دوره 6، شماره 2 - ( 1393 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

baradarn tamadon R, ahmady S, hosieni M A, mehrabian F. The Study of Emotional Intelligence in Medical &Dentistry Students of International Branch of Guilan University of Medical Sciences in 2013. Res Med Edu 2014; 6 (2) :1-10
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-170-fa.html
برادران تمدن راحله، احمدی سلیمان، حسینی محمد علی، مهرابیان فردین. بررسی هوش هیجانی دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال1392. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1393; 6 (2) :1-10

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-170-fa.html


شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندر انزلی ، rahele_tamadon@yahoo.com
چکیده:   (8751 مشاهده)

  مقدمه: هوش هیجانی یک مهارت اجتماعی است و شامل درک احساسات خود برای تصمیم گیری مناسب و همچنین کاربرد احساسات در روابط و توانایی رهبری افراد می باشد و جنبه های مختلف آن با روش ­ های مناسب قابل ارتقاء می باشد، لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین هوش هیجانی دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی مقطع علوم پایه و بالینی واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان طراحی و اجرا گردید.

  روش ­ ها: در این پژوهش توصیفی - مقطعی 215 نفر از دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان به روش سرشماری نمونه گیری شدند. ابزار گرد­آوری داده­ها پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی Bar-On بود. این ابزار به بررسی هوش هیجانی در 5 مقیاس ( مهارت ­ های درون فردی، مهارت ­ های بین فردی، سازگاری، مدیریت تکانش و خلق عمومی) و 15 خرده مقیاس می ­ پردازد. روایی آن به طریق روایی محتویی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 94/. تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده ­ ها با استفاده از آزمون ­ های آماری آنالیز واریانس، t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید.

  یافته ­ ها: میانگین نمره هوش هیجانی دانشجویان پزشکی ( 8/334 ) و دندانپزشکی ( 2/326 ) از نظر آماری تفاوت معنی ­ دار را نشان نداد. میانگین هوش هیجانی دانشجویان مقطع علوم پایه 06/344 و میانگین هوش هیجانی دانشجویان مقطع علوم بالینی 42/324 بود. در مقیاس 5 گانه هوش هیجانی میانگین مقیاس مدیریت تکانش 98/37 که پایین تر از سایر مقیاس ­ ها بود .همچنین، بین میانگین نمره هوش هیجانی دانشجویان دختر ( 7/329 ) و پسر ( 8/333 ) تفاوت آماری معنی دار مشاهده نشد.

  نتیجه گیری: نتایج نشان داد که میانگین نمره کل دانشجویان از سطح متوسط بالاتر بود و میانگین نمره دانشجویان مقطع علوم پایه کمی بیشتر از مقطع علوم بالینی بود. لذا توصیه می ­ شود به منظور موفقیت هرچه بیشتر حرفه ای، با برگزاری دوره های آموزشی، سمینارها و کارگاه ها مهارت های هوش هیجانی درطول سال های تحصیلی دانشجویان تقویت گردد.

  

متن کامل [PDF 443 kb]   (2902 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3868 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb