دوره 2، شماره 2 - ( 1389 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 52-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrabian F, Keshavarz Mohammadian S, Farmanbar R. Designing an Instrument to Assess Human Resource Productivity. Res Med Edu 2010; 2 (2) :46-52
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-63-fa.html
مهرابیان فردین، کشاورز محمدیان سکینه، فرمانبر ربیع ا.... طراحی ابزار سنجش بهره وری نیروی انسانی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1389; 2 (2) :46-52

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-63-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، mehrabian@gums.ac.ir
چکیده:   (12874 مشاهده)

 مقدمه: بهره ­وری نیروی انسانی، از موضوعات مهم مدیران سازمان­ها بوده ودر این میان، ارتقاء بهره وری در دانشگاه ها، به عنوان مرکز آموزش نیروی انسانی توانمند از اهمیت ویژه ای برخورداراست. ارزشیابی از ارکان مهم بهره وری نیروی انسانی است و ارائه ابزار مناسب بومی در این زمینه از ضروریات می باشد. هدف از انجام این پژوهش طراحی ابزارسنجش بهره وری نیروی انسانی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با استفاده از تحلیل عاملی بوده است.

 روش­ها: این پژوهش به روش مقطعی- تحلیلی بوده که در آن 321 نفر از اعضای هئیت علمی، کارشناسان آموزشی و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1388 شرکت داشتند. اعتبار ابزار سنجش بهره­وری نیروی انسانی با استفاده از مطالعات و آیتم آنالیز، اعتبار محتوا به روش Expert panel و اعتبار سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی مورد تائید قرار گرفت. جهت سنجش پایایی از روش آزمون مجدد و همسانی درونی از روش آلفا کرونباخ استفاده شد.

 یافته ها: پرسشنامه­ای شامل 5 مؤلفه با 42 سوال(فرهنگ سازمانی با 18 سوال)، (شرایط محیطی با 7 سوال)، (عوامل انگیزشی با10 سوال)، (توانمندسازی با 4 سوال) و (شیوه رهبری با 3 سوال) طراحی شد.

 نتیجه گیری: ابزار طراحی شده با توجه به روایی و پایایی مناسب و بومی بودن آن برای سنجش بهره­وری نیروی انسانی در دانشگاه­های علوم پزشکی قابل استفاده می­باشد. بکارگیری این ابزار می­تواند اثربخشی فعالیت­های آموزشی اعضای هیئت علمی و کارشناسان آموزشی را بهبود بخشد.

متن کامل [PDF 143 kb]   (2143 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb