دوره 6، شماره 1 - ( 1393 )                   جلد 6 شماره 1 صفحات 28-19 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi M, Allami A. Comparison of Health Workers Learning Styles Based on Vark And Kolbs‌’ Questionnaires and Their Relationship With Educational Achievement. Res Med Edu 2014; 6 (1) :19-28
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-195-fa.html
احمدی مهرناز، علامی عباس. بررسی مقایسه‌ای سبک‌های یادگیری بهورزان با استفاده از پرسشنامه‌های وارک و کلب و ارتباط آن ها با پیشرفت تحصیلی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1393; 6 (1) :19-28

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-195-fa.html


دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران. ، allami9@yahoo.com
چکیده:   (7257 مشاهده)

  مقدمه: سبک‌های یادگیری روش‌هایی هستند که فراگیر در فرآیند یادگیری از آن بهره می‌گیرد تا اطلاعات و تجربیات تازه را در ذهن خود سازمان‌دهی کند. این مطالعه با هدف مقایسه سبک‌های یادگیری بهورزان با استفاده از دو پرسشنامه وارک و کلب و بررسی ارتباط آن‌ها با پیشرفت تحصیلی در سال 1392 انجام گرفت.

  روش ها : در این مطالعه توصیفی – تحلیلی، 169 نفر از بهورزان دانشگاه علوم پزشکی قزوین به روش سرشماری انتخاب شده و با پاسخ به پرسش‌نامه‌های استاندارد وارک و کلب مورد بررسی قرار گرفتند. معدل کل دروس و آخرین معدل قبل از شروع دوره بهورزی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار تحلیلی شامل آزمون 2 χ ، همبستگی Pearson و ANOVA استفاده شد .

  یافته ­ ها: بر اساس پرسشنامه استاندارد شده کلب و وارک به ترتیب، اکثریت بهورزان در هر دو جنس دارای سبک‌ واگرا و سبک خواندنی- نوشتنی بودند. بین جنسیت، سن، سابقه کاری و پیشرفت تحصیلی بهورزان با نوع سبک‌های یادگیری وارک و کلب بهورزان رابطه معنی‌دار آماری وجود نداشت. بین نوع سبک‌های یادگیری منتج از دو پرسشنامه رابطه معنی ­ داری یافت نشد.

  نتیجه ­ گیری : ارزیابی سبک یادگیری به روش کلب و وارک نتایج یکسانی بدست نمی ­ دهد و احتمالا استفاده از دو شیوه ، نتایج دقیق‌تری در مورد ویژگی‌های یادگیری فراگیران فراهم می ­ آورد. اکثریت بهورزان در هر دو جنس دارای سبک‌های یادگیری واگرا و خواندنی- نوشتنی بوده و از سبک دیداری در دوره نیمه حضوری کمتر استفاده می ­ نمودند.

  

متن کامل [PDF 1205 kb]   (2640 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3264 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb