مقدمه: امروزه برنامه های آموزش پزشکی با تاکید بر ایجاد شایستگیهای مورد نیاز جهت انجام وظایفی که دانشجویان باید پس از پایان دوره آموزشی برعهده بگیرند، تدوین میشوند؛ شایستگیهایی فراتر از مهارتهای بالینی صرف که شامل مهارتهای ارتباطی، جلب همکاری و مدیریت، میباشند؛ لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهارتهای مدیریتی مورد نیاز دانشجویان پزشکی، انجام گرفته است.
روش ها: ایﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرتﮐﯿﻔﯽ انجام شده و برای تحلیل دادههای آن از روش تحلیل چارچوبی دادهها استفاده شده است. نمونههای پژوهش بصورت طبقهای و در دو گروه دانشجویان پزشکی و پزشکان شاغل در پستهای مدیریتی (پزشک- مدیران) انتخاب شدند. جهت جمعآوری آراء پزشکان شاغل 13مصاحبه نیمه ساختارمند با استفاده از راهنمای مصاحبه انجام شد و برای دانشجویان پزشکی 3 جلسه بحث متمرکز گروهی با حضور 19 دانشجو برگزارگردید. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل چارچوبی و نرم افزار Atlas-Ti استفاده گردید.
یافته ها: تمهای اصلی استخراج شده در نتایج عبارت بودند از دلایل نیاز به آموزش مهارتهای مدیریتی، مهارتهای مدیریتی مورد نیاز دانشجویان پزشکی و موانع آن که خود شامل 6 زیرتم مهارتهای فنی، مدیریت منابع انسانی، مهارت ارتباطات، مذاکره و عقد قرارداد، تیمسازی و کار گروهی، برنامهریزی و طراحی عملیات و رهبری بود.
نتیجه گیری: کلیه شرکتکنندگان در این تحقیق نوعی دیدگاه مثبت نسبت به ضرورت آموزش مهارتهای مدیریتی برای پزشکان داشتند و معتقد بودند این آموزشها باید با رویکرد کاربردی و اجتناب از آموزش صرف مباحث نظری ارائه شده و به تغییر نگرش دانشجویان نیز توجه داشته باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |