بررسی تطابق ارزشیابی پیشرفت تحصیلی با هدفهای آموزشی دروس نظری اختصاصی دوره کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 86-85
|
اشرف کاظمی* |
|
|
چکیده: (8881 مشاهده) |
مقدمه: تدوین هدفهای یادگیری برای شفاف سازی مسیر آموزش و نحوه ارزشیابی ضروری است؛ لذا تحقیق حاضر باتوجه به اهمیت آموزش دروس نظری اختصاصی مامایی با هدف ارزیابی روایی محتوای سوالات امتحان و هماهنگی بین محتوای اهداف آموزشی در طرح درس با محتوای ارزیابی شده در آزمونهای دروس اختصاصی مامایی انجام شده است.
روشها: تحقیق حاضر یک پژوهش توصیفی از نوع ارزشیابی است که بر روی آزمونهای هجده درس نظری کارشناسی اختصاصی دوره مامایی انجام شد. گرد آوری اطلاعات با استفاده از چک لیستی بود که روایی آن از طریق روایی محتوا و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (75/0) تایید گردید ؛ سپس دادهها با آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن) و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. در طی تحقیق روایی محتوای سوالات آزمونها، تعداد سوال مناسب و تعداد سوال موجود در آزمونها، سطح سوالات و سطح اهداف یادگیری عنوان شده در طرح درس براساس طبقه بندی بلوم ارزیابی شد.
یافتهها: 38/92 درصد سوالات کلیه آزمونها دارای روایی محتوی بودند. 23/69 درصد سوالات، بین سطح سوالات و سطح اهداف آموزشی در طرح درس همبستگی وجود داشت. همچنین در11/61 درصد دروس همبستگی معنیداری بین تعداد سوالات برآورد شده و تعداد سوالات موجود در امتحان مشاهده گردید.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد آزمونهای انجام شده از روایی محتوای مناسبی برخوردار است؛ ولی پایین بودن سطح سوالات در آزمونها و عدم توجه به سطوح یادگیری مورد انتظار و همچنین مناسب نبودن تعداد سوال برای هر محتوای آموزشی در برخی امتحانات از نقاط ضعف ارزشیابی تحصیلی است. لذا توصیه می شود مدرسین به تعداد سوال مناسب هر محتوای آموزشی و هماهنگی بین سطوح یادگیری اندازه گیری شده و تناسب آن با اهداف آموزشی بیشتر توجه کنند.
|
|
واژههای کلیدی: طرح درس، دروس اختصاصی، مامایی، آزمون، سطوح یادگیری |
|
متن کامل [PDF 168 kb]
(1263 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
|
|
|
|