[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 10، شماره 1 - ( 1397 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 21-29 برگشت به فهرست نسخه ها
امکان سنجی به‌کارگیری نظام آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان از دیدگاه اساتید، دانشجویان و کارشناسان ستادی فناوری اطلاعات
عالیا صابری ، اسماعیل کاظم پور* ، آرزو پرکار
گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران ، kazempour.edu@gmail.com
چکیده:   (4478 مشاهده)
مقدمه: آموزش مجازی یک روش آموزش الکترونیکی است که دستیابی به آموزش را برای فراگیران در هر مکانی مهیا می­ سازد. این مطالعه به بررسی امکان و عوامل تسهیل کننده و موانع به­ کارگیری آن در دانشگاه علوم پزشکی گیلان از دیدگاه اعضای هیأت علمی، کارکنان ستادی فناوری اطلاعات و دانشجویان علوم پایه پزشکی پرداخته است.
روش ­ها: تحقیق حاضر، به روش توصیفی از نوع پیمایشی بر روی 582 نفر شامل 350 نفر اعضای هیئت علمی، 12 نفر کارشناسان ستادی فناوری اطلاعات و 220 نفر از دانشجویان علوم پایه پزشکی در بهمن 1395 تا شهریور 1396 انجام شد. ابزار جمع­ آوری داده­ ها، پرسشنامه­ ای محقق ساخته (40 گویه­) که روایی آن از روایی صوری و محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید گردید. داده ­ها با استفاده از شاخص توصیفی و آزمون t تک نمونه­ ای (t- level=2.5  با توجه به مقیاس لیکرت 4 نمره ای) از طریق نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: میانگین متغیر شرایط و قابلیت به ­کارگیری نظام آموزش مجازی 0/529±3/30 و (8/78= t)، میانگین متغیر زمینه­ های کاربردی 0/505±3/28 و (8/53=t)، میانگین متغیر عوامل تسهیل کننده 0/504± 3/34 و (10/38= t)،  میانگین متغیر عوامل محدودکننده و موانع 0/501±3/35و (10/76= t) و میانگین متغیر امکان به­ کارگیری نظام آموزش مجازی 0/439±3/32 و (11/15= t) و  0/001=p برای همه موارد بدست آمد.
نتیجه گیری: وضعیت امکان به کارگیری نظام آموزش مجازی، از لحاظ شرایط و قابلیت، زمینه­ های کاربردی، عوامل تسهیل­ کننده در حد مطلوب و عوامل محدودکننده در دانشگاه علوم پزشکی گیلان بالاتر از حد متوسط بود
 
واژه‌های کلیدی: امکان سنجی، آموزش مجازی، دانشگاه، پزشکی
متن کامل [PDF 723 kb]   (1818 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3057 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
فهرست منابع
1. Badnadvarfand F, As.Vean PH. [Applications of information technology in engineering education]. Translated by Babaei R.Translated by Babaee R. Iranian Journal of Engineering Education 2002; 4(15): 67-76. [Persian]
2. Molanapour R. [Step by Step of e-Learning for Student]. Tehran: Zorfa Production; 2006. [Persian]
3. Nasiri F. Fathi Vajargah k. [The feasibility of establishing a virtual in-service training system in the Ministry of Education]. Quarterly Journal of Educational Innovations 2005; 11 (4): 105-123. [Persian]
4. Rashidi MM, Asili GH R. [Online Education Launching New Technology for Quality Improvement]. Proceedings of the Third Conference of Quality Managers 2002; 131-153. [Persian]
5. Goodarzvand M, Esmaieli M. [The Impact of IT Use on Training Effectiveness]. Journal of New Approach in Educational Management 2011; 2(7): 1-24. [Persian]
6. Feyzi K. [Problems and solutions of online universities in Iran. Management Studies in Development and Evolution] 2003; 10 (37.38): 118-134. [Persian]
7. Anagnostopoulos D, Basmadjian KG, McCrory RS. The decentered teacher and the construction of social space in the virtual classroom. Teachers College Record 2005; 107(8): 1699. [DOI:10.1111/j.1467-9620.2005.00539.x]
8. Jafari P. [Virtual university study to present a suitable model for the country's higher education system]. [Dissertation].Tehran: Islamic Azad University of Tehran; 2002. [Persian]
9. Kazempour E, Gaffari Kh. [A Feasibility Study of Establishing a Virtual in-service Training System in Islamic Azad University]. Journal of New Approach in Educational Management 2011; 2 (5): 167-193. [Persian]
10. Alipour V. [Feasibility study on the use of virtual education in short-term training of staff in terms of faculty members Islamic Azad University of Karaj Branch]. Journal of Behavioral Sciences 2016; 7 (26): 65 -92. [Persian]
11. Keshavarzi MH. [Feasibility study of virtual education at Faculty of Education and Psychology at Islamic Azad University of Marvdasht]. [Dissertation]. Marvdasht: Islamic Azad University of Marvdasht Branch; 2012. [Persian]
12. Nasiri F. [Feasibility Study of Settlement Virtual Education in the Ministry of Education. Faculty of Science]. [Dissertation]. Tehran: Shahid Beheshti University of Tehran; 2003. [Persian]
13. Karimi SB, Soltani A, Nozohouri R. [Feasibility of M-Learning at University: The Case of Payam Noor University in Bukan]. Journal of Instruction and Evaluation 2015; 7 (28): 111 -125. [Persian]
14. Derboven J, Geerts D, De Grooff Dirk. Appropriating virtual learning environments: A study of teacher tactics, Journal of Visual Languages & Computing 2017; 40: 20-35. [DOI:10.1016/j.jvlc.2017.01.002]
15. Foroughi Abri, Nadi Ahmad Ali, Ebrahimpour Mohamad Ali, [Factors Affecting the Improvement of Quality of In-Service Training among Islamic Azad University of Khorasgan Branch]. Knowledge and Research in Educational Sciences;5(19): 61-78. [Persian]
16. Sabouri S, Tehranizadeh M, Haddadian F, Fathi Vajargah k. [The problems of virtual education in the universities of Tehran From the point of view of virtual education professors]. Psychology and education sciences 2016; 2 (1/2): 23 -32. [Persian]
17. Afyooni S, Forooghi Abari A, Yarmohammadian M. [Feasibility study of implementing e-learning courses in Khorasgan branch of the Islamic Azad University Isfahan]. Research in curriculum planning 2013; 2 (12): 80-92. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saberi A, Kazempour E, Porkar A. Feasibility of Utilizing Virtual Education from the viewpoints of Professors,Students and Information technology Staff (IT) in Guilan University of Medical Sciences. Research in Medical Education 2018; 10 (1) :29-21
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-559-fa.html

صابری عالیا، کاظم پور اسماعیل، پرکار آرزو. امکان سنجی به‌کارگیری نظام آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان از دیدگاه اساتید، دانشجویان و کارشناسان ستادی فناوری اطلاعات. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1397; 10 (1) :29-21

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-559-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education