17. Toothaker RJNet. Millennial's perspective of clicker technology in a nursing classroom: A Mixed methods research study. Nurse Education Today 2018;62:80-4. [DOI:10.1016/j.nedt.2017.12.027]
18. Wang FH. An exploration of online behaviour engagement and achievement in flipped classroom supported by learning management system.Computers & Education 2017; 114:79-91. [DOI:10.1016/j.compedu.2017.06.012]
19. Connell GL, Donovan DA, Chambers TG. Increasing the use of student-centered pedagogies from moderate to high improves student learning and attitudes about biology. CBE-Life Sciences Education 2016;15:1-15. [DOI:10.1187/cbe.15-03-0062]
20. Johnson DW, Johnson RT, Smith KA. Cooperative learning:Improving university instruction by basing practice on validated theory. Journal on Excellence in UniversityTeaching 2014;25(4):1-26.
21. Cavanagh M. Students' experiences of active engagement through cooperative learning activities in lectures. Learning in Higher Education 2011;12(1):23-33. [DOI:10.1177/1469787410387724]
22. Herrmann KJ. The impact of cooperative learning on student engagement: Results from an intervention. Active learning in higher education 2013;14(3):175-87. [DOI:10.1177/1469787413498035]
23. Backer JM, Miller JL, Timmer SM. The Effects of Collaborative Grouping on Student Engagement in Middle School Students. [Cited 2019 Jun 25]. Available from: https://sophia.stkate.edu/maed/280.
24. Beatty BJ, Albert M. Student perceptions of a flipped classroom management course. Journal of Applied Research in Higher Education 2016;8(3):316-28. [DOI:10.1108/JARHE-09-2015-0069]
25. Zainuddin Z, Perera CJ. Exploring students' competence, autonomy and relatedness in the flipped classroom pedagogical model. Journal of Further and Higher Education 2019;43(1):115-26. [DOI:10.1080/0309877X.2017.1356916]
26. de Araujo Z, Otten S, Birisci S. Mathematics teachers' motivations for, conceptions of, and experiences with flipped instruction. Teaching and Teacher Education 2017;62:60-70. [DOI:10.1016/j.tate.2016.11.006]
27. Yilmaz R. Exploring the role of e-learning readiness on student satisfaction and motivation in flipped classroom. Computers in Human Behavior 2017;70:251-60. [DOI:10.1016/j.chb.2016.12.085]
28. Jovanović J, Gašević D, Dawson S, Pardo A, Mirriahi N, Education H. Learning Analytics to Unveil Learning Strategies in a Flipped Classroom. The Internet and Higher Education 2017;33(4):74-85. [DOI:10.1016/j.iheduc.2017.02.001]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aboutaleb E, Motavallian A, Dadgaran I, Manoochehri S. Design, implementation and evaluation of teaching module of liquid dosage form in a Flipped Classroom for pharmacy students. RME 2019; 11 (4) :35-44
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-745-fa.html

ابوطالب احسان، متولیان آزاده، دادگران ایده، منوچهری سعید. طراحی، اجرا و ارزشیابی تدریس موضوع فرمولاسیون اشکال دارویی به شیوه کلاس وارونه (Flipped Classroom) جهت دانشجویان داروسازی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1398; 11 (4) :35-44

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-745-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education