دوره 7، شماره 2 - ( 1394 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 68-61 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farzaneh E, Amani F, Tafaroji R, Aghayi M H. Awareness of Ardabil Medical Students in the Use of Electronic Information Resources. Res Med Edu 2015; 7 (2) :61-68
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-222-fa.html
فرزانه اسماعیل، امانی فیروز، تفرجی رقیه، آقایی میرحسین. بررسی میزان آگاهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونیکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1394; 7 (2) :61-68

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-222-fa.html


گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران ، f.amani@arums.ac.ir
چکیده:   (22239 مشاهده)

  مقدمه: پایگاه­های اطلاعاتی الکترونیکی یکی از مهم­ترین منابع کسب اطلاعات عل می بوده و استفاده از این منابع در هر دانشگاه از شاخص­های مهم توسعه آن دانشگاه محسوب می­شود. این مطالعه با هدف تعیین سطح آگاهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونیکی انجام شد.

  روش­ها: در این مطالعه توصیفی - مقطعی تعداد 250 نفر از دانشجویان رشته­های پزشکی، پیراپزشکی، بهداشت و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 92 با روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب و میزان آگاهی و اطلاعات آن­ها از منابع اطلاعاتی تحت وب توسط پرسشنامه محقق ساخته که روایی بر اساس اخذ نظرات افراد صاحب نظر و اساتید تخصصی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید گردید. داده­های جمع آوری شده با استفاده از شاخص­های آمار توصیفی ( فراوانی، درصد، میانگین) و آمار استنباطی(آزمون کای دو) و از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند .

  یافته­ها: یافته­ها نشان داد که 65 درصد افراد شرکت کننده با کتابخانه دیجیتالی آشنایی نداشتند. میزان آگاهی کلی دانشجویان با منابع اطلاعاتی حدود 5/46 درصد بود. بیشترین بانک اطلاعاتی لاتین مورد استفاده EBSCO با 4/36 درصد و بیشترین بانک اطلاعاتی فارسی مورد استفاده SID با 4/26 درصد بود. بین رشته­های مختلف تحصیلی از لحاظ میزان استفاده از منابع اطلاعاتی اختلاف معنی­داری مشاهده نشد.

  نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که میزان آگاهی دانشجویان در استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونیکی موجود در دانشگاه در سطح پایین قرار داشت. برنامه ریزی برای تشویق دانشجویان جهت استفاده بیشتر و بهتر از این منابع ضروری می­باشد.

متن کامل [PDF 216 kb]   (2692 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2440 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پژوهش

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by : Yektaweb