دوره 17، شماره 4 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 58-49 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohseni E, Bakhshi F, Asgari F, Shakiba M. Relationship of Happiness and Academic Expectations Stress with Health Locus of Control among the Students of Guilan University of Medical Sciences. Res Med Edu 2026; 17 (4) :49-58
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1511-fa.html
محسنی الهام، بخشی فتانه، عسگری فریبا، شکیبا مریم. رابطه شادکامی و استرس انتظارات تحصیلی با محور کنترل سلامت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1404; 17 (4) :49-58

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1511-fa.html


مرکز تحقیقات بهداشت و محیط زیست، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران & گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، fa.bakhshi88@gmail.com
چکیده:   (347 مشاهده)
مقدمه: استرس ناشی از فشارهای تحصیلی در سراسر دنیا وجود دارد. استرس و شادکامی به عنوان دو عامل کلیدی بر سلامت روان تاثیرگذار هستند. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط شادکامی و استرس انتظارات تحصیلی با محور کنترل سلامت در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش از نوع مقطعی- تحلیلی بوده است و جامعه پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1402 بود. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه دموگرافیک و سه پرسش‌نامه مقیاس شادکامی آکسفورد، مقیاس استرس انتظارات تحصیلی و مقیاس سنجش ابعاد کنترل سلامت جمع‌آوری شدند. تعداد 392 نمونه به صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، استنباطی و رگرسیون خطی چندگانه با نرم‌افزار IBM SPSS Statistic نسخه 23 انجام شد.
یافته‌ها: میانگین سنی دانشجویان مورد مطالعه، 3/65±22/16 سال بود و اکثریت آن‌ها زن (58/4 درصد) و مجرد (95/4 درصد)  بودند. میانگین و انحراف معیار نمره شادکامی در بین دانشجویان 12/43±39/68 و میانگین و انحراف معیار نمره استرس انتظارات تحصیلی 7/32±27/10 بود. پس از تعدیل متغیرهای زمینه‌ای، سازه‌های محور کنترل سلامت شامل "باورهای فردی" و" شانس"، ارتباط مستقل معناداری با شادکامی و استرس انتظارات تحصیلی داشتند. ارتباط ضعیف و معنا‌داری بین باورهای فردی و شادکامی (0/42= βو0/001=P) و بین شانس و شادکامی (0/25= βو0/048=P) مشاهده شد. همچنین، باورهای فردی ارتباط ضعیف و معنا‌داری با استرس انتظارات تحصیلی (0/15= βو0/049=P) نشان داد. ضریب تعیین مدل برای پیش‌بینی شادکامی برابر با 9/95 درصد بود. مدل پیش‌بینی استرس انتظارات تحصیلی تنها 3/79 درصد از تغییرات آن را توضیح داد.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان‌دهنده ارتباط ضعیف و معنادار بین محور کنترل سلامت، شادکامی و استرس انتظارات تحصیلی است. علی‌رغم پیش‌بینی محدود شادکامی از طریق محور کنترل سلامت، این مدل پیش‌بینی کمتری برای استرس انتظارات تحصیلی ارائه داد. این یافته‌ها اهمیت باورهای فردی و شانس در تجربه شادکامی و استرس تحصیلی را برجسته می‌کنند. پیشنهاد می‌شود در تحقیقات آینده از مدل‌های متنوع روان‌شناختی و آموزشی برای بهبود سلامت روان و کاهش استرس تحصیلی استفاده شود.
متن کامل [PDF 1289 kb]   (103 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (43 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

فهرست منابع
1. Patel V, Saxena S, Lund C, Kohrt B, Kieling C, Sunkel C, et al. Transforming mental health systems globally: principles and policy recommendations. Lancet 2023;402(10402):656-66. [DOI:10.1016/S0140-6736(23)00918-2]
2. World Health Organization. WHO guidelines on mental health at work. WHO; 2022 Sep 28. [Link]
3. Brundtland GH. Mental health in the 21st century. Bull World Health Organ 2000;78(4):411. [Link]
4. Sewaybricker LE, Massola G. What is subjective well-being? a critical analysis of the article subjective well-being, by ed diener. Psicol Soc 2023;34:e258310. [DOI:10.1590/1807-0310/2022v34258310-en]
5. Buecker S, Luhmann M, Haehner P, Bühler JL, Dapp LC, Luciano EC, et al. The development of subjective well-being across the life span: A meta-analytic review of longitudinal studies. Psychol Bull 2023;149(7-8):418-46. [DOI:10.1037/bul0000401]
6. Mohammadi M, Choobforoushzadeh A, Rezapour Mirsaleh Y, Shirovi E. The mediating role of health anxiety on the relationship between health literacy, death anxiety and quality of life. Posit Psychol Res 2024;10(1):39-58. [Persian] [DOI:10.22108/ppls.2024.136465.2397]
7. Blanco C, Okuda M, Wright C, Hasin D, Grant B, Liu S-M, et al. Mental health of college students and their non-college-attending peers results from the national epidemiologic study on alcohol and related conditions. Arch Gen Psychiatry 2008;65(12):1429-37. [DOI:10.1001/archpsyc.65.12.1429]
8. Ramón-Arbués E, Gea-Caballero V, Granada-López JM, Juárez-Vela R, Pellicer-García B, Antón-Solanas I. The prevalence of depression, anxiety and stress and their associated factors in college students. Int J Environ Res Public Health 2020;17(19):7001. [DOI:10.3390/ijerph17197001]
9. Sarkashikiyan SM, Babakhani N, Bagheri N. The relationship between academic expectations stress and academic self-defeating behaviors: The mediating role of uncertainty intolerance. Rooyesh 2022;11(4):169-80. [Persian] [Link]
10. Hönig MA. The relationship between perceived infectability and the health locus of control on pandemic related future discounting and the adoption of pathogen avoidance behaviors. Washington State University; 2022. [Link]
11. Ganjoo M, Farhadi A, Baghbani R, Daneshi S, Nemati R. Association between health locus of control and perceived stress in college student during the COVID-19 outbreak: a cross-sectional study in Iran. BMC Psychiatry 2021;21:529. [DOI:10.1186/s12888-021-03543-1]
12. Argyle M, Martin M, Lu L. Testing for stress and happiness: the role of social and cognitive factors. In: Spielberger CD, Sarason IG, editor. Stress and emotion: Anxiety, anger, and curiosity. Taylor & Francis;1995:173-87. [Link]
13. Alipour A, Agah Heris M. Reliability and validity of the Oxford happiness inventory among Iranians. Iran J Health Psychol 2007;3(12):287-98. [Persian] [Link]
14. Ang RP, Huan VS. Academic expectations stress inventory: Development, factor analysis, reliability, and validity. Educ Psychol Measur 2006;66(3):522-39. [DOI:10.1177/0013164405282461]
15. Shokri O, Kadivar P, Naghsh Z, Ghanai Z, Daneshvarpour Z, Molaei M. Personality traits, academic stress, and academic performance. J Educ Pychol Study 2007;3(3):25-48. [Persian]
16. Wallston KA, Wallston BS, DeVellis R. Development of the multidimensional health locus of control (MHLC) scales. Health Educ Monogr 1978;6(2):160-70. [DOI:10.1177/109019817800600107]
17. Moshki M, Ghofranipour F, Hajizadeh E, Azadfallah P. Validity and reliability of the multidimensional health locus of control scale for college students. BMC Public Health 2007;7:295. [DOI:10.1186/1471-2458-7-295]
18. Ghahremani L, Tehrani H, Rajabi A, Jafari A. The relationship between the concepts of hope and happiness in students. Iran J Health Educ Health Promot 2020;8(2):107-17. [Persian] [DOI:10.29252/ijhehp.8.2.107]
19. Karahan M, Kiziltan Eliacik BB, Baydili KN. The interplay of spiritual health, resilience, and happiness: an evaluation among a group of dental students at a state university in Turkey. BMC Oral Health 2024;24(1):587. [DOI:10.1186/s12903-024-04297-4]
20. Mawson J, Miller PK, Booth L. Stress, a reflective self and an internal locus of control: On the everyday clinical placement experiences of older undergraduate radiographers in the UK. Radiography 2022;28(1):55-60. [DOI:10.1016/j.radi.2021.07.019]
21. Stanaland A, Gaither S. "Be a man": The role of social pressure in eliciting men's aggressive cognition. Pers Soc Psychol Bull 2021;47(11):1596-611. [DOI:10.1177/0146167220984298]
22. Santoniccolo F, Trombetta T, Paradiso MN, Rollè L. Gender and media representations: A review of the literature on gender stereotypes, objectification and sexualization. Int J Environ Res Public Health 2023;20(10):5770. [DOI:10.3390/ijerph20105770]
23. Bareket O, Fiske ST. A systematic review of the ambivalent sexism literature: Hostile sexism protects men's power; benevolent sexism guards traditional gender roles. Psychol Bull 2023;149(11-12):637-698. [DOI:10.1037/bul0000400]
24. Sahaghi Hakim. Relationship between Mental Health and Happiness with Academic Achievement in Students of Jondishapour of Ahvaz. J Dev Strategy Med Educ 2018;5(1 ):15-24. [Persian]
25. Niewiadomska I, Bień A, Rzońca E, Jurek K. The mediating role of dispositional optimism in the relationship between health locus of control and self-efficacy in pregnant women at risk of preterm delivery. Int J Environ Res Public Health 2022;19(10):6075. [DOI:10.3390/ijerph19106075]
26. Han KS. Self efficacy, health promoting behaviors, and symptoms of stress among university students. J Korean Acad Nurs 2005;35(3):585-92. [DOI:10.4040/jkan.2005.35.3.585]
27. Mrisho DH, Mseti S. Emotional intelligence: Concept, theoretical perspectives and its relevance on job performance. EAJIS 2024;7(1):28-37. [DOI:10.37284/eajis.7.1.1817]
28. Gautam S, Jain A, Chaudhary J, Gautam M, Gaur M, Grover S. Concept of mental health and mental well-being, it's determinants and coping strategies. Indian J Psychiatry 2024;66(Suppl 2):S231-44. [DOI:10.4103/indianjpsychiatry.indianjpsychiatry_707_23]
29. Krampe H, Danbolt LJ, Haver A, Stålsett G, Schnell T. Locus of control moderates the association of COVID-19 stress and general mental distress: results of a Norwegian and a German-speaking cross-sectional survey. BMC Psychiatry 2021;21:437. [DOI:10.1186/s12888-021-03418-5]
30. Cha NH. The relationships between stress and health locus of control in nursing college students. J East-West Nurs Res 2013;19(2):177-85. [DOI:10.14370/jewnr.2013.19.2.177]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb