تاثیر کارگاههای آموزشی بر تدوین سوالات چند گزینهای امتحانات ارتقاء دستیاری
|
فریبا درخشان، عباس علامی*، سلیمان احمدی |
گروه عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران. ، allami@qums.ac.ir |
|
چکیده: (5573 مشاهده) |
مقدمه: سوالات چندگزینه ای در آزمون های ارتقاء دستیاری یکی از متداولترین روش های ارزشیابی دانشجویان است . هدف از این پژوهش بررسی تاثیر برنامه توانمندسازی اساتید بر تعداد اشکالات ساختاری سوالات آزمون ارتقاء دستیاری در دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال های 91و 92 بود.
روش ها: این پژوهش مطالعه ای نیمه تجربی از نوع قبل و بعد مداخله است. برنامه توانمندسازی اساتید در سه مرحله صورت پذیرفت. ابتدا کتاب اصول طراحی و ارزشیابی سوالات چند گزینه ای در اختیار کلیه گروه های آموزشی قرار گرفت. کلیه سوالات آزمون ارتقای دستیاری دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در سال 91 از نظر ساختار سوالات با استفاده از چک لیستی مشتمل بر 19 آیتم مبتنی بر اصول میلمن مورد بررسی قرار گرفت. 150 سوال از هر رشته بررسی شد. سپس نتایج بررسی سوالات هر رشته در اختیار گروه ها قرار گرفت. در مرحله سوم کارگاههای آموزشی به تفکیک گروههای آموزشی جهت بررسی سوالات آن گروه، قبل از برگزاری آزمون ارتقای سال92 تشکیل گردید. سپس سوالات آزمون ارتقای سال92 مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهای t و ANOVA از طریق نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: 2100سوال در 7 رشته تخصصی اطفال، جراحی، داخلی، قلب، روانپزشکی، زنان، بیهوشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد اشکال ساختاری هر سوال در سال 91، 02/0 ± 58/0و در سال92، 02/0 ± 44/0 بدست آمد که با استفاده از آزمون تی گروههای مستقل اختلاف معنیداری قبل و بعد از آموزش دیده شد (001/0> P ).
نتیجه گیری : برگزاری برنامههای توانمندسازی اساتید به طور موثری میتواند باعث کاهش تعداد اشکالات ساختاری سوالات گردد و لزوم برگزاری و گسترش این نوع برنامهها را در سطوح آموزش پزشکی نشان میدهد.
|
|
واژههای کلیدی: کارگاه، سوالات امتحانی، دستیاری، توانمندسازی، پزشکی |
|
متن کامل [PDF 167 kb]
(1491 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (1232 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
سنجش و ارزشيابي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|