دوره 17، شماره 2 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 34-22 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Velayati P, Delpasand K, Dadgran I, Rahbar Taramsari M, Babaee Hemmati Y. Attitudes of Faculty Members and Students of the School of Dentistry toward Legal and Ethical Issues in Virtual Medical Education at Guilan University of Medical Sciences. Res Med Edu 2025; 17 (2) :22-34
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1490-fa.html
ولایتی پیمان، دلپسند کوروش، دادگران ایده، رهبر طارمسری مرتضی، بابایی همتی یاسمین. نگرش اساتید و دانشجویان دانشکدۀ دندان‌پزشکی درمورد مباحث قانونی و اخلاقی آموزش مجازی پزشکی در دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1404; 17 (2) :22-34

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1490-fa.html


گروه ارتودنسی، مرکز تحقیقات علوم دندان‌پزشکی، دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان، رشت، ایران ، yasi.10482@gmail.com
چکیده:   (522 مشاهده)
مقدمه: با گسترش آموزش مجازی در دندان‌پزشکی و چالش‌های آن، توجه به مباحث قانونی و اخلاقی برای ارتقای کیفیت آموزش و حفظ اصول حرفه‌ای ضروری است. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین نگرش اساتید و دانشجویان درمورد مباحث قانونی و اخلاقی آموزش مجازی پزشکی انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه تحلیلی‌مقطعی در سال ۱۴۰۱ در دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان انجام شد. تعداد ۵۶ عضو هیئت علمی و ۱۶۷ دانشجو ازطریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌بندی‌شده انتخاب شدند. ابتدا اطلاعات دموگرافیک ثبت شد و سپس شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه چک‌لیست اخلاقی شامل ۲۶ سؤال براساس مقیاس لیکرت پنج‌گزینه‌ای را تکمیل کردند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار IBM SPSS Statistics نسخه ۲۶ و سطح معناداری 
0.05 انجام شد.
یافته‌ها: نگرش اساتید به‌طور معنی‌داری نسبت به دانشجویان مثبت‌تر
(P=0.016) و نیز اساتید با محدوده سنّی بالای ۳۹ سال (P=0.012) نگرش مثبت‌تری نسبت به اساتید زیر ۳۹ سال داشتند، اما درمورد دانشجویان این تفاوت معنی‌دار نبود. همچنین، اساتید با سابقه‌ کار کمتر از ۲ سال در مقایسه با اساتید با سابقه‌ تدریس بیشتر از ۱۰ سال(P=0.012) نگرش به‌طور معنی‌داری منفی‌تری داشتند. جنسیت و وضعیت تأهّل در دانشجویان و اساتید و سن و سال تحصیلی دانشجویان تأثیر معنی‌داری بر نگرش آنان نداشت (P >0.05).
نتیجه‌گیری: اساتید نگرش مثبت‌تری نسبت به دانشجویان درمورد مباحث قانونی و اخلاقی آموزش مجازی داشتند. این تفاوت در میان اساتید با سن بالاتر و سابقه تدریس بیشتر مشهود بود. پیشنهاد می‌شود که اصول قانونی و اخلاقی آموزش مجازی به‌صورت عملی و ساختاریافته در برنامه‌های آموزشی گنجانده شود.
متن کامل [PDF 1322 kb]   (146 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (118 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: حرفه اي گري ، اخلاق پزشكي

فهرست منابع
1. Maleki A, Faghihzadeh S, Taran Layegh Z, Najafi L. Faculty members' attitude toward e-learning Zanjan university of medical Sciences. J Int Educ Studies 2015;8(3):159-164.[Persian] [Link]
2. Latifnejad Roudsari R, Jafari H, Hosseini BL, Esfalani A. Measuring students' knowledge and attitude towards E- learning in Mashhad university of medical sciences (MUMS). IJME 2011;10(4):364-373. [Persian] [Link]
3. Mohammadbeigi A, Mohammadsalehi N, Arsang Jang S, Ansari H, Ghaderi E. A study on the effect of lecture-based and CD-based educational methods on cognitive learning of research methods course intudents of Qom university of medical sciences, Iran. Qom Univ Med Sci J 2015;9(5):71-80. [Persian] [Link]
4. Zolfaghari M, Negarandeh R, Ahmadi F. The evaluation of a blended E-learning program for nursing and midwifery students in Tehran university of medical sciences. IJME 2011;10(4):398-409.[Persian] [Link]
5. Mahdiuon R, Ghahreman M, Ferasatkhah M, Abolghassemi M. Quality of learning and its effective factors within academic E-learning centers: a qualitative study. Acad Librarianship and Inf Res 2011;45(4):77-100. [Persian] [Link]
6. Khatoni A, Dehghan Nayery N, Ahmady F, Haghani H. Comparison the effect of web-based education and traditional education on nurses knowledge about bird flu in continuing education. Iranian J Med Educ 2011;11(2(31)):1256-1264. [Persian] [Link]
7. Mehrdad N, Hooshmand Bahabadi A, Yaghoobi N, Aalaa M, Sanjari m, Zolfaghari M. Evaluation of perceived satisfaction, usefulness and efficiency of virtual workshops from the perspective of faculty members and postgraduate students of Tehran university of medical sciences. JMED 2015;8(18):125-136. [Persian] [Link]
8. Mullan F, Frehywot S, Omaswa F, Buch E, Chen C, Greysen SR, et al. Medical schools in sub-Saharan Africa. Lancet 2011;377(9771):1113-1121. [DOI:10.1016/S0140-6736(10)61961-7]
9. Nancarrow SA, Booth A, Ariss S, Smith T, Enderby P, Roots A. Ten principles of good interdisciplinary team work. Hum Resour Health 2013;11:19. [DOI:10.1186/1478-4491-11-19]
10. Zandi S, Abedi D, Changiz T, Yousefi A, Yamani N, Kabiri P. Electronic learning as a new educational technology and its integration in medical education curricula. IJME 2004;4(1):61-70. [Persian] [Link]
11. Mahjub H, Mirkamali SM, Esmail Mnape S, Mehri D. Study of the barriers of development of information and communication technologies (ICTs) in comprehensive universities and their solutions: the case of university of Tehran. J Inf Technol 2014;5(4):139-160. [Persian] [DOI: 10.22059/jitm.2013.36058]
12. Gaengler P, De Vries J, Akota L, Balciuniene I, Berthold P, Gajewska M, et al. 1.1 Student selection and the influence of their clinical and academic environment on learning. Eur J Dent Educ 2002;6:8-26. [DOI:10.1034/j.1600-0579.6.s3.3.x]
13. Zehni K, Rokhzadi Z. Investigations of virtual learning needs in nursing and midwifery faculty students and relation with demographic chracteristics, 2020. SJNMP 2021;7(2):1-11. [Persian] [Link]
14. Üstündağ-Budak AM, Özeke-Kocabaş E, Ivanoff A. Dialectical behaviour therapy skills training to improve turkish college students' psychological well-Being: a pilot feasibility study. Int J Advanc Counsel 2019;41(4): 580-597. [DOI:10.1007/s10447-019-09379-5]
15. Toprak E BO, Sinam A, Secil K. Ethics in E-Learning. Turkish Online J Educ Technol. 2010;9(2):78-86.
16. Khan, Badrul Huda, ed. Managing e-learning: design, delivery, implementation, and evaluation. Hershey, PA: IGI Global; 2005. [DOI:10.4018/978-1-59140-634-1]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb