[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 3 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 70-61 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط بین مدیریت دانش با عملکرد پرستاران از دیدگاه آنان در بخش های اورژانس
معصومه احدی ، عطاله اسدی لویه* ، محمدعلی یزدانی پور
گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری مامائی شهید بهشتی ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، a.a.louyeh@gmail.com
چکیده:   (70 مشاهده)
مقدمه: مدیریت دانش برای دستیابی به عملکرد سازمانی قدرتمند بسیار حائز اهمیت است. موفقیت یا شکست در مدیریت دانش به این بستگی دارد که اعضاء سازمان، اطلاعات خویش را چگونه و تا چه اندازه موثر تسهیم و از آن استفاده می­ کنند. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط مدیریت دانش با عملکرد پرستاران اورژانس انجام شد.
روش ­ها: این پژوهش یک مطالعه تحلیلی- مقطعی است بر روی230 پرستار شاغل در بخش ­های اورژانس مراکز آموزشی درمانی شهرستان رشت در سال 1396 انجام گرفت. نمونه­ ها از طریق تمام شماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده­ ها، پرسشنامه مقیاس اندازه ­گیری عملکردی و شاخص مدیریت دانش متقی بود که پس از تائید روائی و پایائی مورد استفاده قرار گرفت.  داده ­ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و درصد) و استنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن و مدل رگرسیون لوجستیک) و از طریق نرم ­افزار آماری SPSS  تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: میانگین و انحراف معیار مدیریت دانش0/54±2/06 و عملکرد پرستاران اورژانس0/57±2/99 بود. نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین مدیریت دانش و عملکرد پرستاران اورژانس رابطه مثبت و معنی­ داری وجود دارد (0/198=r و 0/0002=p). همچنین بین زیر مقیاس ­های عملکرد پرستاران (شایستگی، نگرش، تمایل به بهبود و استفاده از فرایند پرستاری) با مدیریت دانش ارتباط   معنی­ داری مشاهده نشد (0/0001>p).
نتیجه ­گیری: پرستاری موثر به مهارت­ های حرفه ­ای نیاز دارد. به­ منظور افزایش عملکرد پرستار، دانش و تجربه پرستاران باید در سراسر سازمان شناسایی و به اشتراک گذاشته شود. از این رو مدیریت موثر دانش پرستاری جهت بهبود نتایج عملکرد آن حیاتی است. نتایج مطالعه حاضر می­ تواند به توسعه سیستم­ های کارآمد و موثر مدیریت دانش جهت افزایش فرهنگ تسهیم دانش و یادگیری سازمانی کمک کند که منجر به بهبود بهره ­وری می­ گردد.
واژه‌های کلیدی: مدیریت دانش پرستاری بخش اورژانس
متن کامل [PDF 286 kb]   (25 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (24 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Lee EJ, Kim HS, Kim HY. Relationships between core factors of knowledge management in hospital nursing organisations and outcomes of nursing performance. Journal of clinical nursing 2014; 23 (23-24): 3513-24. [DOI:10.1111/jocn.12603]
2. Hashemi SS, Mohammadi Moghadam Y, Mohammadi Moghadam E.[Knowledge Management, Requirements and Challenges]. Towsee-Quarterly Development of the Human Resources and Logistics 2009; 19:101-30.[Persian]
3. Delgoshyi B, Riahi L, Motaghi M.[Relationship of quality of working life in Kashan teaching and non-teaching hospitals with knowledge management according to the top and middle manager's point of view]. J Hostpital 2010; 9(1-2): 67-74.[Persian]
4. Khammarnia M, Shahsavani F, Shahrakipour M, Barfar E. Relationship Between Knowledge Management and Quality of Working Life in Nursing Staff of Zahedan Teaching Hospitals, 2014. Health Scope 2015; 4 (1): e22696. [DOI:10.17795/jhealthscope-22696]
5. Mirghafoori S, Farhang Nejad M, Sadeghi Arani Z.[Performance Evaluation of Yazd's Health Sector on Applying Knowledge Management Process]. jha 2010; 13 (39): 79-88.[Persian]
6. Bordoloi P, Islam N. Knowledge management practices and healthcare delivery: a contingency framework. The Electronic Journal of Knowledge Management 2012;10 (2): 110-20.
7. Chen Y-H, Liu C-F, Hwang H-G. Key factors affecting healthcare professionals to adopt knowledge management: The case of infection control departments of Taiwanese hospitals. Expert Systems with Applications 2011; 38 (1): 450-7. [DOI:10.1016/j.eswa.2010.06.085]
8. Farrokhi M.[Study of the relationship between knowledge management and employee performance]. International Conference on Management and Economics in the 21st Century; 2016 Mar 02;Tehran ; 2016.[Persian]
9. Barton AJ. Knowledge Management and the Clinical Nurse Specialist. Clinical Nurse Specialist. 2009; 23 (3): 123-4. [DOI:10.1097/NUR.0b013e3181a07383]
10. Ghosh B, Scott JE. Effective knowledge management systems for a clinical nursing setting. Information Systems Management 2006; 24 (1): 73-84. [DOI:10.1080/10580530601038188]
11. Gagnon M-P, Payne-Gagnon J, Fortin J-P, Paré G, Côté J, Courcy F. A learning organization in the service of knowledge management among nurses: A case study. International Journal of Information Management 2015; 35 (5): 636-42. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2015.05.001]
12. Min-hyang P. Impact of Security Knowledge Management to the Nurse Organization Republic of KOREA. International journal of protection, security & investigation 2016;1:17-22. [DOI:10.22471/protective.2016.1.1.17]
13. Vahidi A, Arzemani M, Jafakesh Moghadam A, Vahidi M, Hashemi M.[Investigating performance of emergency units of hospitals which belonged to North Khorasan University of Medical Sciences in 2012]. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences 2013;5(1): 159-166.[Persian] [DOI:10.29252/jnkums.5.1.159]
14. Rafati Rahimzadeh M.[A comparison of individual problems of nurses in emergency and cardiac care unit]. Journal of Babol University Of Medical Sciences 2002; 4 (3): 51-7. [Persian]
15. Mishra B, Bhaskar AU. Knowledge management process in two learning organisations. Journal of Knowledge Management 2011;15 (2): 344-59. [DOI:10.1108/13673271111119736]
16. Germain PB, Cummings GG. The influence of nursing leadership on nurse performance: a systematic literature review. Journal of Nursing Management 2010;18 (4): 425-39. [DOI:10.1111/j.1365-2834.2010.01100.x]
17. Alizadeh M, Iremlow A, Alizadeh B, Shakibi A, Aliloo L.[ A Survey to Examin the Emergency Nurses Operation & Comparing it with International Standards in the Hospital of Urmia Medical Sciences University]. Nursing and Midwifery Journal 2010; 8 (3): 1-8. [Persian]
18. Sadeghi A, Jafari H, Khodayari R, Pakdaman M, Mohammadi R, Ahadi NB.[A case study: the association between organizational culture with management knowledge in Hasheminezhad hospital-Tehran]. JHosp 2011;10(2): 1-8. [Persian]
19. Yaghoubi M, Javadi M.[Relationship between knowledge management and team learning in selected hospitals of Isfahan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2012;11(9):1083-90. [Persian]
20. Dehghani H, Heidari F, Karimian Kakolaki Z, Salimi T.[Critical care nurses' knowledge, attitude and practice in Yazd University of Medical Sciences' teaching hospitals on evidence-based nursing]. Community Health Journal 2017; 8(2): 56-64.
21. Nadi MA, Bakhtiar Nasrabadi HA, Farahmandpour M.[The relationship analysis between knowledge management dimensions and the levels of organizationl learning among the board of academic members in Esfahan university in 2009-2010]. Journal of Instruction and Evaluation. 2010; 3 (11): 107-30. [Persian]
22. Nikbakht A, Salehi S, Naji SA.[A study of the relationship between knowledge management and creativity in some selected hospitals in Isfahan]. Modern care journal 2014; 11 (4):339-344. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahadi M, Asadi A, Yazdanipour M. Survey the Relationship between Knowledge Management and Performance of Nurses from their Viewpoint in the Emergency Departments. RME 2022; 14 (3) :61-70
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-686-fa.html

احدی معصومه، اسدی لویه عطاله، یزدانی پور محمدعلی. بررسی ارتباط بین مدیریت دانش با عملکرد پرستاران از دیدگاه آنان در بخش های اورژانس. پژوهش در آموزش علوم پزشكي 1401; 14 (3) :70-61

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-686-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education