دوره 5، شماره 1 - ( 1392 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 12-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baradaran H R, Kuhpayehzadeh J, Ramezani-Givi S, Dehnavieh R, Noori Hekmat S. Managerial Skills Requirement of Medical Students from the Perspective of Students and Physicians: A Case Study of Iran University of Medical Sciences. Res Med Edu 2013; 5 (1) :1-12
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-34-fa.html
برادران حمیدرضا، کوهپایه زاده جلیل، رمضانی گیوی سمانه، دهنویه رضا، نوری حکمت سمیه. بررسی مهارت‌های مدیریتی مورد نیاز دانشجویان پزشکی از دیدگاه دانشجویان و پزشکان شاغل: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی ایران. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1392; 5 (1) :1-12

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-34-fa.html


مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. ، snhekmat@kmu.ac.ir
چکیده:   (8148 مشاهده)

  مقدمه: امروزه برنامه­ های آموزش پزشکی با تاکید بر ایجاد شایستگی­های مورد نیاز جهت انجام وظایفی که دانشجویان باید پس از پایان دوره آموزشی بر­عهده بگیرند، تدوین می­شوند؛ شایستگی­هایی فراتر از مهارت­های بالینی صرف که شامل مهارت­های ارتباطی، جلب همکاری و مدیریت، می­باشند؛ لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهارت­های مدیریتی مورد نیاز دانشجویان پزشکی، انجام گرفته است.

  روش ­ها: ایﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرتﮐﯿﻔﯽ انجام شده و برای تحلیل داده­های آن از روش تحلیل چارچوبی داده­ها استفاده شده است. نمونه­های پژوهش بصورت طبقه­ای و در دو گروه دانشجویان پزشکی و پزشکان شاغل در پست­های مدیریتی (پزشک- مدیران) انتخاب شدند. جهت جمع­آوری آراء پزشکان شاغل 13مصاحبه نیمه ساختارمند با استفاده از راهنمای مصاحبه انجام شد و برای دانشجویان پزشکی 3 جلسه بحث متمرکز گروهی با حضور 19 دانشجو برگزارگردید. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل چارچوبی و نرم‌ افزار Atlas-Ti استفاده گردید.

  یافته ­ها: تم‌های اصلی استخراج شده در نتایج عبارت بودند از دلایل نیاز به آموزش مهارت­های مدیریتی، مهارت­های مدیریتی مورد نیاز دانشجویان پزشکی و موانع آن که خود شامل 6 زیرتم مهارت­های فنی، مدیریت منابع انسانی، مهارت ارتباطات، مذاکره و عقد قرارداد، تیم‌سازی و کار گروهی، برنامه­ریزی و طراحی عملیات و رهبری بود.

  نتیجه ­گیری: کلیه شرکت­کنندگان در این تحقیق نوعی دیدگاه مثبت نسبت به ضرورت آموزش مهارت­های مدیریتی برای پزشکان داشتند و معتقد بودند این آموزش­ها باید با رویکرد کاربردی و اجتناب از آموزش صرف مباحث نظری ارائه شده و به تغییر نگرش دانشجویان نیز توجه داشته ­باشد.

متن کامل [PDF 460 kb]   (3237 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (5876 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb