بررسی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1388
|
سعید چنگیزی آشتیانی*، محسن شمسی |
، ashtiyani @sums.ac.ir |
|
چکیده: (10132 مشاهده) |
مقدمه: تعیین شکاف کیفیت خدمات آموزشی و در پی آن اتخاذ استراتژیهایی برای رفع یا کاهش شکاف موجود، اولین گام اساسی در تدوین برنامههای ارتقاء کیفیت محسوب میشود . اطلاع از وضعیت کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی اراک که از دانشگاههای تیپ دوم در ایران محسوب میشود، میتواند مبنایی برای برنامهریزی و ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی در سایر دانشگاهها را فراهم نماید . لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تعیین کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اراک از دیدگاه دانشجویان این دانشگاه صورت پذیرفت .
روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی بوده که در آن 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1389 شرکت داشتند. اطلاعات با استفاده از ابزار Service Quality و در دو مرحله ادراک از وضعیت موجود و ادراک از وضعیت مطلوب جمعآوری گردید. در نهایت داده ها با استفاده از آزمونهای تی زوجی و کای اسکوئر و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: بر اساس دیدگاه دانشجویان در ارائه خدمات، شکاف کیفیت وجود داشت و بیشترین شکاف کیفیت در بعد تضمین (7/28-) و بعد از آن به ترتیب در ابعاد پاسخگویی (3/26-) ، اطمینان (3/23-) ، بعد ملموس (22-) و کمترین در بعد همدلی (6/19-) مشاهده گردید. تفاوت مشاهده شده بین شکاف کیفیت در ابعاد مختلف آموزشی از نظر آماری معنیدار بود (001/0> p ). همچنین شکاف خدمات موجود در ابعاد پاسخگویی و تضمین در دانشجویان دانشکده پزشکی بیشتر بود (05/0> p ).
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از برآورده نشدن انتظارات دانشجویان از خدمات ارایه شده بود. لذا پیشنهاد میگردد ضمن برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه نحوه خدمت رسانی و افزایش مهارت های ارتباطی برای کارکنان به لحاظ معنیدار بودن تفاوت کیفیت در ابعاد پنچ گانه به هنگام تخصیص منابع به این تفاوتها توجه گردد. |
|
واژههای کلیدی: کیفیت، خدمات آموزشی، دانشجو |
|
متن کامل [PDF 167 kb]
(2748 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزشی
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|