دوره 17، شماره 3 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 69-59 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostami B, Zolghadri P, Ojaghloo M, Karimi Moghaddam, Yazdinezhad A, Khaleghi F. Design and Production of Interactive E-Learning Content Based on Need Assessment and its Impact on Self-Regulation Learning and Academic Performance of Pharmacy Students. Res Med Edu 2025; 17 (3) :59-69
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1488-fa.html
رستمی بهرام، ذوالقدری پروین، اوجاقلو منصور، کریمی مقدم ژاله، یزدی نژاد علیرضا، خالقی فهیمه. طراحی و تولید محتوای آموزش الکترونیکی تعاملی مبتنی بر نیازسنجی و تأثیر آن بر یادگیری خودتنظیم و عملکرد درسی دانشجویان داروسازی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1404; 17 (3) :59-69

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1488-fa.html


دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران & دانشجوی دکترای تخصصی، گروه یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی و فناوری های یادگیری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، rostami.bahram@gmail.com
چکیده:   (552 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت یادگیری خودتنظیم در موفقیت تحصیلی دانشجویان داروسازی، طراحی و تولید محتوای الکترونیکی تعاملی براساس نیازهای آموزشی آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در بهبود فرآیند یادگیری و عملکرد تحصیلی ایفا کند؛ بنابراین، مطالعه با هدف تعیین تأثیر محتوای الکترونیکی تعاملی مبتنی بر نیازسنجی بر یادگیری خودتنظیم و پیشرفت درسی دانشجویان داروسازی در سال 1400 انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه از نوع شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون دوگروهی بود که بر روی 118 دانشجوی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1400 انجام شد. در مرحله نخست، نیازسنجی جامعی جهت شناسایی اولویت‌های آموزشی انجام شد و بر‌این‌اساس محتوای الکترونیکی تعاملی با استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته آموزشی طراحی و تولید شد. شرکت‌کنندگان به‌صورت در دسترس در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای جمع‌آوری داده شامل پرسش‌نامه راهبردهای یادگیری خودتنظیم پینتریچ و درگروت و اطلاعات مربوط به عملکرد تحصیلی (معدل نیمسال) بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرم‌افزار IBM SPSS Statistic  نسخه 24 تحلیل شدند.
یافته‌ها: میانگین نمرات یادگیری خودتنظیم در حوزه شناختی، فراشناختی و باورهای انگیزشی در گروه آزمایش به‌طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود (05/0P<). همچنین، نمره کلی یادگیری خودتنظیم و عملکرد درسی دانشجویان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهبود معناداری داشت (0
P<0.05).
نتیجه‌گیری: طراحی و تولید محتوای آموزش الکترونیکی تعاملی مبتنی بر نیازسنجی، می‌تواند به‌طور مؤثری یادگیری خودتنظیمو عملکرد تحصیلی دانشجویان را بهبود بخشد. توصیه می‌شود دانشگاه‌ها در برنامه‌ریزی‌های آموزشی، بر طراحی محتوای تعاملی متناسب با نیازهای آموزشی دانشجویان تأکید داشته باشند.

 
متن کامل [PDF 1357 kb]   (147 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (86 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

فهرست منابع
1. Noori A, Kouti L, Akbari F, Assarian M, Rakhshan A, Eslami K. A review on different virtual learning methods in pharmacy education. J Pharm Care 2014; 2(2): 77-82. [Link]
2. Clark RC, Mayer RE. E-learning and the science of instruction. San Francisco: Jossey–Bass/Pfeiffer; 2011. [DOI:10.1002/9781118255971]
3. Smits P, de Graaf L, Radon K, de Boer AG, Bos NR, van Dijk FJ, et al. Case-based e-learning to improve the attitude of medical students towards occupational health, a randomized controlled trial. Occup Environ Med 2012;69(4):280-3. [] [DOI: 10.1136/oemed-2011-100317]
4. Hashmi ZF, Iqbal J, Asghar MZ, Siming L. The influence of online learning interactions on self-regulated learning: mediating role of technology proficiencies among higher education students. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning 2025; 1(26). [10.1080/02680513.2025.2492657]
5. Clark RC, Mayer RE. E-learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning. 4th ed. Wiley; 2016. [Link]
6. Means B, Toyama Y, Murphy R, Baki M. The effectiveness of online and blended learning: A meta-analysis of the empirical literature. Teach College Record. 2013;115(3):1-47. [DOI:10.1177/016146811311500307]
7. Hodges C, Moore S, Lockee B, Trust T, Bond A. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Rev 2020;27(1):1-12 [Link]
8. Li KC, Wong BT. The Opportunities and Challenges of Social Media in Higher Education: A Literature Review. SN Comput Sci 2021;2(5):362. [DOI: 10.1007/s42979-021-00857-5]
9. Gan BS, Menkhoff T, Smith R. Enhancing students’ learning process through interactive digital media: New opportunities for collaborative learning. Comput Hum Behav 2015;51:652-663. [DOI: 10.1016/j.chb.2014.12.048]
10. Leem BH. Impact of interactivity on learning outcome in online learning settings: Ordinal logit model. Int J Web-Based Learn Teach Technol 2023;18(4):1-15. [DOI: 10.1177/18479790231203107]
11. Zolfaghari M, Negarandeh R, Ahmadi F. The evaluation of a blended e-learning program for nursing and midwifery students in Tehran university of medical sciences. Iranian J Med Educ 2010;10(40):398-409.[Persian] [Link]
12. Macdonald J. Blended learning and online tutoring: Planning learner support and activity design. 2nd ed. Routledge; 2008. [DOI:10.4324/9781315261492]
13. Pintrich PR, Zusho A. Student motivation and self-regulated learning in the college classroom. In: Smart JC, Tierney WG (editors). Higher education: Handbook of theory and research. Springer; 2002;17: 55-128. [DOI:10.1007/978-94-010-0245-5_2]
14. Aksan NA. A descriptive study: epistemological beliefs and self-regulated learning. J Procedia Soc Behav Sci 2009;1(8):96-90. [DOI:10.1016/j.sbspro.2009.01.159]
15. Pintrich PR. The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. Int Educ Res 1999; 31(6):459-470. [DOI:10.1016/S0883-0355(99)00015-4]
16. Schunk DH, Greene JA. Handbook of self-regulation of learning and performance. 2nd ed. Routledge; 2020. [DOI:10.4324/9781315697048]
17. 17. Xu Z, Zhao Y, Zhang B, Liew J, Kogut A. A meta-analysis of the efficacy of self-regulated learning interventions on academic achievement in online and blended environments in K-12 and higher education. Behaviour & Information Technology 2022; 42(16), 2911–2931. [DOI:10.1080/0144929X.2022.2151935]
18. Kassab SE, Al-Shafei AI, Salem AH, Otoom S. Relationships between the qualities of blended learning experience, self-regulated learning, and academic achievement of medical students: A path analysis. Adv Med Educ Pract 2015; 6:27-34. [DOI: 10.2147/AMEP.S75830]
19. Delen E, Liew J, Willson V. Effects of interactivity and instructional scaffolding on learning: Self-regulation in online video-based environments. Comput Educ 2014; 78:312-320. [DOI:10.1016/j.compedu.2014.06.018]
20. Wandler J, Imbriale W. Promoting undergraduate student self-regulation in online learning environments. Online Learning 2017;21(2). [DOI:10.24059/olj. v21i2.881]
21. Amirian S, Khadija Rezaei Z, Hatamikia S, Karsheki H. Investigating the psychometric properties of the online self-regulated learning questionnaire in students. Quarterly Journal of Educational Psychology 2022; 18(64): 85-108. [Persian] [DOI:10.22054/jep.2023.68167.3645]
22. Alqahtani AY, Rajkhan AA. E-learning critical success factors during the COVID-19 pandemic: A comprehensive analysis of e-learning managerial perspectives. Educ Sci 2020;10(9):216. [DOI:10.3390/educsci10090216]
23. Lai CL, Hwang GJ. A self-regulated flipped classroom approach to improving students’ learning performance in a mathematics course. Comput Educ 2016; 100:126-140. [DOI:10.1016/j.compedu.2016.05.006]
24. Schunk DH, DiBenedetto MK. Motivation and social cognitive theory. Contemp Educ Psychol 2020; 60:101830. [DOI:10.1016/j.cedpsych.2019.101832]
25. 25. Chung E, Noor NM, Mathew VN. Are you ready? An assessment of online learning readiness among university students. Int J Acad Res Prog Educ Dev 2020;9(1):301-317. [DOI:10.6007/IJARPED/v9-i1/7128]
26. Panadero E. A review of self-regulated learning: Six models and four directions for research. Front Psychol. 2017; 8:422. [DOI: 10.3389/fpsyg.2017.00422]
27. Rodríguez-Ardura I, Meseguer-Artola A. E-learning continuance: The impact of interactivity and the mediating role of imagery, presence, and flow. Inf Manag 2016;53(4):504-516. [DOI:10.1016/j.im.2015.11.005]
28. Cho MH, Shen D. Self-regulation in online learning. Distance Educ 2013;34(3):290-301. [DOI:10.1080/01587919.2013.835770]
29. Shih HF, Chu H, Shen C, Shyh C. The relationship among tertiary-level EFL students’ personality, online learning motivation, and satisfaction. Soc Behav Sci 2013; 11:112-6. [Link]
30. Azizi Shamami M, Jafari Karafestani Z, Abedini Baltork M. The study of relationship between attitude to e-learning and self- regulation with academic achievement of students in Babol University of Medical Sciences. jmed 2017; 12 (1 and 2) :114-127.[Persian] [Link]
31. Asgari P, Bahramnezhad F, Shiri M, Fathi A, Afsharipour G. The effect of group training and e-learning on self-perception in diabetes adolescents. Iran J Nurs 2016;29(103):33-40.[Persian] [DOI: 10.29252/ijn.29.103.33]
32. Nausheen M, Richardson PW. Relationships between the motivational beliefs, course experiences, and achievement of postgraduate students in Pakistan. High Educ Res Dev 2013;32(4):603-16. [DOI:10.1080/07294360.2012.709485]
33. Shirdel A, Rezai Rad M. The effect of using electronic content in online education on academic performance, academic motivation and academic vitality of elementary school students in Corona pandemic. Islamic Azad Univ J. 2022 Available from: https://sanad.iau.ir/en/Journal/jsre/Article/900908. [Persian] [Link]
34. Mayer RE. Multimedia learning. Cambridge: Cambridge University Press; 2009. [DOI:10.1017/CBO9780511811678]
35. Momeni Rad A, Salimiravesh A. An investigation of the effects of student produced electronic content on the motivation and high-level learning outcomes. Educa Technol Learn 2016;2(7):1-23. [Persian] [DOI:10.22054/jti.2019.24762.1221]
36. Najafi H. The relationship between modern education (electronic and blended), academic engagement, and academic well-being with academic performance. Positive Psychol Res. 2023;9(1):87-106.[Persian] [DOI:10.22108/ppls.2023.132331.2258]
37. Azimpour S, Vahedi H. The effect of electronic educational media on academic progress achievement and academic self-efficacy in geometry. J Teach Educ 2023;17(4):811-824. [Persian] [DOI:10.22061/tej.2023.9760.2896]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb