دوره 17، شماره 1 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 23-13 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadoughi M, Eskandari N. Academic Boredom in Medical Students: The Role of Perceived Classroom Goal Structures and Task Value. Res Med Edu 2025; 17 (1) :13-23
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1476-fa.html
صدوقی مجید، اسکندری نجمه. ملال تحصیلی دانشجویان علوم‌پزشکی: نقش ادراک از ساختار هدف کلاس و ارزش ذاتی تکلیف. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1404; 17 (1) :13-23

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1476-fa.html


گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران ، sadoughi@kashanu.ac.ir
چکیده:   (600 مشاهده)
مقدمه: ملال تحصیلی یکی از مشکلات شایع در محیط‌های آموزشی است که تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان از آن رنج می‌برند. بنابراین، شناسایی عوامل زمینه‌ساز آن از اهمیت بالایی برخوردار است. این پژوهش با هدف پیش‌بینی ملال تحصیلی براساس ادراک از ساختار هدف کلاس و ارزش ذاتی تکلیف در دانشجویان علوم‌پزشکی انجام شد.
روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه هم‌بستگی مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلّیه دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان در سال 1403 بودند که از بین آن‌ها تعداد 435 دانشجو به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به پرسش‌نامه‌های ادراک از ساختار هدف کلاس میگلی(Midgley)، ارزش ذاتی تکلیف پینتریچ(Pintrich)، ملال تحصیلی پکران(Pekrun)، ملال صفتی لی (Li )و سوالات دموگرافیک پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه ‌و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که پس از کنترل اثر سن، جنسیت و ملال صفتی دانشجویان، متغیّرهای ارزش ذاتی تکلیف 
(β=-0.270, P<0.001) و ساختار هدف تسلّطی (β=-0.239, P<0.001) به‌صورت منفی و معنادار و ساختار هدف عملکردی‌- اجتنابی (β=0.111, P=0.029)به‌صورت مثبت و معنادار ملال تحصیلی را در دانشجویان پیش‌بینی کردند و درمجموع، 3/32 درصد از واریانس ملال تحصیلی دانشجویان توسط متغیّرهای موجود در مدل تبیین ‌شده است.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که عامل محیطی ساختار هدف کلاس تسلّطی و عامل شناختی ادراک دانشجویان از ارزش ذاتی تکلیف می‌تواند به کاهش ملال تحصیلی آن‌ها منجر شود. درمقابل، ساختار هدف عملکردی-اجتنابی می‌تواند ملال تحصیلی را افزایش دهد. این یافته‌ها بر اهمیت استفاده از راهبردهای آموزشی تأکید دارد که با برجسته کردن ارزش ذاتی تکلیف و تأکید بر اهداف تسلطی به‌جای تمرکز بر رقابت و اجتناب از شکست، به کاهش ملال تحصیلی و بهبود تجربۀ آموزشی دانشجویان علوم‌پزشکی کمک می‌کند.
متن کامل [PDF 1021 kb]   (187 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (189 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي

فهرست منابع
1. Furlong M, Smith DC, Springer T, Dowdy E. Bored with school! bored with life? well-being characteristics associated with a school boredom mindset. Journal of Positive School Psychology 2021;5(1):42-64. [DOI:10.47602/jpsp.v5i1.261]
2. Sharp JG, Zhu X, Matos M, Sharp JC. The academic boredom survey instrument (ABSI): a measure of trait, state and other characteristic attributes for the exploratory study of student engagement. Journal of Further and Higher Education 2021;45(9):1253-1280. [DOI:10.1080/0309877X.2021.1947998]
3. Hunter JA, Eastwood JD. Understanding the relation between boredom and academic performance in postsecondary students. Journal of Educational Psychology 2021;113(3):499. [DOI:10.1037/edu0000479]
4. van Hooft EA, van Hooff ML. The state of boredom: Frustrating or depressing? Motivation and Emotion 2018;42(6):931-946. [DOI:10.1007/s11031-018-9710-6]
5. Karababa A, Tayli A. Basic needs, loneliness and life satisfaction as predictors of boredom among university students. Cukurova University Faculty of Education Journal 2020;49(2):600-627. [DOI:10.14812/cuefd.67320] [DOI:10.14812/cuefd.67320]
6. Karimi F, Ahmadi M, Baghiri S, Garkaz O. The Relationship between self-esteem and academic stress of students of Shahroud University of Medical Sciences in the academic year 2020-2021. Military Caring Sciences 2021;8(4):391-398. [Persian] [DOI:10.52547/mcs.8.4.391]
7. SayyahBargard M, Olapour A, Ardame A, Shahidi S, Yaghoobi Askarabad E. Prediction of mental health and academic performance of students within cognitive emotional regulation strategies in Medical Sciences University of Jundishapur in Ahvaz. Journal of Jundishapur Educational Development 2014;5(1):37-44. [Link]
8. Nett UE, Goetz T, Daniels LM. What to do when feeling bored?: Students' strategies for coping with boredom. Learning and Individual Differences 2010;20(6):626-638. [DOI:10.1016/j.lindif.2010.09.004]
9. Goetz T, Hall NC. Academic boredom. International Handbook of Emotions in Education: Routledge; 2014. [Link]
10. Robinson WP. Boredom at school. British Journal of Educational Psychology 1975;45(2):141-152. [DOI:10.1111/j.2044-8279.1975.tb03239.x]
11. Lerdpornkulrat T, Koul R, Poondej C. Relationship between perceptions of classroom climate and institutional goal structures and student motivation, engagement and intention to persist in college. Journal of Further and Higher Education 2018;42(1):102-115. [DOI:10.1080/0309877X.2016.1206855]
12. Midgley C, Maehr ML, Hruda LZ, Anderman E, Anderman L, Freeman KE, et al. Manual for the patterns of adaptive learning scales. Ann Arbor: University of Michigan 2000:734-763. [Link]
13. Mawang LL, Kigen EM, Mutweleli SM. Achievement goal motivation and cognitive strategies as predictors of musical creativity among secondary school music students. Psychology of Music 2020;48(3):421-433. [DOI:10.1177/0305735618805837]
14. Erturan G, McBride R, Agbuga B. Self-regulation and self-efficacy as mediators of achievement goals and leisure time physical activity: a proposed model. Pedagogy of Physical Culture and Sports 2020;24(1):12-20. [DOI:10.15561/18189172.2020.0102]
15. Wolters CA. Advancing achievement goal theory: Using goal structures and goal orientations to predict students' motivation, cognition, and achievement. Journal of Educational Psychology 2004;96(2):236-250. [DOI:10.1037/0022-0663.96.2.236]
16. Luo W, Lim SQW, Choong PL, Liem GAD. Perceived school goal structure, achievement goals and emotions in teaching of Singapore teachers. Asia Pacific Journal of Education 2020;40(3):344-355. [DOI:10.1080/02188791.2019.1705760]
17. Guo M, Hu X. Relationship of classroom goal structures to Chinese Miao and Han students' goal orientations and mathematics achievement. The Asia-Pacific Education Researcher 2022;31:345-355. [DOI:10.1007/s40299-021-00576-8]
18. Baudoin N, Galand B. Effects of classroom goal structures on student emotions at school. International Journal of Educational Research 2017;86:13-22. [DOI:10.1016/j.ijer.2017.08.010]
19. L Li QL, Zhao JY, Tian J, Sun T, Zhao CX, Guo HC, et al. The association among achievement goal orientations, academic performance, and academic well-being among Chinese medical students: A cross-sectional study. Frontiers in Psychology 2021;12:694019. [DOI:10.3389/fpsyg.2021.694019]
20. Wang H, Xu M, Xie X, Dong Y, Wang W. Relationships between achievement goal orientations, learning engagement, and academic adjustment in freshmen: Variable-centered and person-centered approaches. Frontiers in Psychology 2021;12:767886. [DOI:10.3389/fpsyg.2021.767886]
21. Cui G, Yao M, Zhang X. The dampening effects of perceived teacher enthusiasm on class-related boredom: The mediating role of perceived autonomy support and task value. Frontiers in Psychology 2017;8:400. [DOI:10.3389/fpsyg.2017.00400]
22. Pekrun R, Goetz T, Daniels LM, Stupnisky RH, Perry RP. Boredom in achievement settings: exploring control-value antecedents and performance outcomes of a neglected emotion. Journal of Educational Psychology 2010;102(3):531-549. [DOI:10.1037/a0019243]
23. Eccles JS, Wigfield A. From expectancy-value theory to situated expectancy-value theory: A developmental, social cognitive, and sociocultural perspective on motivation. Contemporary Educational Psychology 2020;61:101859. [DOI:10.1016/j.cedpsych.2020.101859]
24. Pintrich PR, Smith DA, Garcia T, McKeachie WJ. Reliability and predictive validity of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Educational and Psychological Measurement 1993;53(3):801-813. [DOI:10.1177/0013164493053003024]
25. Hunsu NJ, Olaogun OP, Oje AV, Carnell PH, Morkos B. Investigating students' motivational goals and self‐efficacy and task beliefs in relationship to course attendance and prior knowledge in an undergraduate statics course. Journal of Engineering Education 2023;112(1):108-124. [DOI:10.1002/jee.20500]
26. Simonton KL, Garn AC. Control-value theory of achievement emotions: A closer look at student value appraisals and enjoyment. Learning and Individual Differences 2020;81:101910. [DOI:10.1016/j.lindif.2020.101910]
27. Ekatushabe M, Kwarikunda D, Muwonge CM, Ssenyonga J, Schiefele U. Relations between perceived teacher's autonomy support, cognitive appraisals and boredom in physics learning among lower secondary school students. International Journal of STEM Education 2021;8:1-15. [DOI:10.1186/s40594-021-00272-5]
28. Pintrich PR, Smith DAF, Mckeachie WJ, Duncan T. A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ); 1991. [Link]
29. Nikdel F, Arabzadeh M. Studying psychometric indices of the classroom goal structure questionnaire and its relationship with student's academic emotion. Psychometry 2022;11(41). [Link]
30. Gholamali Lavasan M, Hejazi E, Khezriazar H. The role of self-efficacy, task value, achievement goals and cognitive engagement in mathematics achievement: Testing a causal model. Journal of Educational Innovations 2012;11(1):7-28. [Persian] [Link]
31. Pekrun R, Goetz T, Titz W, Perry RP. Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational psychologist 2002;37(2):91-105. [DOI:10.1207/S15326985EP3702_4]
32. Kadivar P, Farzad KJ, Kavousian J, Nickdell F. validiting the Pekruns achievement emotion questionnaire. Journal of Educational Innovation 2009;8(4):7-38. [Persian] [Link]
33. Li C, Dewaele J-M, Hu Y. Foreign language learning boredom: Conceptualization and measurement. Applied Linguistics Review 2023;14(2):223-249. [DOI:10.1515/applirev-2020-0124]
34. Little RJ, Rubin DB. Statistical analysis with missing data. John Wiley & Sons 2019. [DOI:10.1002/9781119482260]
35. Hair JF, Hult GTM, Ringle CM, Sarstedt M, Danks NP, Ray S. Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) using R: A workbook. Springer; 2021. [DOI:10.1007/978-3-030-80519-7]
36. Kline RB. Principles and practice of structural equation modeling: Guilford publications; 2023. [Link]
37. Field A. Discovering statistics using IBM SPSS statistics: Sage publications limited; 2024. [Link]
38. Gertsakis N, Kroustallaki D, Sideridis GD. How do classroom goal structures matter? The impact on grammar achievement, perceived autonomy support, flow, and affect. International Journal of School & Educational Psychology 2021;9(2):172-188. [DOI:10.1080/21683603.2019.1694111]
39. Linnenbrink-Garcia L, Patall EA, Pekrun R. Adaptive motivation and emotion in education: Research and principles for instructional design. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences 2016;3(2):228-236. [DOI:10.1177/2372732216644450]
40. Senko C, Hulleman CS, Harackiewicz JM. Achievement goal theory at the crossroads: Old controversies, current challenges, and new directions. Educational psychologist 2011;46(1):26-47. [DOI:10.1080/00461520.2011.538646]
41. Elliot AJ, McGregor HA. A 2× 2 achievement goal framework. Journal of personality and social psychology 2001;80(3):501-519. [DOI:10.1037/0022-3514.80.3.501]
42. Goetz T, Pekrun R, Hall N, Haag L. Academic emotions from a social‐cognitive perspective: Antecedents and domain specificity of students' affect in the context of Latin instruction. British Journal of Educational Psychology 2006;76(2):289-308. [DOI:10.1348/000709905X42860]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb