دوره 5، شماره 2 - ( 1392 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 45-39 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamshidi S, Baghaei F, Abdolsamadi H R, Faradmal J, Soltanian A R, Ahmadiani E. Evaluation of Academic Staffs’ Viewpoint about Their Assessment by Students in Hamadan University of Medical Sciences (2011 – 2012). Res Med Edu 2013; 5 (2) :39-45
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-161-fa.html
جمشیدی شکوفه، بقایی فهیمه، عبدالصمدی حمیدرضا، فردمال جواد، سلطانیان علیرضا، احمدیانی عرفان. بررسی نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در مورد ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان در سال تحصیلی91-90. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1392; 5 (2) :39-45

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-161-fa.html


گروه آسیب شناسی فک و دهان وصورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان،ایران ، fbaqhaei7@gmail.com
چکیده:   (7921 مشاهده)

  مقدمه : برنامه­ریزی فعالیت­های آموزشی و اصلاح نظام آموزشی بر اساس ارزشیابی اساتید صورت می­گیرد. باتوجه به اهمیت این موضوع هدف از این مطالعه بررسی نظرات اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان درمورد ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان بود .

  روش‌ها : این مطالعه توصیفی-تحلیلی در سال تحصیلی 91-90 بر روی کلیه اعضای هیئت علمی در دانشگاه علوم پزشکی همدان به روش سر شماری انجام گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه ­محقق ساخته در مورد فرایند اجرای ارزشیابی استاد بود. روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از از آزمون‌های‌ ANOVA ، کروسکالوالیس و توکی از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

  یافته ­ها: 8/68 درصد از اساتید معتقد بودند که ارزشیابی در بهبود تدریس آن­ها موثر است. 6/90 درصد از اساتید معتقد بودند که ماهیت درسها مشابه نیست، ولی اساتید را به طور مشابه ارزیابی می­کنند، 79 درصد از آن­ها موافق بودند که نتایج ارزشیابی، مهارت­های آموزشی استاد را بخوبی نشان نمی­دهد و تنها 3/34درصد از اساتید نتیجه ارزشیابی را قابل‌قبول می‌دانستند. همچنین در مقایسه نظرات اساتید به تفکیک سن ) 507/0= (P ، جنس ) 941/0= (P و سابقه‌کار ) 744/0= (P تفاوت معناداری وجود نداشت.

  نتیجه‌گیری: اساتید از مراحل اجرای فرایند ارزشیابی توسط دانشجو چندان راضی نبوده و نسبت به این امر نظر منفی داشتند. بنابراین برگزاری کارگاه­های توجیهی برای اساتید جهت اطلاع رسانی نقش ارزشیابی اساتید و تاثیرات مثبت نتایج واقعی آن بر فرایند آموزش و بکار بردن سایر روش‌های ارزشیابی لازم به نظر می‌رسد.

  

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، دانشجویان، اساتید
متن کامل [PDF 510 kb]   (2767 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2973 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb