[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 2، شماره 1 - ( 1389 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 48-42 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان انطباق محتوای آموزشی با نیازهای آموزشی دانشجویان رشته های کاردانی دانشکده بهداشت رشت
مهرداد فرخی*، سلمه تیموری، فردین مهرابیان، داریوش نقی پور
، Farrokhi@gums.ac.ir
چکیده:   (8759 مشاهده)

  مقدمه : برنامه ریزان آموزشی طی سه دهه گذشته توجه خاصی به این پرسش داشته اند که چه مباحث وموضوعاتی در دروس مختلف باید تدریس شود و برای دانشجویان چه نوع مواد و وسایل آموزشی و توسط چه کسانی باید آماده شود. هدف فعالیت های آموزشی رشد آگاهی و توانای های بالقوه انسان است. آموزش وسیله­ای برای شناسایی مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه و پی بردن به راه حل های مناسب برای آنهاست. این مطالعه با هدف بررسی میزان انطباق محتوای آموزشی در قالب چهار سوال پژوهش در رابطه با نیاز دانشجویان در رشته های موجود مقطع کاردانی دانشکده بهداشت رشت انجام شد.

  روش­ ها: در این پژوهش توصیفی-تحلیلی که در نیمسال دوم سال تحصیلی 87-86 انجام شد. جامعه آماری 270 نفر از کلیه دانشجویان در مقطع کاردانی رشته­های موجود دانشکده بهداشت رشت بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر 1- مشخصات دموگرافیک 2- سوالات مربوط به انطباق محتوای آموزشی با نیاز دانشجویان و بر اساس مقیاس 5 درجه ای لیکرت بود. پس از توزیع پرسشنامه ها تعداد 191 پرسشنامه تکمیل شده جمع آوری گردید. سپس جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری spss و آزمون­های ( ² χ ) خی دو و t-test استفاده شد.

  یافته ها : در زمینه سوال اول پژوهش که بررسی میزان پاسخگویی محتوای آموزشی با نیاز دانشجویان بود، 07/ 39 درصد میزان آن را در حد متوسط اعلام و 04/17 درصد خیلی کم و فقط 58/3 درصد انطباق محتوای آموزشی با نیاز دانشجویان را خیلی زیاد می دانستند. در زمینه سوال دوم پژوهش که بررسی انطباق محتوای آموزشی با فرایند رشد تفکر انتقادی دانشجویان است، 19/45 درصد میزان انطباق را متوسط و 5/6 درصد خیلی کم و 70/4 درصد خیلی زیاد اعلام نمودند. در سوال سوم نیز که تدوین محتوای آموزشی با توجه به نیاز برکسب توانمندی دانشجویان جهت ارائه خدمات در شرایط اقلیمی متفاوت است، 18/42 درصد گزینه متوسط و 32/6 درصد گزینه خیلی کم و 14/5 درصد گزینه خیلی زیاد و در نهایت سوال چهارم پژوهش عملکرد برنامه­ریزی آموزشی در دانشکده جهت آماده ساختن دانشجو برای خدمات موثر شغل آینده او 55/46 درصد گزینه متوسط و 6/7 درصد گزینه خیلی کم و 56/5 درصد خیلی زیاد را انتخاب نمودند.

  نتیجه گیری: براساس نتایج بدست آمده میزان انطباق محتوای آموزشی با نیاز دانشجویان درحد متوسط است. در مجموع نتایج بیانگر وجود نقایصی در ارائه و نحوه طراحی محتوای آموزشی دروس برحسب مناطق می باشد. با مشخص شدن نقاط ضعف در طراحی محتوای آموزشی می­توان برنامه­ریزی مطلوبتری جهت ارتقاء کیفی آموزشی دانشکده بهداشت رشت به عمل آورد.

واژه‌های کلیدی: محتوای آموزشی، نیازهای آموزشی، دانشکده بهداشت
متن کامل [PDF 143 kb]   (1339 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farrokhi M, Teimouri S, mehrabian F, Naghipour D. Study on Adaptation of Educational Contents and Educational Needs in Public Health School of Guilan University of Medical Sciences. RME 2010; 2 (1) :42-48
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-70-fa.html

فرخی مهرداد، تیموری سلمه، مهرابیان فردین، نقی پور داریوش. بررسی میزان انطباق محتوای آموزشی با نیازهای آموزشی دانشجویان رشته های کاردانی دانشکده بهداشت رشت. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1389; 2 (1) :42-48

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-70-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education