بررسی میزان آگاهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونیکی
|
اسماعیل فرزانه، فیروز امانی*، رقیه تفرجی، میرحسین آقایی |
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران ، f.amani@arums.ac.ir |
|
چکیده: (21271 مشاهده) |
مقدمه: پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی یکی از مهمترین منابع کسب اطلاعات عل می بوده و استفاده از این منابع در هر دانشگاه از شاخصهای مهم توسعه آن دانشگاه محسوب میشود. این مطالعه با هدف تعیین سطح آگاهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونیکی انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی - مقطعی تعداد 250 نفر از دانشجویان رشتههای پزشکی، پیراپزشکی، بهداشت و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 92 با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب و میزان آگاهی و اطلاعات آنها از منابع اطلاعاتی تحت وب توسط پرسشنامه محقق ساخته که روایی بر اساس اخذ نظرات افراد صاحب نظر و اساتید تخصصی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید گردید. دادههای جمع آوری شده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی ( فراوانی، درصد، میانگین) و آمار استنباطی(آزمون کای دو) و از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند .
یافتهها: یافتهها نشان داد که 65 درصد افراد شرکت کننده با کتابخانه دیجیتالی آشنایی نداشتند. میزان آگاهی کلی دانشجویان با منابع اطلاعاتی حدود 5/46 درصد بود. بیشترین بانک اطلاعاتی لاتین مورد استفاده EBSCO با 4/36 درصد و بیشترین بانک اطلاعاتی فارسی مورد استفاده SID با 4/26 درصد بود. بین رشتههای مختلف تحصیلی از لحاظ میزان استفاده از منابع اطلاعاتی اختلاف معنیداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که میزان آگاهی دانشجویان در استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونیکی موجود در دانشگاه در سطح پایین قرار داشت. برنامه ریزی برای تشویق دانشجویان جهت استفاده بیشتر و بهتر از این منابع ضروری میباشد.
|
|
واژههای کلیدی: آگا هی، منابع اطلاعاتی، اینترنت، دانشگاه |
|
متن کامل [PDF 216 kb]
(2526 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (2181 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت پژوهش
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|