دیدگاه اساتید رشتههای علوم توانبخشی پیرامون اهمیت تواناییهای بالینی در مراقبت مؤثر توانبخشی از بیماران مزمن
|
فروزان شکوه*، محمد علی حسینی، فرحناز محمدی |
، shokoohf@uswr.ac.ir |
|
چکیده: (9497 مشاهده) |
مقدمه: پیامد های یادگیری در اغلب آموزش های بالینی درکشورما کمتر به عنوان راهنمای برنامه ریزی آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده ازنظرات ذی نفعان اصلی برنامه نسبت به توانایی برنامه در ایجاد قابلیتها و مهارتهای لازم از بخش های اصلی در ارزشیابی هر برنامه آموزشی است. هدف از انجام این پژوهش بررسی نظرات اساتید نسبت به اهمیت توانایی های مراقبت توانبخشی از بیماران مزمن وهمچنین میزان موفقیت برنامه آموزشی رشته های توانبخشی در ایجاد این توانایی ها بوده است.
روش ها: این پژوهش یک بررسی توصیفی با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر 29 توانایی است که به صورت دو زیر مجموعه اهمیت و موفقیت مورد نظرخواهی قرار گرفت. 19 نفر از اعضای هیات علمی رشته های توانبخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی شامل گفتار درمانی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، ارتوپدی فنی در مطالعه شرکت نمودند. نتایج با محاسبه میانگین رتبه های داده شده وبا استفاده از آزمونهای ویلکاکسون و کروسکال - والیس مورد تحلیل قرار گرفت .
یافتهها: بین میانگین کل اهمیت تواناییهای مراقبت توانبخشی و میانگین کل موفقیت برنامه آموزشی رشته های مذکور در ایجاد این توانایی ها اختلاف معنی دار وجود داشت(01/0 p< ). ازنظر اعضاء هیات علمی توانایی استفاده از مفاهیم توانبخشی آموخته شده هنگام ارائه خدمات توانبخشی مهمترین توانایی و در عین حال موفق ترین توانایی در برنامه آموزشی ارزیابی گردید. توانایی حمایت روانی از مراقبینی که در سوگ عزیزشان عزادار می باشند به عنوان کم اهمیت ترین توانمندی و توانایی حل مشکلات اخلاقی و قانونی در حوزه مراقبت از مددجویان بعنوان ناموفق ترین توانمندی از نظر اعضای هیات علمی انتخاب گردید.
نتیجه گیری: اهمیت 13 توانایی در حد زیاد و خیلی زیاد ارزیابی گردید درحالیکه موفقیت برنامه آموزشی در ایجاد هیچیک از این تواناییها در حد زیاد یا خیلی زیاد نبود. نتایج این پژوهش در بازنگری برنامه های آموزشی رشته های توانبخشی و ایجاد فرصت های یادگیری مجدد برای دستیابی دانشجویان به توانایی های اشاره شده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
|
|
واژههای کلیدی: برنامه آموزشی، شایستگی های بالینی، هیات علمی، ارزشیابی برنامه، علوم توانبخشی |
|
متن کامل [PDF 149 kb]
(1160 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بالینی
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|