دوره 3، شماره 1 - ( 1390 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 41-34 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tagharrobi Z, Fakharian E, Mirhoseini F, Rasoulinejad S, Akbari H, Ameli H. Role of Influencing Factors on Academic Performance of Midwifery Alumni at Kashan University of Medical Sciences (Kaums). Res Med Edu 2011; 3 (1) :34-41
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-52-fa.html
تقربی زهرا، فخاریان اسماعیل، میرحسینی فخرالسادات، رسولی نژاد سیداصغر، اکبری حسین، عاملی حسین. بررسی برخی عوامل همراه در عملکرد تحصیلی دانش آموختگان رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1390; 3 (1) :34-41

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-52-fa.html


، tagharrobi _z@ kaums.ac.ir
چکیده:   (7424 مشاهده)

  مقدمه: شناسایی عوامل موثر بر وضعیت تحصیلی از اهمیت ویژه برخوردار است. با توجه به تناقضات موجود در ارتباط با عوامل تاثیرگذار، مطالعه ای با هدف شناسایی عوامل پیشگویی کننده وضعیت تحصیلی بر روی کلیه دانش آموختگان رشته کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد.

  روش­ها : در این مطالعه توصیفی- مقطعی کلیه دانش آموختگان رشته کارشناسی پیوسته مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سال 1374 تا انتهای سال 1382 (76 نفر) به صورت سرشماری انتخاب شدند. پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک، معیارهای پذیرش، پیشینه و وضعیت تحصیلی دانش آموخته مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از آزمون من ویتنی یو و آنالیز رگرسیون خطی چند متغیره به روش گام به گام با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .

  یافته­ها: نتایج نشان داد که عواملی همچون بومی بودن(002/0 p < )، عدم وجود سابقه میهمانی در سایر دانشگاه­ها (038/0 p < )، سن پایین­تر در بدو ورود به دانشگاه (01/0 p < ) و معدل دیپلم بالاتر (0001/0 p < ) بر عملکرد تحصیلی تاثیر مثبت داشتند؛ آنالیز رگرسیون نشان داد 6/43 درصد از واریانس مشاهده شده در وضعیت عملکرد تحصیلی توسط دو متغیر معدل دیپلم و محل سکونت تبیین می­شود (242/26 F= و 0001/0 p < )؛ و معدل دیپلم به تنهایی 35 درصد واریانس را توجیه می­کند.

  نتیجه گیری: باتوجه به نقش پیش­گویی کننده پیشینه تحصیلی و محل سکونت در عملکرد تحصیلی، پیشنهاد می­شود معدل دیپلم و اصل بومی گزینی در پذیرش دانشجو لحاظ گردد.

  

متن کامل [PDF 139 kb]   (1744 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb