دوره 2، شماره 1 - ( 1389 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 41-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Allami A, Mohammadi N. Students' Attitude toward Combining Traditional and Electronic Education Epidemiology Course in Internship. Res Med Edu 2010; 2 (1) :35-41
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-65-fa.html
علامی عباس، محمدی نوید. دیدگاه کارورزان رشته پزشکی در ارتباط با تلفیق آموزش الکترونیک و سنتی در آموزش اپیدمیولوژی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1389; 2 (1) :35-41

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-65-fa.html


، allami@qums.ac.ir
چکیده:   (9469 مشاهده)

  مقدمه : یکی از رویکردها برای حل مشکلات موجود در آموزش پزشکی، بکارگیری تکنولوژی­های جدید در آموزش می­باشد. از سوی دیگر موفقیت یک دوره آموزشی صرف­نظر از تکنولوژی مورد استفاده به رعایت اصول­هاردن (دانشجو محوری، مبتنی بر مسئله بودن، آموزش ادغام یافته، مبتنی بر جامعه، انتخابی و سیستماتیک) در طراحی آن بستگی دارد. مطالعه حاضر با هدف نظر سنجی در مورد کارگاه آموزشی و میزان کارائی آن که با انگیزه پیاده سازی رویکرد آموزش الکترونیک به شیوه ترکیبی در فیلد بهداشت انجام گرفته است.

  روش ­ها : تحقیق حاضر مطالعه توصیفی- مقطعی مشتمل بر نظرات 30 کارورز پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال­های 88-87 درباره یک کارگاه مبتنی بر آموزش ترکیبی در سایت دانشکده بود. اطلاعات با استفاده از شیوه مصاحبه جمع­آوری شد. همچنین عملکرد هر کارورز طی مراحل کارگاه بررسی و نتایج با آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با تدوین طرح درس کارگاه، جستجو در اینترنت و اپیدمیولوژی بیماری­ها به شکل ادغام یافته تدریس شد. سپس وارد سامانه سازمان جهانی بهداشت شده و اپیدمیولوژی بیماری­های شایع ایران با سایر کشورها مورد مقایسه قرار ­گرفت.

  یافته­ ها : از بین 30 کارورز 80 درصد از برگزاری کارگاه رضایتمندی کامل داشتند. 3/73 درصد توانمندی­های پایه خوبی در جستجو داشتند. با این حال 3/93 درصد در یافتن مقاله­های مرتبط دچار مشکل بودند. شایع­ترین مشکل، انتخاب کلید واژه مناسب در جستجو بود.کارورزان معتقد بودند ارائه مطالب به این شیوه باعث کاهش زمان لازم برای یافتن مطالب مورد نظر و درک بهتر اپیدمیولوژی بیماری­ها می­گردد. همچنین کارورزان خواستار تغییر رویکرد در ارائه سایر مباحث بودند .

  نتیجه­ گیری : در آموزش اپیدمیولوژی می­توان از روش­های ترکیبی بهره برد. استفاده از این شیوه می­تواند باعث ارتقاء سطح اهداف آموزش و انگیزه فراگیران، ادغام موضوعات و یادگیری مؤثرتر گردد. همچنین علاوه بر توجه به استفاده از تکنولوژی، رعایت استراتژی­های نوین در طراحی کارگاه باید مد نظر قرار گیرد.

  

متن کامل [PDF 328 kb]   (1439 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb