مقدمه: بهره وری نیروی انسانی، از موضوعات مهم مدیران سازمانها بوده ودر این میان، ارتقاء بهره وری در دانشگاه ها، به عنوان مرکز آموزش نیروی انسانی توانمند از اهمیت ویژه ای برخورداراست. ارزشیابی از ارکان مهم بهره وری نیروی انسانی است و ارائه ابزار مناسب بومی در این زمینه از ضروریات می باشد. هدف از انجام این پژوهش طراحی ابزارسنجش بهره وری نیروی انسانی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با استفاده از تحلیل عاملی بوده است.
روشها: این پژوهش به روش مقطعی- تحلیلی بوده که در آن 321 نفر از اعضای هئیت علمی، کارشناسان آموزشی و نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1388 شرکت داشتند. اعتبار ابزار سنجش بهرهوری نیروی انسانی با استفاده از مطالعات و آیتم آنالیز، اعتبار محتوا به روش Expert panel و اعتبار سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی مورد تائید قرار گرفت. جهت سنجش پایایی از روش آزمون مجدد و همسانی درونی از روش آلفا کرونباخ استفاده شد.
یافته ها: پرسشنامهای شامل 5 مؤلفه با 42 سوال(فرهنگ سازمانی با 18 سوال)، (شرایط محیطی با 7 سوال)، (عوامل انگیزشی با10 سوال)، (توانمندسازی با 4 سوال) و (شیوه رهبری با 3 سوال) طراحی شد.
نتیجه گیری: ابزار طراحی شده با توجه به روایی و پایایی مناسب و بومی بودن آن برای سنجش بهرهوری نیروی انسانی در دانشگاههای علوم پزشکی قابل استفاده میباشد. بکارگیری این ابزار میتواند اثربخشی فعالیتهای آموزشی اعضای هیئت علمی و کارشناسان آموزشی را بهبود بخشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |