[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 8، شماره 2 - ( 1395 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 26-18 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت ابعاد عزت نفس در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان
فریبا عسگری، مریم میرزایی*، رسول تبری، احسان کاظم نژاد لیلی
دانشجوی ارشد پرستاری، گرایش داخلی جراحی. مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت،دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، رشت، ایران. ، msnurse_mirzaee@yahoo.com
چکیده:   (11723 مشاهده)

مقدمه: در طی دوران تحصیل تمامی دانشجویان به­ ویژه دانشجویان گروه علوم­ پزشکی علاوه بر داشتن مشکلات سایر دانشجویان، با مشکلات خاص رشته ­ی خود نیز مواجه می­ باشند به همین دلیل بیش از سایر دانشجویان در معرض خطر از دست دادن سلامت روانی بوده عزت نفس قطعی­ ترین عامل در روند رشد روانی فرد و یکی از مهم­ترین عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان است. این مطالعه با هدف تعیین ابعاد عزت­نفس در بین دانشجویان علوم­پزشکی گیلان انجام شد.

روش ­ها:پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل 2866 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم­ پزشکی گیلان بود که 537 نفر از طریق روش نمونه­ گیری طبقه­ بندی تصادفی در سال تحصیلی 94-93 انتخاب شدند. داده ­ها با استفاده از پرسشنامه­ ی 58 سوالی استاندارد عزت نفس کوپراسمیت، شامل 4 بعد (عزت نفس عمومی، اجتماعی، خانوادگی و تحصیلی) و پرسشنامه­ ی اطلاعات دموگرافیک جمع ­آوری گردید. سپس داده ­ها توسط نرم ­افزار آماری  SPSS با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­ های من ویتنی و کروسکال والیس و فریدمن تجزیه و تحلیل شدند.

یافته­ ها: نتایج پژوهش نشان داد که میانگین و انحراف معیار عزت­ نفس در بعد عمومی (4/29±19/51)، بعد اجتماعی(1/29±5/35)، بعد خانوادگی (1/69±6/37)، بعد تحصیلی (1/68±5/62) و عزت نفس در کل(6/97±36/82) بود. هم چنین بین میانگین نمره­ ی عزت نفس با جنسیت دانشجویان (0/015 (p=، رشته­ ی تحصیلی (0/023 (p=، علاقه­ مندی به رشته­ ی تحصیلی (0/0001 (p= و سابقه­ ی واحد درسی مردود (0/013 p=) ارتباط معنی­ داری مشاهده شد.

نتیجه­ گیری: بیشترین نمره مربوط به عزت­ نفس در بعد خانوادگی و کمترین نمره مربوط به بعد اجتماعی به دست آمد. با توجه به اهمیت و ضرورت عزت­نفس در تعالی نفس پیشنهاد می­گردد کارگاه­های آموزشی تقویت عزت­نفس با توجه به تاثیر عوامل متعدد بر آن برای دانشجویان برگزار گردد.

واژه‌های کلیدی: عزت­ نفس، دانشجویان، ابعاد، علوم­ پزشکی
متن کامل [PDF 190 kb]   (3098 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (5970 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي
فهرست منابع
1. Zare N, Daneshpajooh F, Amini M, Razeghi M, Fallahzadeh MH.[The relationship between self-esteem, general health and academic achievement in students of Shiraz University of Medical Sciences]. Iranian journal of medical education 2007; 7 (1): 59-67. [persian]
2. Azizi M, Khamseh F, Rahimi A, Barati M. [The relationship between self-esteem and depression in nursing students of a selected medical university in Tehran]. Journal of Nursing Education. 2013; 1 (1): 28-34. [persian]
3. Alizadeh S, Namazi A, Koochakzade T, Sobhane. [Correlation of self steem and emotional intelligance with academic achievement among midwifery students]. Reaserch in ed 2014;6 (1) :1-9. [persian]
4. Salmalian Z, Kazemnezhad Leili E.[Correlation between self-concept and academic achievement of students]. Holistic Nursing and Midwifery 2014; 24 (1): 40-7. [persian]
5. Shoa Kazemi MA, Mehr Avar M, Javid.[Comparison of brave behavior, self-esteem and religious orientation athletes and non-athletes Journal of Research in Islamic education issues] 2012; 19 (12). 116-90. [persian]
6. Budd A, Buschman C, Esch L. The Correlation of Self-Esteem and Perceived Social Support. Undergraduate Research Journal for the Human Sciences 2009; 8 (1): 1-4.
7. Hedayati B, Fatehizadeh M.[Evaluate the effectiveness of training parents in Islam based on adolescents' self-esteem]. Islamic Studies and Psychology 2008;1 (2): 117-38. [persian]
8. Mirzaei Alavijeh M, Rajaei N, Rezaei F, Hasanpoor S,[Pirouzeh R, Babaei Borzabadi M. Comparison of self-esteem, locus of control and their relationship with university students’ educational status at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences-Yazd]. The Journal of Medical Education and Development 2012;7 (1): 58-70. [persian]
9. Janati Y, Musavi A, Azimi H, Fani Saberi L, Hamta A, Feyzi S.[Investigating emotional intelligence and self esteem Level among nursing and midwifery students of Mazandaran University of Medical Sciences in 2010].J Mazandaran Univ Med Sci 2012; 22 (1): 254-60. [persian]
10. Hosseini MA, Dejkam M, Mirlashari J. [Correlation between Academic Achievement and Self–esteem in Rehabilitation Students in Tehran University of Social Welfare & Rehabilitation]. Iranian journal of medical education 2007; 7 (1): 137-42. [ persian]
11. Serınkan C, Avcık C, Kaymakçı K, Alacaoğlu D. [Determination of Students Self-Esteem Levels at Pamukkale University. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2014; 116: 4155-8.
12. Jenaabadi H. Studying the Relation Between Emotional Intelligence and Self Esteem with Academic Achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2014; 114: 203-6.
13. Das PPP, Pattanaik P. Self-Esteem, Locus of Control and Academic Achievement among Adolescents. International Journal of Scientific Research in Recent Sciences 2013;1(01):1-5.
14. Sabet M.[Scientific Evaluation of reliability, validity and test software issue Esteem in 19 districts of TehranMeasuring].[dissertation].Tehran. AllamehTabatabai University:2007.[ persian]
15. Babaei M, Fadakar soghe K. [The relationship between self-esteem and perceived social support scale in high school adolescents in Rasht in 91-92]. [dissertation]. Guilan university of medical sciences,Rasht. 2013. [persian]
16. Askarian M, Khorami M. Investigating the Relationship between Self-Esteem and Academic Advance of Female Students in High Schools of Tehran District. NATIONALPARK-FORSCHUNG IN DER SCHWEIZ (Switzerland Research Park Journal) 2014; 103 (1): 726-33.
17. Hasanzade R, Imanifar P.[Relationship between creativity and self-esteem with Academic achievement of adolescents and youth]. Journal of Sociologys.2010,1. (3): 55-65. [persian]
18. Delaram M, Salehian T, Raisi Z, forouzandeh N.[Comparison of Self-esteem in Droupout and Non-Droupout Students in Shahrekord University of Medical Sciences]. Journal of Educational Development 2012; 5 (8): 50-7. [persian]
19. Saadat M, Ghasemzadeh A, Soleimani M. Self-esteem in Iranian university students and its relationship with academic achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2012; 31(0): 10-4.
20. Sepahi V, Niroumand E, Keshavarzi F, Khoshay A. [The Relationship between Self-esteem and Academic Achievement in Pre-clinical and Clinical Medical Students]. Educational Research in Medical Sciences Journal 2014; 3 (1): 32-8.[ persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgari F, Mirzaee M, Tabari R, Kazemnejad Leili E. Self-esteem in students of Guilan University of Medical Sciences. Research in Medical Education 2016; 8 (2) :18-26
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-312-fa.html

عسگری فریبا، میرزایی مریم، تبری رسول، کاظم نژاد لیلی احسان. بررسی وضعیت ابعاد عزت نفس در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1395; 8 (2) :18-26

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-312-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education