دوره 2، شماره 2 - ( 1389 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 17-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgari F, Mahjoob Moadab H. Comparison of Stressful Factors in Nursing and Midwifery Students of Islamic Azad University Astara Unit. Res Med Edu 2010; 2 (2) :10-17
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-57-fa.html
عسگری فریبا، محجوب مودب هاجر. مقایسه عوامل استرس زا در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1389; 2 (2) :10-17

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-57-fa.html


، asgari_f@gums.ac.ir
چکیده:   (11298 مشاهده)

  مقدمه: آموزش پرستاری و مامایی فرآیند پیچیده­ای ست که تحت تاثیر عوامل و متغیرهای زیادی قرار می­گیرد. به منظور کاهش استرس­ها و پیشگیری از عواقب آن باید تدابیری اتخاذ گردد. باتوجه به این­که دانشجویان پرستاری و مامایی عوامل استرس­زای متعددی را باتوجه به ماهیت رشته­های فوق تجربه می­کنند. هدف از این مطالعه مقایسه عوامل استرس­زا در بین دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا بود.

  روش­ ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی- تحلیلی است که برروی کلیه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا ورودی سال 1383 به روش سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری داده­ها پرسشنامه پژوهشگرساخته دو بخشی مشتمل بر مشخصات دموگرافیک و عوامل استرس­زا در سه حیطه­: تحصیل در دانشگاه ، محیط بالین و مسائل شخصی اجتماعی بود. روایی ابزار به طریق روایی محتوا و پایایی آن ازطریق آزمون مجدد (89/0 r = ) تایید گردید. داده­های حاصل از پژوهش، با استفاده از آمارتوصیفی و استنباطی توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.

  یافته ­ها: نتایج نشان داد که برخی از عوامل استرس­زا نظیر عدم کفایت حرفه ای هنگام فارغ التحصیلی، مبهم بودن آینده شغلی، فقدان هماهنگی بین آموزش و بالین، نگرانی در زمینه اشتغال توسط دانشجویان پرستاری و مامایی عنوان شده است. بین برخی از عوامل استرس­زا در حیطه تحصیل دردانشگاه (مشخص نبودن نقش حرفه­ای در دوران تحصیل)، حیطه بالینی (نظیر تعامل نامناسب با تیم درمان) و حیطه شخصی اجتماعی (نداشتن اعتمادبه نفس) با رشته تحصیلی ارتباط آماری معناداری مشاهده گردید.

  نتیجه گیری: دراین مطالعه، دانشجویان با عوامل استرس زای متعددی نظیر مبهم بودن آینده شغلی، فقدان هماهنگی بین آموزش و بالین مواجه بودند. لذا این مسئله نیازمند توجه ویژه مسئولین دانشکده جهت برنامه­ریزی برای کاهش این عوامل می­باشد. بنابراین توصیه می­گردد ضرورت ساماندهی نظام مشاوره با محوریت مدیریت، اساتید و تعامل با خانواده مدنظرقرارگیرد.

  

متن کامل [PDF 157 kb]   (1658 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb