دوره 10، شماره 2 - ( 1397 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 75-68 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salari A, Emami-sigaroudi A, Zaersabet F, Shakiba M, Khojasteh M, Sharifi M. Study of the relationship between academic achievement and interested in academic field in Nursing students. Res Med Edu 2018; 10 (2) :68-75
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-426-fa.html
سالاری ارسلان، امامی سیگارودی عبدالحسین، زائرثابت فاطمه، شکیبا مریم، خجسته مریم، شریفی معصومه. بررسی ارتباط پیشرفت تحصیلی با علاقه به رشته تحصیلی در دانشجویان پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1397; 10 (2) :68-75

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-426-fa.html


گروه پرستاری،مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت، ایران ، sahar.sabet90@yahoo.com
چکیده:   (6464 مشاهده)
مقدمه:پیشرفت تحصیلی یکی از مهم­ترین معیارهایی است که در بررسی توانایی دانشجویان برای اتمام تحصیلات دانشگاهی و رسیدن به مرحله فارغ التحصیلی نقش قابل توجهی را ایفاء می ­کند. ارتباط علاقمندی به رشته تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در مطالعات محدودی مورد بررسی قرار گرفته، لذا هدف از این مطالعه بررسی وضعیت پیشرفت تحصیلی و ارتباط آن با علاقه ­مندی رشته تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود.
روش ها:پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بر روی 365 نفر از دانشجویان پرستاری مشغول به تحصیل در ترم دوم و بالاتر درسال 1395به روش سرشماری در دانشکده های پرستاری و مامایی رشت و لنگرود انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه­ ی علاقه­ مندی به رشته تحصیلی بود که روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (0/8=α) مورد تایید قرار گرفت. پرسشنامه شامل دو بخش اطلاعات مربوط به عوامل فردی و اجتماعی و ابزار سنجش علاقه ­مندی به رشته تحصیلی بود. داده ­ها با استفاده از آزمون­ های آماری مربع کای، t مستقل و آنالیز واریانس یک­ طرفه و مدل رگرسیون خطی از طریق نرم افزار آماری spss تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها:نتایج نشان داد که میانگین معدل تحصیلی دانشجویان با علاقه­ مندی زیاد به­ صورت معنی­ داری (0/02=p) بیشتر از افراد با علاقه­ مندی متوسط و کم بدست آمد. همچنین میانگین معدل تحصیلی دانشجویان دختر (1/3±16/2) به طور معنی­داری(0/001=P) بیشتر از پسر و در افراد ساکن در منزل (1/3±16/1) به طورمعنی داری (0/003=p) بیشتر از افراد ساکن در خوابگاه ( 1/5±15/4) و در مادران با تحصیلات دیپلم و بالاتر (1/4±16) بیشتر از مادران با تحصیلات سیکل و بی­سواد(1/5±15/5) بود. درچند متغیره پس از تعدیل متغیرهای زمینه­ ای، تنها جنسیت و وضعیت تاهل ارتباط معنی­ دار با پیشرفت تحصیلی داشت. میانگین پیشرفت تحصیلی در زنان با تعدیل سایر متغیرها به ­صورت معنی ­دار و به مقدار0/43 بیشتر از مردان و در افراد مجرد به مقدار0/73-  کمتر از افراد متاهل بدست آمد (05/0>p).
نتیجه گیری: ارتباط بین علاقه به رشته تحصیلی و معدل در این مطالعه معنی­ دار نبود. با توجه به نقش کلیدی علاقه­ مندی به رشته تحصیلی در آموزش، به مدیران و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی توصیه می‌گردد با اتخاذ روش‌های مناسب فواید علاقه به رشته تحصیلی را برای دانشـجویان تبییـن نموده و توانایی‌های آنان را در این زمینه بهبود دهند.
متن کامل [PDF 376 kb]   (3176 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (8231 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي

فهرست منابع
1. Sanaienasab H, Rashidi Jahan H, Saffari M. [Influential factors on academic achievement of university students]. Iranian Quarterly of Education Strategies 2013; 5 (4): 243-49. [Persian]
2. Roudbari M, Asl Marz B. The Academic progress of Students in Zahedan University of Medical Sciences and its Associated Factors. Strides Dev Med Educ 2011; 7 (2): 147-152. [Persian]
3. Firouznia S, Yousefi A, Ghassemi G. [The Relationship between Academic Motivation and Academic Achievement in Medical Students of Isfahan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (1): 79-84. [Persian]
4. Eehsani R, Haji-Aghajani S, Rastegar T, Atarmoghadam H, Amouzadeh-Khalili M, Ghorbani R, et al. [Viewpoints of the lecturers' and students' at Rehabilitation College of Semnan University of Medical Sciences on the factors influencing students' academic achievement in 2012-2013 academic year]. koomesh 2015; 16 (2): 220-228. [Persian]
5. Ebrahimzadeh F, Ghorbani M, Nasseryan J, Mardani M. [Incidence of academic failure and its underlying factors in Lorestan University of medical sciences]. yafte 2016; 17 (4) :14-24. [Persian]
6. Asadzadeh F, Mostafazadeh F, Sadeghi SA Survey of the Motivation of Nursing Students toward Their Field of Study Selection. JHC 2012; 14 (1 and 2): 9-15. [Persian]
7. Abedian K, ShahHosseini Z. [Factors Affecting Students' motivations For Choosing Nursing As A Career: A Cross-Sectional Study]. Journal of Healh Breez 2016; 1 (3): 26-32. [Persian]
8. Adib-Hajbaghery M, Arabi Matin Abadi M J, Ghadirzadeh Z, Moujoodi H, Mehdiansaripour M. [Interest in the Field of Study and Affecting Factors: The Viewpoint of Students of Kashan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17: 24-34. [Persian]
9. Shakurnia A, Alijani H, Najjar S, Elhampour H. [Correlation between Educational Satisfaction and Approaches to Study and Academic Performance a Study of Nursing and Midwifery students]. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (2): 101-109. [Persian]
10. Tamannaifar MR, Gandomi Z. [Correlation between achievement motivation and academic achievement in university students]. Educ Strategy Med Sci 2011; 4 (1): 15-19. [Persian]
11. Kaarami K, Soltani T, Tabesh H. The study on the3 interests rate of health faculty students of Ahwaz. Jundishapur Journal of Health Sciences 2009; 1(1): 8-15. [Persian]
12. Aghamirzayi T, Salehi Omran E. [Analysis of the effective factors on student progress: A Case Study in the Mazandaran University of Sciences & Technology]. Higher Education Letter 2013; 5 (20):117-140. [Persian]
13. Izadi S, Jouybari L, Behnampoor N, Taghavi A, Baiky F. [Academic motivation and associated factors of the Golestan University of Medical Sciences]. Development Strategies in Medical Education 2014; 1(2):44-50. [Persian]
14. Adib-Hajbaghery M, Sadeghi gandomani H, Aminolroayaee Yamini E. [Assessing Academic Success and Its Predictors from the Perspective of Nursing Students in Kashan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2015; 15: 510-520. [Persian]
15. Adelmashhadsari F, Mitra Elmi F, Mitra Elmi M, Maghdori Z.[The Effect of Diploma Grade Point Average on Educational Evaluation Status of Medical Students in Babol University of Medical Sciences during 2006-2011]. rme 2016; 7(4):39-45. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.4.39]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb