دوره 16، شماره 4 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 4-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgari F, Houshyari khah H, Shayestehfard M. Coaching: An Effective Approach to Facilitate Performance, Learning and Advancement of Medical Students. Res Med Edu 2025; 16 (4) :1-4
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1477-fa.html
عسگری فریبا، هوشیاری خواه حجت، شایسته فرد مرضیه. کوچینگ: رویکردی کارآمد در تسهیل عملکرد، یادگیری و پیشرفت دانشجویان علوم پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1403; 16 (4) :1-4

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1477-fa.html


دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، Marziehshayestehfard@gmail.com
چکیده:   (769 مشاهده)
سردبیر گرامی
وضعیت چالش‌برانگیز دنیای امروز و سرعت پیشرفت در علوم مختلف باعث شده است تا مؤسّسات آموزش عالی رویکردهای یاددهی و یادگیری خود را به‌روز کنند. هدف از این بهبود، حمایت از فراگیران برای افزایش توانمندی‌های خود و دستیابی به عملکرد مناسب در دنیای پیچیده فعلی است؛ به‌طوری‌که به‌عنوان عامل تغییر و پاسخ‌گو به نیازهای اجتماعی و سازمانی عمل کنند (1). مؤسّسات آموزشی علوم‌پزشکی نیز باید همسو با چالش‌های دنیای واقعی بر توسعه مدل‌های یادگیری بالینی موفق سرمایه‌گذاری کنند که مهارت‌ها و نگرش‌های لازم برای یادگیری مادام‌العمر و پیشرفت حرفه‌ای مستمر دانشجویان را فراهم نمایند. رویکرد کوچینگ که به‌کارگیری آن از سال 2000 و به‌ویژه در سال‌های اخیر در آموزش علوم‌پزشکی شتاب گرفته است، می‌تواند دراین‌راستا تأثیرگذار باشد (2 و 3).
 در آموزش بالینی، کوچینگ به‌عنوان رویکردی حمایتی برای فراگیرانی که می‌خواهند با تعیین اهداف به حداکثر پتانسیل خود دست یابند، عمل می‌کند (4). این رویکرد برپایه گفتمان یک‌به‌یک است که شامل سؤالات شفاهی و بازخورد میان مربّی و دانشجو در محیط یادگیری بالینی است (1). مدل‌های مختلفی برای اجرایی کردن این رویکرد وجود دارد، اما مدل گرو (GROW) به‌عنوان مناسب‌ترین مدل برای آموزش دانشجویان مطرح است. مشارکت در این مدل معمولاً قبل از جلسه مقدّماتی آغاز می‌شود، جایی که کوچ درباره معنای کوچینگ و نتایج موردانتظار توضیح می‌دهد و اهداف واضح و قابل‌اندازه‌گیری تعیین می‌کند. در مرحله واقعیت، کوچ از فراگیر سؤالاتی درباره دسترسی به اهداف و موانع موجود می‌پرسد تا به خودآگاهی او کمک کند. سپس، کوچ به او کمک می‌کند تا خلاقانه راه‌های رسیدن به اهداف را کشف کند. در مرحله پایانی، دانشجو و کوچ توافق می‌کنند که چه اقداماتی را در زمان مشخص انجام دهند و فراگیر تا چه میزان باید متعهّد و پاسخ‌گو باشد (5). به‌منظور افزایش بُعد حمایتی این رویکرد، می‌توان از سایر منابع و رویکردهای حمایتی مانند ناظر آموزشی، راهنمای مطالعه یا کارگاه‌های مبتنی‌بر سناریوهای موارد واقعی نیز استفاده کرد (6).
 با توجه به ماهیّت فرایند کوچینگ، می‌توان دریافت که این فرایند زیربنای فلسفه یادگیری است که به دانشجویان کمک می‌کند تا مسئولیت یادگیری خود را بپذیرند و برمبنای یادگیری فراگیرمحور به جست‌وجوی یادگیری بپردازند. این امر ازطریق تعیین اهداف یادگیرنده ‌محور، انتخاب راهکارهای دسترسی به این اهداف و ارزیابی یادگیری خود به تحقّق می‌پیوندد. در این رویکرد، کوچ‌ها به‌عنوان پشتیبان دانشجو عمل و آن‌ها را به پرسش و جست‌وجوگری تشویق می‌کنند (7). اگرچه فرایند کوچینگ با تعامل مبتنی‌بر اعتماد و احترام شکل می‌گیرد، مسئولیت تغییرات ایجادشده برعهده دانشجوست و کوچ نقش نظارتی دارد. کوچ با استفاده از تکنیک‌های گوش دادن فعال و پرسیدن سؤالات باز، به تعیین اهداف و راه‌های دسترسی به آن‌ها کمک می‌کند که این خود به خودتوانمندسازی دانشجو منجر می‌شود (4). همچنین، کوچینگ فرصت‌های یادگیری تجربی برای فراگیران فراهم می‌کند؛ زیرا کوچ از موقعیت‌های بالینی یک تجربه یادگیری معنادار ایجاد می‌کند که شامل بازاندیشی و بازخورد است (7). در طول این گفتمان، کوچ به‌طور معناداری عملکرد دانشجو را در موقعیت بالینی مشاهده و ارزیابی و آن‌ها را تشویق می‌کند تا بر شیوه‌های انجام کار خود بیندیشند. با مطرح کردن سؤالات تحلیلی و ارائه بازخورد، کوچ‌ها دانشجویان را به چالش می‌کشند و کمک می‌کنند تا نگرانی‌ها و نقاط ضعف عملکرد خود را شناسایی کنند. این تعاملات مستمر و هدفمند بین کوچ و فراگیر، مهارت‌های تفکّر و استدلال بالینی دانشجویان را بهبود می‌بخشد و شکاف بین تئوری و عمل کاهش می‌یابد (2).
 براین‌اساس، کوچینگ به‌عنوان یک رویکرد آموزشی، پتانسیل ایجاد فضایی را دارد که به دانشجویان در دستیابی به اهداف آموزشی و پیشرفت در محیط‌های بالینی کمک کند. این رویکرد می‌تواند در آموزش پزشکی بسیار کاربردی باشد. با توجه به جدید بودن رویکرد کوچینگ در حوزه حرفه‌های مراقبتی و محدودیت مطالعات در این زمینه، انجام تحقیقات بیشتر درزمینه کوچینگ حرفه‌های مراقبتی و توسعه و ارزیابی مداخلاتی درزمینه کوچینگ در عملکرد بالینی ضروری است.
 
متن کامل [PDF 829 kb]   (340 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (115 مشاهده)  
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: شیوه های آموزش

فهرست منابع
1. Asobee MS. An Investigation on the Role of Coaching in Strategic Leadership Development in the Academia. Open Journal of Leadership 2021; 10: 47-59. [DOI:10.4236/ojl.2021.102004]
2. Kaldawi K. The effects of a clinical coaching education on clinical faculty's coaching behaviors, Walden Dissertations and Doctoral Studies; 2020.
3. Tippit TL, Chi I, Servey JT. A Model Curriculum for New Faculty Coaches in Undergraduate Medical Education. J Med Educ Curric Dev 2024;11:23821205231217896. [DOI:10.1177/23821205231217896]
4. Diak A, Sułkowska J, Kuźmicz I, Malinowska-Lipień I, Gniadek A, Brzostek T. Coaching in the professional and personal development of nurses. Pielegniarstwo XXI wieku/Nursing in the 21st Century 2020;19(1):42-46. [DOI:10.2478/pielxxiw-2020-0005]
5. Norman K. A student coaching in practice (SCiP) approach: the impact on adult field pre-registration nursing students. British Journal of Nursing 2022;31(15):800-806. [DOI:10.12968/bjon.2022.31.15.800]
6. Leal LA, Silva AT, Ignácio DS, Soares MI, Ribeiro NM, Henriques SH. Educational strategy to develop nursing students' management competencies in hospital practice. Rev Bras Enferm 2022;75(6):e20210928. [DOI:10.1590/0034-7167-2021-0928pt]
7. McDiarmid R, Burkett D. Clinical coaching-enhancing learning. Kai Tiaki Nursing New Zealand 2020 1;26(1):15-17.

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb