دوره 17، شماره 4 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 4 صفحات 37-29 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Basirat M, Dabaghchian P, Tabari-Khomeiran R. Status of Self-Direct Learning among Dentistry Students of Guilan University of Medical Sciences: A Cross-Sectional Study. Res Med Edu 2026; 17 (4) :29-37
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1500-fa.html
بصیرت مریم، دباغچیان پریسا، تبری خمیران رسول. وضعیت یادگیری خودراهبر در دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان: یک مطالعه مقطعی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1404; 17 (4) :29-37

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1500-fa.html


گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، rasooltabari@gmail.com
چکیده:   (353 مشاهده)
مقدمه: یادگیری خودراهبر یـک فرآیند متداوم و هدفمند در امر یادگیری می­ باشد که به وسیله­ی فعالیت­‌های رفتاری فرد مشخص می شود و یادگیرنده، آگاهانه مسـئولیت تصـمیمات خود را مـی­پـذیرد. تولید فزاینده اطلاعات و پیشرفت تکنولوژی سبب گردیده است که عمر دانش پزشکی کم باشد. دنیای آینده به افراد کم‌سواد یا بی­ سواد نیاز ندارد که کارهای تکراری انجام دهند. نیاز به یادگیری خودراهبر و راهبردهای فراشناختی در دانشجویان علوم پزشکی، امری ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت یادگیری خودراهبر در دانشجویان دندانپزشکی گیلان انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش تحلیلی مقطعی به روش تمام شماری بر روی ۱۴۷ دانشجوی دندانپزشکی بعد از مقطع علوم پایه پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1400 انجام شد. داده‌ها با استفاده از نسخه فارسی پرسش‌نامه هنجارسنجی شده آمادگی یادگیری خودراهبر فیشر (Fisher)، جمع‌آوری و با آزمون کای اسکوئر، آزمون من-ویتنی، آزمون t نمونه‌های مستقل، ضریب همبستگی اسپیرمن، ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقادیر 05/0>P معنادار در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین سن دانشجویان شرکت­ کننده در این مطالعه 25/5 سال با انحراف معیار 3/7 سال بود. میانگین نمره خودکنترلی 5/88± 59/9 از 75، نمره خود مدیریتی 5/01±43/1 از 60، نمره رغبت در یادگیری 5/87±48/9 از 65 و نمره خودراهبری 14/07±151 از 200 بود. همچنین ارتباط آماری معناداری بین هیچ یک از متغیرهای سن، جنسیت، نمرات علوم پایه، نمره دیپلم با نمره یادگیری خودراهبر و نمره زیرحیطه‌های آن شامل؛ خودکنترلی، خود مدیریتی و رغبت در یادگیری دیده نشد (0/05 نتیجه‌گیری: در این پژوهش حدود ۳۳ درصد از دانشجویان دندانپزشکی دارای سطح خودراهبری خوب و بقیه در سطح متوسط بودند. فقط ۱۶ درصد از آن ها در سطح خوب خودکنترلی قرار داشتند. با توجه به اهمیت این مفاهیم در فرآیندهای یادگیری دانشجویان،‌ لازم است مسئولین آموزشی دانشگاه‌ها تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های لازم جهت تقویت یادگیری خودراهبر در دانشجویان را به عمل آورند.
 
متن کامل [PDF 792 kb]   (105 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (70 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش

فهرست منابع
1. Linder PL. An analysis of self-directed learning of first-year, first-generation college students [Dissertation]. University of South Florida; 2013. [Link]
2. Negahban T, Ansari A, Allah Tavakkoli M, Shahabinejad M, Heidari Sh. Assessment of students' self-directed learning readiness in Rafsanjan university of medical sciences in 2012: An approach to assess the effectiveness of higher education. J Med Educ Dev 2014;8(4):47-54.[Persian] [Link]
3. Long HB, Agyekum SK. Guglielmino's self-directed learning readiness scale: A validation study. Higher Educ 1983;12(1):77-87. [DOI:10.1007/BF00140273]
4. Piskurich GM. Preparing e-learners for self-directed learning 2003:2-18. [Link]
5. Karimi R, Arendt CS, Cawley P, Buhler AV, Elbarbry F, Roberts SC. Learning bridge: curricular integration of didactic and experiential education. Am J Pharm Educ 2010;74(3):48. [DOI:10.5688/aj740348]
6. Huang M-h. Factors influencing self-directed learning readiness amongst Taiwanese nursing students, PhD thesis. Queensland University of Technology; 2008. [Link]
7. Chasokela D, Mangena N. The future of learning in the digital age. Insights Into International Higher Education Leadership and The Skills Gap: IGI Global; 2025: 471-500. [DOI:10.4018/979-8-3693-3443-0.ch018]
8. Muthmainnah M, Busrah B, Darmawati B, Al Yakin A, Bayram E, Alnoor A, et al. Innovative teaching materials for banking and financial learners using the artificial general internet of things (AGIoT). In book: Shaping Cutting-Edge Technologies and Applications for Digital Banking and Financial Services; 2025. [Link] [DOI:10.4324/9781003501947-26]
9. Nadi MA, Yousefy A, Changiz T. Medical and dentistry students' perceptions of self directed learning and its relationship with personal traits. Strides Dev Med Educ 2012; 8(2): 173-181.[Persian] [Link]
10. Knowles MS. Self-directed learning: A guide for learners and teachers;1975. [Link]
11. Yousefy A, Gordanshekan M. A Review on development of Self-directed learning. Iran J Med Educ 2011;10(5):776-83.[Persian] [Link]
12. Yousefy A, Gordanshekan M. The relationship between self-directed learning and school motivation in medical students of isfahan university of medical sciences. Iran J Med Educ 2015;14(12):1066-1073. [Persian] [Link]
13. Naeimi L, Bigdeli S, Soltani Arabshahi K. Level of self-directed learning readiness in medical students. Educ Strategy Med Sci 2012; 5(3): 177-181.[Persian] [Link]
14. Ghomi M, Moslemi Z, Mohammadi SD. The relationship between metacognitive strategies with self-directed learning among students of Qom university of medical sciences. Educ Strategy Med Sci 2016;9(4):248-259.[Persian] [Link]
15. Junaid SM, Jamil B, Aurangzeb U, Shah S, Nadeem N. Perceptions and practices of dental faculty members of Khyber Pakhtunkhwa, Pakistan regarding smartphones as an adjunct teaching tool. BMC Med Educ 2025; 25(1):73. [DOI: 10.1186/s12909-025-06696-9] [DOI:10.1186/s12909-025-06696-9]
16. Liu C-M, Hsu M-H, Ng MY, Yu C-H. Digital integration in dental education: A novel self-directed learning model using intraoral scanners for tooth preparation training. J Dent Sci 2025;20(1):639-645. [DOI:10.1016/j.jds.2024.10.030]
17. Nasseripour M, Agouropoulos A, Van Harten MT, Correia M, Sabri N, Rollman A. Current state of professionalism curriculum in oral health education. Eur J Dent Educ 2025;29(1):92-103. [DOI:10.1111/eje.13048]
18. Avdal EÜ. The effect of self-directed learning abilities of student nurses on success in Turkey. Nurse Educ Today 2013;33(8):838-841. [DOI:10.1016/j.nedt.2012.02.006]
19. Cadorin L, Suter N, Dante A, Williamson SN, Devetti A, Palese A. Self-directed learning competence assessment within different healthcare professionals and amongst students in Italy. Nurse Educ Pract 2012;12(3):153-8. [DOI:10.1016/j.nepr.2011.10.013]
20. Shokar GS, Shokar NK, Romero CM, Bulik RJ. Self-directed learning: looking at outcomes with medical students. Fam Med 2002; 34(3):197-200. [Link]
21. Ghobadi K, Haddadi S, Dadashzade S. Achievement goals prioritization of nursing and midwifery students and its relationship with self-directed learning. Educ Strategy Med Sci 2015;8(4):223-229.[Persian] [Link]
22. Palloff RM, Pratt K, Stockley D. Building learning communities in cyberspace: Effective strategies for the online classroom. Canada J Higher Educ 2001;31(3):175-178. [Link]
23. Nothnagle M, Goldman R, Quirk M, Reis S. Promoting self-directed learning skills in residency: a case study in program development. Acad Med 2010;85(12):1874-1879. [DOI:10.1097/ACM.0b013e3181fa02a4]
24. Tagawa M. Physician self-directed learning and education. Kaohsiung J Med Sci. 2008;24(7):380-385. [DOI: 10.1016/S1607-551X(08)70136-0] [DOI:10.1016/S1607-551X(08)70136-0]
25. Safavi M, Shooshtari S, Mahmoodi M, Yarmohammadian MH. Self-directed learning readiness and learning styles among nursing students of Isfahan university of medical sciences. Iran J Med Educ 2010;10(1):27-36.[Persian] [Link]
26. Yuan HB, Williams BA, Fang JB, Pang D. Chinese baccalaureate nursing students' readiness for self-directed learning. Nurse Educ Today 2012;32(4):427-431. [DOI:10.1016/j.nedt.2011.03.005]
27. Sadeghi M, Khalili Geshnigani Z. The role of self-directed learning on predicting academic buoyancy in students of Lorestan university of medical sciences. Res Med Edu 2016; 8 (2) :9-17. [DOI:10.18869/acadpub.rme.8.2.9]
28. Moon SY, Yang NY. A study on the relationship of self-directed learning with job satisfaction and organizational commitment of nurses. Korean Study Inf Serv Sys 2007;13(4):473-480. [Link]
29. Young LE, Paterson BL. Teaching nursing: Developing a student-centered learning environment. Lippincott Williams & Wilkins; 2007. [Link]
30. Deshpande H. Textbook of High Risk Pregnancy. JP Medical Ltd; 2011. [Link]
31. Shaffer I. Elementary teachers' perceptions and experiences in the learner-centered instructional setting: Capella University; 2016. [Link]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb