مقدمه : با توجه به اهمیت سنجش نگرش افراد تیم سلامت در ارتباط و همکاری میان افراد تیم مراقبت بهداشتی در جهت ارتقاء کیفیت مراقبت از بیمار و لزوم ارزیابی ابزارهایی که در هر مطالعه استفاده میشوند، این مطالعه برای ارزیابی روایی و پایایی ابزار سنجش نگرش بینحرفهای تیم سلامت (AHPQ) برای اولین بار در ایران، انجام گردید.
روش ها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی ابزار سنجش نگرش مهارتهای بینحرفهای مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا برای استفاده از ابزار از مولف آن اجازه گرفته شد . سپس ابزار به زبان فارسی ترجمه شده و جهت بررسی روایی پرسشنامه برای10 نفر متخصص آموزش پزشکی ارسال گردید. سپس پرسشنامه توسط دو مترجم زبان انگلیسی از فارسی به انگلیسی باز ترجمه شد و مغایرتی با پرسشنامه اصلی مشاهده نگردید. برای بررسی پایایی از دوشیوه همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و آزمون - آزمون مجدد با استفاده از ضریب همبستگی درون طبقهای ( Intra-class correlation coefficient = ICC ) و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. جهت تعیین روایی محتوای کمّی CVR و CVI محاسبه گردید.
یافته ها: امتیاز CVR هر 20 آیتم از عدد جدول لاوشه (62/0) بزرگتر بود. نتایج محاسبه CVI حاکی از آن بود که 17 آیتم نمره CVI بالاتر از 79/0 داشته و سه آیتم با امتیاز پایینتر مورد بازبینی قرار گرفت. همسانی درونی سوالات (آلفای کرونباخ 1/94درصد) نشان داد که تمام سوالات ابزار همبستگی بالایی دارند. پایایی آزمون - آزمون مجدد با استفاده از ضریب همبستگی966/0 ICC= و 875/0 r = در سطح 005/ 0 p < معنیدار بود.
نتیجه گیری : نتایج این مطالعه نشان داد که نسخه فارسی ابزار سنجش نگرش بین حرفهای ( AHPQ ) از روایی و پایایی لازم برخوردار بوده و ابزار مناسبی برای سنجش نگرش مهارتهای بین حرفهای است.
کلیدواژهها: پرسشنامه، نگرش، تیم سلامت بین رشتهای، روایی، پایایی
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |