[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 10، شماره 2 - ( 1397 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 17-8 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر کاهش رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان: براساس بسته آموزشی تدوین شده
سمیه حداد رنجبر ، اسماعیل سعدی پور*، فریبرز درتاج، علی دلاور، صغری ابراهیمی قوام
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، ebiabangard@yahoo.com
چکیده:   (4872 مشاهده)
مقدمه: رفتارهای خودشکن، اعمالی هستند که آگاهانه و از روی عمد انجام می ­شوند و علی­ رغم پیامدهای اولیه مثبت، در نهایت منجر به شکست می­ شوند. پژوهش حاضر با هدف تهیه بسته­ ی آموزشی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر کاهش رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان انجام شد.
روش ها: پژوهش از نوع چندروشی و در دو مرحله انجام گرفت. مرحله اول شامل تدوین و اعتباریابی بسته‌ی آموزشی با استفاده از روش تحلیل محتوا و مرحله دوم جهت تعیین اثربخشی برنامه آموزشی از روش نیمه­ آزمایشی با طرح پیش ­آزمون ـ پس­ آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه ولی­ عصر رفسنجان در سال تحصیلی 96-1395 بودند. 300 نفر از دانشجویان با روش نمونه ­گیری تصادفی خوشه­ ای چندمرحله‌ای انتخاب و برای غربال گری آزمودنی‌های دارای رفتار خودشکن از پرسشنامه شناخت و رفتار خودشکن استفاده شد. درنهایت 40 نفر از دانشجویان دارای رفتار خودشکن جهت اجرای برنامه ­ی آموزشی انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (20 نفره) و گروه گواه (20 نفره) جایگزین شدند. به­ منظور تحلیل داده­ ها از نرم­ افزار آماری SPSS استفاده و نتایج در قالب روش­ های آماری تجزیه و تحلیل واریانس مختلط گزارش شد.
یافته ها:نتایج تحلیل واریانس مختلط داده‌ها (557/28=p<0/0001, F) نشان داد که نمرات گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل به‌طور معنی­ داری در رفتارهای خودشکن تحصیلی کاهش نشان می‌دهد، همچنین نتایج نشان داد که رفتار خودشکن آزمودنی‌ها از پیش ­آزمون تا پیگیری با کاهش معنی­ داری همراه بوده است (170/67=p<0/0001, F).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بسته آموزشی تدوین شده براساس رویکرد پذیرش و تعهد دارای اعتبار بوده و  منجر به کاهش رفتارهای خودشکن می‌شود و در مجموع پژوهش حمایتی تجربی برای برنامه آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش رفتارهای خودشکن در بین دانشجویان فراهم می‌کند.
واژه‌های کلیدی: آموزش، پذیرش و تعهد، رفتارخودشکن، دانشجویان
متن کامل [PDF 752 kb]   (2281 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2553 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش
فهرست منابع
1. Baumeister RF, Bushman BJ. Social Psychology and Human Nature.2nd ed. San Francisco: CA: Cengage; 2011.
2. Van Eerde W. Procrastination: Self‐regulation in initiating aversive goals. Applied Psychology. 2000; 49 (3): 372-89. [DOI:10.1111/1464-0597.00021]
3. Cunningham CJ. Stress, need for recovery, and ineffective self-management. In Poster presented at the 23rd Annual Meeting of the Society for Industrial and Organizational Psychology, San Francisco, CA 2008.
4. Renn RW, Allen DG, Fedor DB, Davis WD. The roles of personality and self-defeating behaviors in self-management failure. Journal of Management 2005; 31(5):659-79. [DOI:10.1177/0149206305279053]
5. Carver CS, Scheier MF. On the structure of behavioral self-regulation.Handbook of self-regulation. Elsevier; 2000.
6. Howell AJ, Watson DC, Powell RA, Buro K. Academic procrastination: The pattern and correlates of behavioral postponement. Personality and Individual Differences 2006; 40(8): 1519-30. [DOI:10.1016/j.paid.2005.11.023]
7. Neal DJ, Carey KB. A follow-up psychometric analysis of the self-regulation questionnaire. Psychology of Addictive Behaviors 2005; 19(4):414. [DOI:10.1037/0893-164X.19.4.414]
8. Ferrari JR. Procrastination as self‐regulation failure of performance: effects of cognitive load, self‐awareness, and time limits on 'working best under pressure'. European Journal of Personality 2001; 15(5):391-406. [DOI:10.1002/per.413]
9. Wei M, Ku TY. Testing a conceptual model of working through self-defeating patterns. Journal of Counseling Psychology 2007; 54(3): 295-305. [DOI:10.1037/0022-0167.54.3.295]
10. Tice DM, Baumeister RF. Longitudinal study of procrastination, performance, stress, and health: The costs and benefits of dawdling. Psychological science 1997; 8(6):454-8. [DOI:10.1111/j.1467-9280.1997.tb00460.x]
11. Gagnon J, Dionne F, Pychyl TA. Committed action: An initial study on its association to procrastination in academic settings. Journal of Contextual Behavioral Science 2016; 5(2):97-102. [DOI:10.1016/j.jcbs.2016.04.002]
12. Day V, Mensink D, O'Sullivan M. Patterns of academic procrastination. Journal of College Reading and Learning 2000; 30(2):120-34. [DOI:10.1080/10790195.2000.10850090]
13. Hayes SC. Climbing our hills: A beginning conversation on the comparison of acceptance and commitment therapy and traditional cognitive behavioral therapy. Clinical Psychology: Science and Practice 2008; 15(4):286-95. [DOI:10.1111/j.1468-2850.2008.00139.x]
14. Hayes SC, Strosahl KD, Wilson KG. Acceptance and commitment therapy: The process and practice of mindful change.2nd ed. Guilford Press; 2016.
15. Bond FW, Bunce D. Mediators of change in emotion-focused and problem-focused worksite stress management interventions. Journal of occupational health psychology 2000; 5(1):156. [DOI:10.1037/1076-8998.5.1.156]
16. McCracken LM, Vowles KE, Eccleston C. Acceptance-based treatment for persons with complex, long standing chronic pain: a preliminary analysis of treatment outcome in comparison to a waiting phase. Behaviour research and therapy 2005; 43(10):1335-46. [DOI:10.1016/j.brat.2004.10.003]
17. Woods DW, Wetterneck CT, Flessner CA. A controlled evaluation of acceptance and commitment therapy plus habit reversal for trichotillomania. Behaviour research and therapy 2006; 44(5):639-56. [DOI:10.1016/j.brat.2005.05.006]
18. Creswell JD, Welch WT, Taylor SE, Sherman DK, Gruenewald TL, Mann T. Affirmation of personal values buffers neuroendocrine and psychological stress responses. Psychological Science 2005; 16(11):846-51. [DOI:10.1111/j.1467-9280.2005.01624.x]
19. Wang S, Zhou Y, Yu S, Ran LW, Liu XP, Chen YF. Acceptance and commitment therapy and cognitive–behavioral therapy as treatments for academic procrastination: A randomized controlled group session. Research on Social Work Practice 2017;27(1):48-58. [DOI:10.1177/1049731515577890]
20. Scent CL, Boes SR. Acceptance and Commitment Training: A brief intervention to reduce procrastination among college students. Journal of College Student Psychotherapy 2014; 28(2):144-56. [DOI:10.1080/87568225.2014.883887]
21. Vohs KD, Baumeister RF. Handbook of self-regulation: Research, theory, and applications. 2nd ed: Guilford Publications; 2016.
22. Sirois FM, Tosti N. Lost in the moment? An investigation of procrastination, mindfulness, and well-being. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy 2012; 30(4):237-48. [DOI:10.1007/s10942-012-0151-y]
23. Glick DM, Millstein DJ, Orsillo SM. A preliminary investigation of the role of psychological inflexibility in academic procrastination. Journal of Contextual Behavioral Science 2014; 3(2):81-8. [DOI:10.1016/j.jcbs.2014.04.002]
24. Hayes SC, Luoma JB, Bond FW, Masuda A, Lillis J. Acceptance and commitment therapy: Model, processes and outcomes. Behavior research and therapy 2006; 44(1):1-25. [DOI:10.1016/j.brat.2005.06.006]
25. Krejcie R,Morgan D. Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement 1970; 30: 607-610. [DOI:10.1177/001316447003000308]
26. Oser FK, Baeriswyl FJ. Choreographies of teaching: Bridging instruction to learning. Handbook of research on teaching 2001; 4:1031-65.
27. Mohammadi Z, Jowkar B, Hossein Chari M. [the anticipation of self-defeating behaviors by goal orientation: the meditational role of shame and guilt feelings]. Journal of Developmental Psychology 2014; 11(41):83-103. [Persian]
28. Harris R, Hayes SC. ACT made simple: An easy-to-read primer on acceptance and commitment therapy.1st ed. New Harbinger Publications; 2009.
29. Hayes SC, Strosahl KD. A practical guide to acceptance and commitment therapy. Springer Science & Business Media; 2004. [DOI:10.1007/978-0-387-23369-7]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hadadranjbar S, Sadipour E, Dortaj F, Delavar A, Ebrahimi Qavam S. Effect of Education based on Acceptance and Commitment Approach in Reducing students’ Self -Defeating Behaviors: According to the educational package developed. RME 2018; 10 (2) :8-17
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-591-fa.html

حداد رنجبر سمیه، سعدی پور اسماعیل، درتاج فریبرز، دلاور علی، ابراهیمی قوام صغری. تأثیر آموزش مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد بر کاهش رفتارهای خودشکن تحصیلی دانشجویان: براساس بسته آموزشی تدوین شده. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1397; 10 (2) :8-17

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-591-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 2 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education