دوره 3، شماره 2 - ( 1390 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 35-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kermansaravi F, Navvabi Rigi S D, Shahsavani A R. Nursing Students View Points about Stressful Factors in Clinical Education. Res Med Edu 2011; 3 (2) :29-35
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-42-fa.html
کرمان ساروی فتیحه، نوابی ریگی شهین دخت، شاهسونی علی رضا. دیدگاه دانشجویان پرستاری در باره‌ی عوامل تنش‌زای آموزش بالینی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1390; 3 (2) :29-35

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-42-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، fkermansaravi@yahoo.com
چکیده:   (10553 مشاهده)

مقدمه: دانشجویان پرستاری از دوره آموزش بالینی به عنوان تنش‌زاترین دوره یاد می‌کنند. یادگیری در محیط بالین، دانشجویان را با چالش‌هایی مواجه می‌کند که در کلاس درس وجود نداشته و استرس آمیز می‌باشند. لذا هدف از این مطالعه تعیین عوامل تنش‌زای محیط بالین جهت رفع آن‌ها و دستیابی به سطح مطلوب‌تری از کیفیت آموزش وکارآیی آموزش پرستاری است.
روش‌ها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی تعداد 130دانشجوی پرستاری ترم دوم به بالا به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای مشتمل بر دو بخش ویژگی‌های فردی و 29سوال پیرامون عوامل تنش‌زای آموزش بالینی در چهار حیطه بود. داده‌های حاصل از پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم افزارآماری spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: حیطه‌های احساسات ناخوشایند، تجارب تحقیر آمیز، تجربیات بالینی، ارتباطات بین فردی به ترتیب از عوامل استرس‌زای آموزش محیط بالین از دیدگاه دانشجویان بودند. بیشترین میزان استرس در دامنه4-1، به ترتیب شامل زجرکشیدن بیماران بدحال(7/0±53/3)، تذکر مربی در حضور پرسنل و بیماران (84/0±36/3)، تمیزکردن بیماران بعد از دفع (92/0±18/3) و ارتباط دانشجو با مربی (95 /0±85/2) بود. بین ترم تحصیلی و وضعیت تاهل با عوامل استرس‌زا ارتباط معنی‌داری وجود نداشت اما این اختلاف بر حسب جنس معنی‌دار بود (02/0= P).
نتیجه‌گیری: با توجه به این که عوامل تنش‌زا در محیط بالین اجتناب ناپذیر می‌باشد ایجاد یک سیستم حمایتی برای آموزش  مهارت‌های مقابله با استرس به دانشجویان و تسهیل دستیابی به اهداف آموزشی توسط مربیان ضروری به نظر می‌رسد.

متن کامل [PDF 121 kb]   (1500 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بالینی

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb