[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 7، شماره 3 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 70-64 برگشت به فهرست نسخه ها
شکاف کیفیت خدمات آموزشی: فاصله وضع موجود و مطلوب از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان درسال 1393
حمیدرضا ذاکرجعفری، بهزاد همکار، نسترن میرفرهادی*
دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران. ، mirfarhadi@gums.ac.ir
چکیده:   (7266 مشاهده)

مقدمه: امروزه دانشکده­های دندانپزشکی درسراسردنیا با چالش­های عمده درارائه خدمات آموزشی جامع برای دستیابی به کفایت لازم برای کار دندانپزشکی درفارغ التحصیلان روبه رو هستند. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین دیدگاه­های دانشجویان دندانپزشکی از کیفیت خدمات آموزشی دردانشکده دندانپزشکی رشت طراحی و اجرا گردید.

روش ­ها: دراین مطالعه مقطعی - تحلیلی ، 105 نفراز دانشجویان بخش­های پری کلینیک و کلینیک دانشکده دندانپزشکی درسال 1393به روش سر شماری انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد سروکوال شامل دو بخش اطلاعات فردی و پنچ بعد کیفیت خدمات آموزشی (ابعاد فیزیکی، تضمین، پاسخگویی، اطمینان و همدلی) بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی وآمار استنباطی کای دو و t زوج از طریق نرم افزار SPSS انجام گرفت.

یافته­ ها: نتایج نشان داد میانگین سنی دانشجویان 6/2±28/22 و اکثریت دانشجویان (52 درصد) دختربودند. درهرپنج بعدخدمات آموزشی بین وضع موجود و ایده آل دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی شکاف منفی وجود داشت. ابعاد پاسخگویی و تضمین به ترتیب با (910/0-) و(820/0-) بیشترین شکاف منفی و بعد فیزیکی با (760/0-) کمترین شکاف را به خود اختصاص دادند.

نتیجه­ گیری: انتظارات دانشجویان درمورد کیفیت آموزش فراتراز درک آنها از وضعیت موجود است و دراین میان عدم توجه به نیازهای دانشجویان درتدوین برنامه آموزشی نقش مهمی در کاهش رضایت دانشجویان داشته است. از این­رو اطلاع از عقاید و نظرات آنان می­تواند منبعی از اطلاعات برای استفاده مدیران آموزشی درتصمیم گیری­های کلی و جزئی برای ارتقای کیفیت آموزش فراهم آورد.

واژه‌های کلیدی: آموزش، دانشجویان، دندانپزشکی، سروکوال
متن کامل [PDF 489 kb]   (2112 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1762 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
فهرست منابع
1. Sohrabi R, Bakhtiari H. [Quality assessment tool for evaluating performance, an analytical model of service quality (SERVQUAL) ].the third National on Performance Management Conference ; 2007 may 15 - 16;Tehran: 2007. [Persian]
2. Sanatkhani M, Molla Z, Akbari M. [ Evaluation of the Students’ Perception about Clinical Education and Examination in Mashhad School of Dentistry (Iran) in 2009]. J Mash Dent Sch 2012; 36(3): 211-22[Persian]
3. Sahney S, Banwet DK, Karunes S.[ An integrated framework for quality in Education: application of quality function deployment, interpretive structural modeling and path analysis]. Total Quality Management. 2006; 17 (2): 265- 285.
4. Tofighi SH, Sadeghifar J, Hamouzadeh P, Afshari S, Forouzanfar F, Tagahavi Shahri S. [Quality of educational services from the viewpoints of students; SERVQUAL model]. Iranian Quarterly of Education Strategies 2011; 4 (1): 21- 26. [Persian]
5. Hamidi N, Jabbari F. [Educational services quality gaps IN Industrial Management national ]compress of the Humanities].Tehran:CIVILICA; 2006. [Persian]
6. Shakibaei D, Iranfar SH, Montazeri N, Rezaei M, Yari N.[ faculty views on some educational indicators in Kermanshah University of Medical Sciences]. Behbood Journal- the scientific Quarterly 2007; 8 (1): 17- 27. [Persian]
7. Beheshtirad R, Ghalavandi H, Ghaleei A. [The interval of educational services quality: Distance of current and desirable situation by nursing students point view of Urmia Medical University]. International Research Journal of Applied and Basic Sciences 2012; 3 (12): 2467- 2471.
8. Oldfield B, Baron S.[ Student perceptions of service quality in a UK university business and management Faculty]. Qual Assur Educ 2000; 8 (2): 85- 95.
9. Aghamolaei T, Zare S , Abedini S. [The quality gap of educational services from the point of view students in Hormozgan University of Medical Sciences]. Strides Dev Med Educ 2006; 3(2):78-85[Persian].
10. Parasuraman A, Zeithamal VA & Berry LL. [Reassessment of expectations as a comparison standard in measuring service quality: implications for further research]. Journal of Marketing 1994; 58 (1): 111- 24.
11. Barnes BR. [Analyzing service quality: The case of postgraduate Chinese students]. Total Quality Management and Business Excellence 2007; 18 (3- 4): 313- 319.
12. Bahreiny K, Shah alizadeh kalkhoran M , Noorani F.[ Survey of service quality gap from the viewpoint of paramedicine students of sercuval model in Azad university Aliabad katol] .Management Journal 2010; 6(14):62-79. [Persian]
13. khademloo M, Zare A, Fakhar, M. [Survey of service quality gap from the viewpoint of paramedicine students in Mazandaran University of Medical Sciences], 2010]. Journal of Moral Education 2013; 2 (1): 48- 55. [Persian]
14. Najafi A, Jaberi Ansari Z, Naseri M. Dental Students’ Perceptions on Restorative Dentistry Education in Shahid Beheshti Dental School. Dent J Sch. 2014; 32 (2) :96-103.
15. Richard E, Adams JN.[Assessing college student perceptions of instructor customer service to student’s questionnaire: Assessment in higher education]. J Assess Evalu High Educ 2006; 31 (5): 535- 49.
16. Goharinezhad S, Maleki M, Khajehkazemi R. [The measurment of educational quality from the view points of master students in Tehran University of Medical Sciences]. Journal of Education Development in Medical Sciences 2011; 4: 55- 62. [Persian]
17. Rasoul Abadi M, Shafieian M , Gharibi FM [Assessment of the quality of educational services by the SERVQUAL Model: viewpoints of the students at Kurdistan University of Medical Sciences]. Journal of Kurdistan University of Medical Sciences 2013; 18 (1): 104 – 112. [Persian]
18. Sabahi Bidgoliy M, Kebriaie A. [The quality gap of educational services Kashan university of medical sciences: Based on student perceptions and expectations].Kordestan; Nationwide Conference on Medical Sciences Education Development, 2007. [Persian]
19. Changyzi Ashtiyani S, Shamsi M.[Students Viewpoints about Quality of Educational Health-Care at Arak University of Medical Sciences in 2009].Research in Medical Education 2011; 3 (1) :17-26. [Persian]
20. Petruzzellis L, Duggentu AM, Romanazzi S.[ Student satisfaction and quality of service in Italian Universities]. Managing Service Quality 2006; 16 (4): 349- 64.
21. Arbouni F, Shoghli A, Badriposhteh S, Mohajery M. [The Gap between Students’ Expectations and Educational Services Provided for them, Zanjan University of Medical Sciences, 2007]. Strides Dev Med Educ. 2008; 5 (1) :17-25. [Persian].
22. Ghobadian A, Speller S & Jones M. [Service quality: concept and models]. IJQRM 1994; 11 (9): 43- 66
23. Nematian HR.[Quality gaps of bank services]. Tadbir 2004; 14(142): 55-62.[Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zakerjafari H, Hamkar B, Mirfarhadi N. The Interval of Educational Services Quality: Distance of Current and Desirable Situation from Viewpoints’ of Dentistry Students of Guilan University of Medical Sciences of medical sciences in 2014. RME 2015; 7 (3) :64-70
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-206-fa.html

ذاکرجعفری حمیدرضا، همکار بهزاد، میرفرهادی نسترن. شکاف کیفیت خدمات آموزشی: فاصله وضع موجود و مطلوب از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان درسال 1393. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1394; 7 (3) :64-70

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-206-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education