[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 10، شماره 3 - ( 1397 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 2-1 برگشت به فهرست نسخه ها
روش اجتماع پژوهشی مبتنی بر P4C در آموزش تفکر نقادانه پرستاران
فاطمه ابراهیم پور ، شهرزاد غیاثوندیان* ، یحیی قائدی
گروه پرستاری داخلی جراحی ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران ، shghiyas@tums.ac.ir
چکیده:   (4583 مشاهده)
ایده اجتماع پژوهشی ((Community of Inquiry ابتدا در آثار فیلسوف امریکایی Charles Sanders Peirce   مطرح شد. به طور خاص Matthew Lipman در سال 1991 بر اهمیت اجتماع و جامعه در کسب سطوح بالای تفکر اشاره نمود و در برنامه آموزشی خود با عنوان فلسفه برای کودکان یا  P4C(Philosophy for Children)  از روش اجتماع پژوهشی در کلاس های درس خود برای فراگیران استفاده کرد (1). اجتماع پژوهشی یک روش آموزش است که یادگیری را به صورت یک فرایند گفت و گوی گروهی و دموکراتیک در نظر می­گیرد و بر تفکر برای خویشتن و با دیگران تاکید دارد (2). از دیدگاه لیپمن اجتماع پژوهشی فراهم کننده بستری برای کسب تجربه های آموزشی است که با تقویت تفکر نقادانه می ­تواند تسهیل­ گر یادگیری بوده و با ایجاد یادگیری عمیق به دستیابی نتایج آموزشی کمک شایانی می کند (3).
برای تشکیل اجتماع پژوهشی در کلاس درس الگوهای مختلفی از سوی صاحب­نظران عرضه شده است که از لحاظ تعداد مراحل با یکدیگر متفاوت هستند اما همه الگوها به دنبال اهداف یکسانی اند. مراحل برگزاری اجتماع پژوهشی شامل تنظیم و چیدمان کلاس، پذیرش قواعد تعامل، ارایه محرکی برای ایجاد انگیزه، تهیه فهرستی از پرسش ها، انتخاب سوال و یا سوال هایی برای شروع بحث، ساده سازی بحث کلاسی، هدایت کردن بحث کلاسی، بازنگری در فرایندبحث و ارزشیابی است (2).
گفتگو، فکر کردن و داستان از عناصر اصلی یادگیری به شیوه اجتماع پژوهشی مبتنی بر P4C است (4). در کلاس درس موضوعات درسی ترجیحاً به شکل داستان هایی با مضامین فکری و تامل برانگیز عرضه می­شود و فراگیران پرسش های اساسی مطرح می­کنند و به فرضیه سازی می ­پردازند. سپس سایر فراگیران (اعضای اجتماع پژوهشی) فرضیه ها را نقد می­کنند و در نهایت فرضیه ای که از بوته آزمایش یعنی نقد و بررسی اعضای اجتماع پژوهشی، سربلند بیرون می­آیند دارای اعتبار خواهند بود و مبنای عمل قرار می گیرند (2). 
تفکر نقادانه قسمت مهمی از عملکرد پرستاران و دانشجویان پرستاری در محیط های بالینی است (5). از آن­جایی­ که تقویت مهارت تفکر نقادانه منجر به ارایه مراقبت پرستاری مؤثر و ایمن می­ شود (6)، امروزه برخورداری از تفکر نقادانه به یکی از صلاحیت ­های پرستاران برای کار در بالین تبدیل شده است. بنابراین آموزش تفکر نقادانه یک ضرورت آموزشی برای برنامه آموزش پرستاری است (5). در این راستا، اجتماع پژوهشی به شیوه P4C از این قابلیت آموزشی برخوردار است که به عنوان یک روش نوین در آموزش سطوح مختلف پرستاری جهت تقویت تفکر نقادانه مورد توجه قرار گیرد. مطالعات مختلفی به اثر بخشی اجتماع پژوهشی بر نتایج آموزشی از جمله خلاقیت، قضاوت اخلاقی و مهارت های استدلال در کودکان اشاره داشته اند (7). اما مزایای این روش محدود به کودکان نبوده و اخیراً نتایج مطالعه ای در ایران نشان داد اجرای 10 جلسه روش اجتماع پژوهشی به شیوه P4C باعث بهبود خلاقیت در دانشجویان پرستاری ترم اول شده است (1). بنابراین ورود این روش  آموزش در پرستاری با پیامدهای مثبتی همراه خواهد بود که پیشنهاد می­ شود مورد توجه متصدیان امر آموزش پرستاری قرار گیرد.

 
واژه‌های کلیدی: اجتماع پژوهشی، تفکر نقادانه، پرستاری
متن کامل [PDF 209 kb]   (946 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (592 مشاهده)  
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: شیوه های آموزش
فهرست منابع
1. Abadi FHD, Akbari A. [Studying the Effect of Community of Inquiry in Philosophy for Children Program on Creativity Improvement among Nursing Students]. Int J Sci Stud 2017; 5(4): 494-500.[Persian]
2. Ghaedi Y. [Theoretical Foundations of Philosophy for Children].1 th ed. Tehran: Meraat; 2016. [Persian]
3. Hedayati M; Ghaedi Y; Shafiabadi A; Younesi G. [The Effect of "Philosophy for Children" Program as Community of Inquiry on Improving Interpersonal Relationship of Primary School's Students]. Journal of Modern Thoughts in Education 2009; 4(3): 157-134. [Persian]
4. Richard Morehouse R. Developing Communities of Inquiry in the USA: Retrospect and Prospective. Analytic Teaching And Philosophical Praxis 2014; 30(2): 21-31.
5. Zhang C, Fan H, Xia J, Guo H, Jiang X, Yan Y. The Effects of Reflective Training on the Disposition of Critical Thinking for Nursing Students in China: A Controlled Trial. Asian Nurs Res (Korean Soc Nurs Sci) 2017;11(3):194-200. [DOI:10.1016/j.anr.2017.07.002]
6. Papathanasiou IV, Kleisiaris CF, Fradelos EC, Kakou K, Kourkouta L. Critical Thinking: The Development of an Essential Skill for Nursing Students. Acta Inform Med 2014; 22(4):283-6. [DOI:10.5455/aim.2014.22.283-286]
7. Pourtaghi V, Hosseini A, Hejazi E. Effectiveness of Implementing Philosophy for Children Program on Students' Creativity. Scientific Journal of Pure and Applied Sciences 2014; 3 (6). 375-380.
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimpour F, Ghiyasvandian S, Ghaedy Y. The community of Inquiry Method Based on P4C in Critical Thinking Education for Nurses. RME 2018; 10 (3) :1-2
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-687-fa.html

ابراهیم پور فاطمه، غیاثوندیان شهرزاد، قائدی یحیی. روش اجتماع پژوهشی مبتنی بر P4C در آموزش تفکر نقادانه پرستاران. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1397; 10 (3) :1-2

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-687-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education