[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 7، شماره 1 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 26-19 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر کارگاه‌های آموزشی بر تدوین سوالات چند گزینه‌ای امتحانات ارتقاء دستیاری
فریبا درخشان، عباس علامی*، سلیمان احمدی
گروه عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران. ، allami@qums.ac.ir
چکیده:   (5637 مشاهده)

  مقدمه: سوالات چندگزینه ­ ای در آزمون ­ های ارتقاء دستیاری یکی از متداول­ترین روش ­ های ارزشیابی دانشجویان است . هدف از این پژوهش بررسی تاثیر برنامه توانمندسازی اساتید بر تعداد اشکالات ساختاری سوالات آزمون ارتقاء دستیاری در دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال ­ های 91و 92 بود.

  روش ­ ها: این پژوهش مطالعه ­ ای نیمه تجربی از نوع قبل و بعد مداخله است. برنامه توانمندسازی اساتید در سه مرحله صورت پذیرفت. ابتدا کتاب اصول طراحی و ارزشیابی سوالات چند گزینه ای در اختیار کلیه گروه ­ های آموزشی قرار گرفت. کلیه سوالات آزمون ارتقای دستیاری دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در سال 91 از نظر ساختار سوالات با استفاده از چک لیستی مشتمل بر 19 آیتم مبتنی بر اصول میلمن مورد بررسی قرار گرفت. 150 سوال از هر رشته بررسی شد. سپس نتایج بررسی سوالات هر رشته در اختیار گروه ها قرار گرفت. در مرحله سوم کارگاه­های آموزشی به تفکیک گروه­های آموزشی جهت بررسی سوالات آن گروه، قبل از برگزاری آزمون ارتقای سال92 تشکیل گردید. سپس سوالات آزمون ارتقای سال92 مورد بررسی قرار گرفت. داده­ها با استفاده از آزمون­های t و ANOVA از طریق نرم­افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته ­ها: 2100سوال در 7 رشته تخصصی اطفال، جراحی، داخلی، قلب، روانپزشکی، زنان، بیهوشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها نشان داد اشکال ساختاری هر سوال در سال 91، 02/0 ± 58/0و در سال92، 02/0 ± 44/0 بدست آمد که با استفاده از آزمون تی گروه­های مستقل اختلاف معنی­داری قبل و بعد از آموزش دیده شد (001/0> P ).

  نتیجه گیری : برگزاری برنامه­های توانمندسازی اساتید به طور موثری می­تواند باعث کاهش تعداد اشکالات ساختاری سوالات گردد و لزوم برگزاری و گسترش این نوع برنامه­ها را در سطوح آموزش پزشکی نشان می­دهد.

  

واژه‌های کلیدی: کارگاه، سوالات امتحانی، دستیاری، توانمندسازی، پزشکی
متن کامل [PDF 167 kb]   (1516 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1278 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي
فهرست منابع
1. David N. E-assessment by design: using multiple - choice tests to good effect. J Further High Educ 2007; 31 (1): 53-64. [DOI:10.1080/03098770601167922]
2. Begum T. A Guideline on Developing Effective Multiple Choice Questions and Construction of Single Best Answer format. J Bangladesh Coll Phys Surg 2012; 30 (3): 159-66. [DOI:10.3329/jbcps.v30i3.12466]
3. Masters JC, Hulsmeyer BS, Pike ME, Leichty K, Miller MT, Verst AL. Assessment of multiple-choice questions in selected test banks accompanying text books used in nursing education. J Nurs Educ 2001; 40 (1): 25-32. [DOI:10.3928/0148-4834-20010101-07]
4. Quinn FM. The Principles and Practice of Nurse Education. 4th ed. Cheltenham: Stanley Thorne (Publishers) Ltd; 2000.
5. Hammond EJ, McIndoe AK, Sansome AJ, Spargo PM. Multiple-choice examinations: adopting an evidence-based approach to exam technique. Anaesthesia 1998; 53(11): 1105-8. [DOI:10.1046/j.1365-2044.1998.00583.x]
6. Meyari A, Beiglarkhani M. [The effect of education on improvement of multiple choice questions' designing in annual residency exams of dental faculty]. Iran J Med Educ 2012; 12(1): 36-45 [Persian].
7. Vahidshahi K, Mohagheghi MA, Shakeri S, Sabouri M, Razavi SM, Mohammadi M, et al. [Comparison of some quality criteria of multiple choice questions in residency annual exam 2007 & 2008]. Available From: http://cgme.behdasht.gov.ir/uploads/264_781_N4_Moghayese. html. [Persian]
8. Mohagheghi MA, Vahidshahi K, Shakeri S,Sabouri M,Razavi SM,Mohammadi M,et al. [Evaluation of Some Quality index of Multiple choice Questions in the board exams in Medicine from 2005-2007].Ministry of Health. [citd 2013 July 20]. Available from: http://cgme.behdasht. gov.ir/uploads/264_975_Maghale_ShakhesKeifiyat.pdf. [Persian]
9. Ziaiha M, Aslani mehr M, Danesfehani Z, Ziaii A.[motale va tahlil azmoon erteghaye dastyari daneshghah oloom pezeshki Qazvin dar salhaye 88-90]. 13th national conference on medical education; 2012 April 30- May 3;Sari:mazandaran university of medical sciences; 2012. [Persian]
10. Allami A, Derakhshan F, Safdari F. [Design and evaluation of multiple choice questions (MCQ)]. Qazvin: Qazvin University of medical science; 2011. [Persian]
11. Khoshrang H, Taheri M, Asadi A, Heidarzadeh A. [Quality of Residents' Promotion Exams before & after Educational Intervention in 2010-2011]. Iran J Med Educ 2013; 13 (7): 551-60. [Persian]
12. Meyari M, Beiglarkhani M. [Improvement of Design of Multiple Choice Questions in Annual Residency Exams by Giving Feedback]. Strides Dev Med Educ. 2013; 10 (1): 109-118. [Persian]
13. Pour mirza kalhori R, Roshan pour F, Rezaei M, Naderipour A. [The effect of university board members' scholarship program in multiple choice questions designing on Results of medical residency promotion Exams analysis in 2009]. Behbood 2011;15 (2): 112-18. [Persian]
14. Tarrant M, Knierim A, Hayes SK, Ware J. The frequency of item writing flaws in multiple-choice questions used in high stakes nursing assessments. Nurse Educ Today 2006; 26 (8): 662-71. [DOI:10.1016/j.nedt.2006.07.006]
15. Shakurnia A, Khosravi Borojeni A, Mozaffari A, Elhampour H. [An Evaluation of Exam Questions Designed by Faculty Members, Emphasizing on the Multiple Choice Question Structure, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, 2007]. Strides Dev Med Educ 2009; 6(2): 129-38. [Persian]
16. Arab M. [Survey on defect of multiple choice question in medical school of Hamadan Medial
17. University in 2000].4th National Congress of Medical Education;Tehran: Tehran University of Medical Sciences ;2000. [Persian]
18. Yosefi MR, Taziki MH, Rajaii S, Ghanbari MR. [moghayese keifiiat soalat azmoon ertegha dastyari ghabl va baad az modakhele dar daneshkade pezeshki Ghorghan 2012-2013]. 15th National Congress of Medical Education; 2014 April 29- May 1; Yazd: Yazd University of Medical Sciences;2014 [Persian]
19. Haladyna TM, Downing SM. Validity of taxonomy of multiple-choice item-writing rules. Applied Measurement in Education 1989; 2 (1): 51-78. [DOI:10.1207/s15324818ame0201_4]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Derakhshan F, Allami A, Ahmadi S. Effect of Faculty Training Programs on Improving Quality of Residency Exams in 2013-2014. Research in Medical Education 2015; 7 (1) :19-26
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-175-fa.html

درخشان فریبا، علامی عباس، احمدی سلیمان. تاثیر کارگاه‌های آموزشی بر تدوین سوالات چند گزینه‌ای امتحانات ارتقاء دستیاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1394; 7 (1) :19-26

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-175-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education