دوره 4، شماره 2 - ( 1391 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 52-47 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadijouybary T, Almasi A, Ataie M, Moosazadeh M, Moradinazar M, Aghaei I. Survey The Effect of two Educational Methods of Work Shop And Speech in Increasing the Awareness Level of General Practitioner in Continuing Education Programs in Kermanshah City. Res Med Edu 2012; 4 (2) :47-52
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-26-fa.html
احمدی جویباری تورج، الماسی افشین، عطایی ماری، موسی زاده محمود، مرادی نظر مهدی، آقایی ایرج. بررسی تأثیر دو روش آموزشی سخنرانی و کارگاه بر افزایش سطح آگاهی پزشکان عمومی شرکت کننده در برنامه آموزش مداوم شهر کرمانشاه. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1391; 4 (2) :47-52

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-26-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، Iraj_8383@Yahoo.com
چکیده:   (8422 مشاهده)

  مقدمه: بسیاری از کشورها در جستجوی آموزش‌های موثر جهت کاهش هزینه ­ های خدمات بهداشتی - درمانی و پرکردن شکاف میان علم و عمل هستند. لذا هدف از این مطالعه، مقایسه کارایی برنامه آموزش مداوم به دو روش کارگاهی و سخنرانی بر ارتقاء آگاهی پزشکان عمومی شهر کرمانشاه می‌باشد.

  روش ­ ها : در این مطالعه، 86 پزشک عمومی که در دوره­های آموزش مداوم در زمینه عفونت‌های تنفسی شرکت کرده بودند، انتخاب، و به روش تصادفی ساده به دو گروه تقسیم شدند. ابزار جمع ­ آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. پایایی و روایی پرسشنامه به ترتیب با آزمون - بازآزمون و اعتبار محتوایی انجام شد. داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون t زوجی و t مستقل تجزیه و تحلیل شدند.

  یافته‌ها: میانگین سنی شرکت کنندگان در دوره بازآموزی 4/3 ± 29/36 سال بوده است. 38 نفر (44 درصد) در مطب­های شخصی و 48 نفر (56 درصد) در مراکز دولتی مشغول به فعالیت بودند. بین محل کار پزشک‌های عمومی و سطح آگاهی آنان در مورد بیماری‌های عفونت تنفسی رابطه ­ ای وجود نداشت اما بین سطح آگاهی پزشکان عمومی قبل و بعد از کارگاه و سخنرانی رابطه معنی ­ داری مشاهده شد (001/0> P ). میانگین آگاهی بعد از آموزش در روش سخنرانی 13/19 و در روش کارگاه 85/20 بوده است (001/0> P ).

  نتیجه ­ گیری : این مطالعه نشان داد که روش آموزش کارگاهی بیشتر از روش سخنرانی بر افزایش میانگین سطح آگاهی پزشکان تاثیر داشته است.

متن کامل [PDF 126 kb]   (1466 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (950 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb