[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 2، شماره 1 - ( 1389 ) ::
جلد 2 شماره 1 صفحات 23-17 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطابق ارزشیابی پیشرفت تحصیلی با هدف‌های آموزشی دروس نظری اختصاصی دوره کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 86-85
اشرف کاظمی*
چکیده:   (8881 مشاهده)

  مقدمه: تدوین هدف­های یادگیری برای شفاف سازی مسیر آموزش و نحوه ارزشیابی ضروری است؛ لذا تحقیق حاضر باتوجه به اهمیت آموزش دروس نظری اختصاصی مامایی با هدف ارزیابی روایی محتوای سوالات امتحان و هماهنگی بین محتوای اهداف آموزشی در طرح درس با محتوای ارزیابی شده در آزمون­های دروس اختصاصی مامایی انجام شده است.

  روش­ها: تحقیق حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع ارزشیابی است که بر روی آزمون­های هجده درس نظری کارشناسی اختصاصی دوره مامایی انجام شد. گرد آوری اطلاعات با استفاده از چک لیستی بود که روایی آن از طریق روایی محتوا و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (75/0) تایید گردید ؛ سپس داده­ها با آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن) و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. در طی تحقیق روایی محتوای سوالات آزمون­ها، تعداد سوال مناسب و تعداد سوال موجود در آزمون­ها، سطح سوالات و سطح اهداف یادگیری عنوان شده در طرح درس براساس طبقه بندی بلوم ارزیابی شد.

  یافته­ها: 38/92 درصد سوالات کلیه آزمون­ها دارای روایی محتوی بودند. 23/69 درصد سوالات، بین سطح سوالات و سطح اهداف آموزشی در طرح درس همبستگی وجود داشت. همچنین در11/61 درصد دروس همبستگی معنی­داری بین تعداد سوالات برآورد شده و تعداد سوالات موجود در امتحان مشاهده گردید.

  نتیجه­گیری: نتایج نشان داد آزمون­های انجام شده از روایی محتوای مناسبی برخوردار است؛ ولی پایین بودن سطح سوالات در آزمون­ها و عدم توجه به سطوح یادگیری مورد انتظار و همچنین مناسب نبودن تعداد سوال برای هر محتوای آموزشی در برخی امتحانات از نقاط ضعف ارزشیابی تحصیلی است. لذا توصیه می شود مدرسین به تعداد سوال مناسب هر محتوای آموزشی و هماهنگی بین سطوح یادگیری اندازه گیری شده و تناسب آن با اهداف آموزشی بیشتر توجه کنند.

  

واژه‌های کلیدی: طرح درس، دروس اختصاصی، مامایی، آزمون، سطوح یادگیری
متن کامل [PDF 168 kb]   (1263 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi A. Survey of Adaptation of Educational Improvement and Educational Objectives Based on Evaluation in Specialized Theoretical Course of BS Midwifery Students of Isfahan University of Medical Sciences in 1385- 1386. RME 2010; 2 (1) :17-23
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-68-fa.html

کاظمی اشرف. بررسی تطابق ارزشیابی پیشرفت تحصیلی با هدف‌های آموزشی دروس نظری اختصاصی دوره کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 86-85. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1389; 2 (1) :17-23

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-68-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 1 - ( 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education