بررسی مقایسهای سبکهای یادگیری بهورزان با استفاده از پرسشنامههای وارک و کلب و ارتباط آن ها با پیشرفت تحصیلی
|
مهرناز احمدی، عباس علامی* |
دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران. ، allami9@yahoo.com |
|
چکیده: (6496 مشاهده) |
مقدمه: سبکهای یادگیری روشهایی هستند که فراگیر در فرآیند یادگیری از آن بهره میگیرد تا اطلاعات و تجربیات تازه را در ذهن خود سازماندهی کند. این مطالعه با هدف مقایسه سبکهای یادگیری بهورزان با استفاده از دو پرسشنامه وارک و کلب و بررسی ارتباط آنها با پیشرفت تحصیلی در سال 1392 انجام گرفت.
روش ها : در این مطالعه توصیفی – تحلیلی، 169 نفر از بهورزان دانشگاه علوم پزشکی قزوین به روش سرشماری انتخاب شده و با پاسخ به پرسشنامههای استاندارد وارک و کلب مورد بررسی قرار گرفتند. معدل کل دروس و آخرین معدل قبل از شروع دوره بهورزی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار تحلیلی شامل آزمون 2 χ ، همبستگی Pearson و ANOVA استفاده شد .
یافته ها: بر اساس پرسشنامه استاندارد شده کلب و وارک به ترتیب، اکثریت بهورزان در هر دو جنس دارای سبک واگرا و سبک خواندنی- نوشتنی بودند. بین جنسیت، سن، سابقه کاری و پیشرفت تحصیلی بهورزان با نوع سبکهای یادگیری وارک و کلب بهورزان رابطه معنیدار آماری وجود نداشت. بین نوع سبکهای یادگیری منتج از دو پرسشنامه رابطه معنی داری یافت نشد.
نتیجه گیری : ارزیابی سبک یادگیری به روش کلب و وارک نتایج یکسانی بدست نمی دهد و احتمالا استفاده از دو شیوه ، نتایج دقیقتری در مورد ویژگیهای یادگیری فراگیران فراهم می آورد. اکثریت بهورزان در هر دو جنس دارای سبکهای یادگیری واگرا و خواندنی- نوشتنی بوده و از سبک دیداری در دوره نیمه حضوری کمتر استفاده می نمودند.
|
|
واژههای کلیدی: یادگیری، وارک، کلب، کارکنان بهداشتی، پیشرفت تحصیلی |
|
متن کامل [PDF 1205 kb]
(2414 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (3022 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
شیوه های آموزش
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|