بررسی هوش هیجانی دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال1392
|
راحله برادران تمدن*، سلیمان احمدی، محمد علی حسینی، فردین مهرابیان |
شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر انزلی ، rahele_tamadon@yahoo.com |
|
چکیده: (7644 مشاهده) |
مقدمه: هوش هیجانی یک مهارت اجتماعی است و شامل درک احساسات خود برای تصمیم گیری مناسب و همچنین کاربرد احساسات در روابط و توانایی رهبری افراد می باشد و جنبه های مختلف آن با روش های مناسب قابل ارتقاء می باشد، لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین هوش هیجانی دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی مقطع علوم پایه و بالینی واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان طراحی و اجرا گردید.
روش ها: در این پژوهش توصیفی - مقطعی 215 نفر از دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان به روش سرشماری نمونه گیری شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی Bar-On بود. این ابزار به بررسی هوش هیجانی در 5 مقیاس ( مهارت های درون فردی، مهارت های بین فردی، سازگاری، مدیریت تکانش و خلق عمومی) و 15 خرده مقیاس می پردازد. روایی آن به طریق روایی محتویی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 94/. تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس، t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها: میانگین نمره هوش هیجانی دانشجویان پزشکی ( 8/334 ) و دندانپزشکی ( 2/326 ) از نظر آماری تفاوت معنی دار را نشان نداد. میانگین هوش هیجانی دانشجویان مقطع علوم پایه 06/344 و میانگین هوش هیجانی دانشجویان مقطع علوم بالینی 42/324 بود. در مقیاس 5 گانه هوش هیجانی میانگین مقیاس مدیریت تکانش 98/37 که پایین تر از سایر مقیاس ها بود .همچنین، بین میانگین نمره هوش هیجانی دانشجویان دختر ( 7/329 ) و پسر ( 8/333 ) تفاوت آماری معنی دار مشاهده نشد.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که میانگین نمره کل دانشجویان از سطح متوسط بالاتر بود و میانگین نمره دانشجویان مقطع علوم پایه کمی بیشتر از مقطع علوم بالینی بود. لذا توصیه می شود به منظور موفقیت هرچه بیشتر حرفه ای، با برگزاری دوره های آموزشی، سمینارها و کارگاه ها مهارت های هوش هیجانی درطول سال های تحصیلی دانشجویان تقویت گردد.
|
|
واژههای کلیدی: هوش هیجانی، دانشجوی پزشکی، دانشجوی دندانپزشکی |
|
متن کامل [PDF 443 kb]
(2593 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (3142 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسي تربيتي
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|