[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 3، شماره 1 - ( 1390 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 26-17 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1388
سعید چنگیزی آشتیانی*، محسن شمسی
، ashtiyani @sums.ac.ir
چکیده:   (10274 مشاهده)

  مقدمه: تعیین شکاف کیفیت خدمات آموزشی و در پی آن اتخاذ استراتژی­هایی برای رفع یا کاهش شکاف موجود، اولین گام اساسی در تدوین برنامه­های ارتقاء کیفیت محسوب می­شود . اطلاع از وضعیت کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی اراک که از دانشگاه­های تیپ دوم در ایران محسوب می­شود، می­تواند مبنایی برای برنامه­ریزی و ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی در سایر دانشگاه­ها را فراهم نماید . لذا پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تعیین کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اراک از دیدگاه دانشجویان این دانشگاه صورت پذیرفت .

  روش­ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی بوده که در آن 400 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1389 شرکت داشتند. اطلاعات با استفاده از ابزار Service Quality و در دو مرحله ادراک از وضعیت موجود و ادراک از وضعیت مطلوب جمع­آوری گردید. در نهایت داده ها با استفاده از آزمون­های تی زوجی و کای اسکوئر و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته­ها: بر اساس دیدگاه دانشجویان در ارائه خدمات، شکاف کیفیت وجود داشت و بیشترین شکاف کیفیت در بعد تضمین (7/28-) و بعد از آن به ترتیب در ابعاد پاسخگویی (3/26-) ، اطمینان (3/23-) ، بعد ملموس (22-) و کمترین در بعد همدلی (6/19-) مشاهده گردید. تفاوت مشاهده شده بین شکاف کیفیت در ابعاد مختلف آموزشی از نظر آماری معنی­دار بود (001/0> p ). همچنین شکاف خدمات موجود در ابعاد پاسخگویی و تضمین در دانشجویان دانشکده پزشکی بیشتر بود (05/0> p ).

  نتیجه­گیری: یافته­های پژوهش حاکی از برآورده نشدن انتظارات دانشجویان از خدمات ارایه شده بود. لذا پیشنهاد می­گردد ضمن برگزاری کارگاه­های آموزشی در زمینه نحوه خدمت رسانی و افزایش مهارت های ارتباطی برای کارکنان به لحاظ معنی­دار بودن تفاوت کیفیت در ابعاد پنچ گانه به هنگام تخصیص منابع به این تفاوت­ها توجه گردد.

واژه‌های کلیدی: کیفیت، خدمات آموزشی، دانشجو
متن کامل [PDF 167 kb]   (2779 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Changyzi Ashtiyani S, Shamsi M. Students Viewpoints about Quality of Educational Health-Care at Arak University of Medical Sciences in 2009. RME 2011; 3 (1) :17-26
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-50-fa.html

چنگیزی آشتیانی سعید، شمسی محسن. بررسی کیفیت خدمات آموزشی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1388. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1390; 3 (1) :17-26

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-50-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education