دوره 17، شماره 3 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 58-47 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghighinejad H, Jowkar Z. Evaluating Validity and Reliability of the Persian Version of "Mental Illness: Clinicians' Attitudes " Scale among Final Year Medical and Nursing Students at Shiraz University of Medical Sciences. Res Med Edu 2025; 17 (3) :47-58
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1473-fa.html
حقیقی نژاد حوروش، جوکار زهرا. بررسی روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه "بیماری روانی: نگرش حرفه های بالینی" در دانشجویان سال آخر پزشکی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1404; 17 (3) :47-58

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1473-fa.html


گروه پزشکی خانواده، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز، شیراز، ایران ، hhaghighi@sums.ac.ir
چکیده:   (426 مشاهده)
مقدمه: «پرسش‌نامۀ بیماری روانی: نگرش حرفه‌های بالینی» نسخه 4 (MICA-4) برای سنجش استیگما نسبت به بیماران روانی در طیف وسیعی از فعالان حوزۀ سلامت قابل‌استفاده است. هدف این مطالعه تعیین  روایی و پایایی نسخه ترجمه‌شده فارسی این پرسش‌نامه بود.
روش‌ها: این مطالعه مقطعی بر روی 300 نفر از دانشجویان پزشکی و پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز انجام شد. پرسش‌نامه مورد مطالعه توسط چهار نفر مسلط به هر دو زبان با استفاده از روش ترجمه - بازترجمه به فارسی ترجمه و سپس مجدد به انگلیسی برگردانده شد..سپس توسط یک ناظر این ترجمه‌ها با نسخه اصلی مقایسه شد و اصلاحاتی جزئی در نسخه ایرانی صورت گرفت.در نهایت توسط 10 نفر از متخصصان روان‌پزشکی یا روان‌شناسی و اساتید گروه پزشکی خانواده برای به دست آوردن شاخص روایی محتوا (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR) قابل‌قبول بازنگری گردید. برای ارزیابی روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. پایایی با آلفای کرونباخ اندازه‌گیری گردید.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که روایی محتوایی مقیاس موردبررسی قابل‌قبول بود. ضرایب هم‌بستگی بین سؤالات و نمره کل به‌جز سؤالات 3، 6 و 12 بیش از 0/4 بود (0.001>p). موفقیت مقیاس (Scaling Success) 13 از 16 (81/25 درصد) بود. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که ساختار پنج‌عاملی برای مقیاس مناسب است. سازگاری درونی مقیاس مناسب بود (0/67= Cronbach's alpha) و با حذف سؤال 12 این مقدار به 0/72 افزایش یافت. هم‌بستگی گویه کل برای همه گویه ها در هر زیرمقیاس بیشتر از 0/2 بود.
نتیجه‌گیری: روایی و پایایی پرسش‌نامه فارسی‌شده MICA-4 قابل‌قبول است و به‌جز سؤال 12 و 6 بقیه سؤالات در گروه موردمطالعه در اندازه‌گیری استیگما کارایی مناسبی داشته‌اند. توصیه محققان حذف یا تغییر این دو گزینه در جهت مطابقت با شرایط فرهنگی و ذهنی جامعه ماست.
متن کامل [PDF 1191 kb]   (131 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (163 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي

فهرست منابع
1. Goffman E. Stigma: Notes on the management of spoiled identity. Simon and schuster; 2009. [Link]
2. Shrivastava A, Johnston M, Bureau Y. Stigma of mental illness-1: Clinical reflections. Mens Sana Monogr 2012;10(1):70. [DOI: 10.4103/0973-1229.90181]
3. Omdeari S, Shahidzadeh Mahani A, Montazeri A, Baradaran H, Azin S A, Harirchi AM, et al. Knowledge and attitude of Tehran people about mental illnesses: a demographic study. J Med Council Iran 2007;25(3):278-291 [Link]
4. Lien Y-Y, Lin H-S, Tsai C-H, Lien Y-J, Wu T-T. Changes in attitudes toward mental illness in healthcare professionals and students. Int J Environ Res Public health 2019;16(23):4655. [DOI: 10.3390/ijerph16234655]
5. Nieuwhof MG, Rademakers J, Kuyvenhoven M, Soethout M, ten Cate TJ. Students' conceptions of the medical profession; an interview study. Med Teach 2005;27(8):709-714. [DOI: 10.1080/01421590500271159]
6. Reddy J, Tan S, Azmi M, Shaharom M, Rosdinom R, Maniam T, et al. The effect of a clinical posting in psychiatry on the attitudes of medical students towards psychiatry and mental illness in a Malaysian medical school. Ann Acad Med Singap 2005;34(8):505-510. [DOI: 10.47102/annals-acadmedsg.V34N8p505]
7. Hankir A, Djama D, Yi Lo H, R Carrick F, Zaman R. A King's college London global health society event discussing global mental health to increase interest in psychiatry as a career: A pilot study. Psychiatr Danub 2019;31(suppl 3):294-298. [Link]
8. Llerena A, Cáceres MC, Peñas-LLedó EM. Schizophrenia stigma among medical and nursing undergraduates. Eur Psychiatry 2002;17(5):298-299. [DOI: 10.1016/s0924-9338(02)00672-7]
9. Ochse SL, Lowton K. Assessing attitudes of fourth year medical students towards psychiatry and mental illness. S Af J Psychiatry 2023;29:1994. [DOI: 10.4102/sajpsychiatry.v29i0.1994]
10. Wilkinson E. Medical students face high levels of mental health problems but stigma stops them getting help. BMJ 2023; 25:381:933. [DOI: 10.1136/bmj.p933]
11. Papish A, Kassam A, Modgill G, Vaz G, Zanussi L, Patten S. Reducing the stigma of mental illness in undergraduate medical education: a randomized controlled trial. BMC Med Educ 2013;13(1):141. [DOI: 10.1186/1472-6920-13-141]
12. Coentre R, Góis C. Suicidal ideation in medical students: recent insights. Adv Med Educ Pract 2018:873-880. [DOI: 10.2147/AMEP.S162626]
13. Dyrbye LN, Thomas MR, Massie FS, Power DV, Eacker A, Harper W, et al. Burnout and suicidal ideation among US medical students. Ann Intern Med 2008;149(5):334-341. [DOI: 10.7326/0003-4819-149-5-200809020-00008]
14. Dahlin M, Joneborg N, Runeson B. Stress and depression among medical students: A cross‐sectional study. Med Educ 2005;39(6):594-604. [DOI: 10.1111/j.1365-2929.2005.02176.x]
15. Dyrbye LN, Shanafelt TD. Commentary: medical student distress: a call to action. Acad Med 2011;86(7):801-803. [DOI: 10.1097/ACM.0b013e31821da481]
16. Tung Y-J, Lo KK, Ho RC, Tam WSW. Prevalence of depression among nursing students: A systematic review and meta-analysis. Nurse Educ Today 2018;63:119-129. [DOI: 10.1016/j.nedt.2018.01.009]
17. Givens JL, Tjia J. Depressed medical students' use of mental health services and barriers to use. Acad Med 2002;77(9):918-921. [DOI: 10.1097/00001888-200209000-00024]
18. Gabbidon J, Clement S, van Nieuwenhuizen A, Kassam A, Brohan E, Norman I, et al. Mental illness: clinicians' attitudes (MICA) scale-psychometric properties of a version for healthcare students and professionals. Psychiatry Res 2013;206(1):81-87. [DOI: 10.1016/j.psychres.2012.09.028]
19. Wild D, Grove A, Martin M, Eremenco S, McElroy S, Verjee-Lorenz A, et al. Principles of good practice for the translation and cultural adaptation process for patient-reported outcomes (PRO) measures: report of the ISPOR task force for translation and cultural adaptation. Value Health 2005;8(2):94-104. [[DOI: 10.1111/j.1524-4733.2005.04054.x]
20. Yusoff MSB. ABC of content validation and content validity index calculation. Educ Med J 2019;11(2):49-54. [DOI:10.21315/eimj2019.11.2.6]
21. Lawshe CH. A quantitative approach to content validity. Personnel Psychol 1975;28(4):563-575.[Persian] [DOI: 10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x]
22. Health Service and Population Research Department IoP, King's College London. Mental illness: clinician's attitudes scale (mica) manual for researchers (updated january 2013). In: Health Service and Population Research Department, editor. London: Institute of Psychiatry, King's College London. [Link]
23. Shamsuddin A, Bt N, Mubin A, Bt N, Zain M, Nur A, et al. Perception of managers on the effectiveness of the internal audit functions: a case study in tnb. South East Asia J of Contemporary Business, Economics and Law 2015;7:30-39. [Link]
24. Hume C, Ball K, Salmon J. Development and reliability of a self-report questionnaire to examine children's perceptions of the physical activity environment at home and in the neighbourhood. Int J Behav Nutr Phys Act 2006;3:16. [DOI: 10.1186/1479-5868-3-16]
25. Feijó LP, Araújo RJd, Motta SG, Ramalho Filho MHN, Kubrusly M, Lustosa Augusto K. Translation, adaptation and validation of the MICA-4 scale in Brazil with application for medical students. Rev Bras de Educaç Méd 2023;47(4). [DOI:10.1590/1981-5271v47.4-2022-0313.ing]
26. Gras LM, Swart M, Slooff CJ, van Weeghel J, Knegtering H, Castelein S. Differential stigmatizing attitudes of healthcare professionals towards psychiatry and patients with mental health problems: Something to worry about? A pilot study. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 2015;50:299-306 [DOI: 10.1007/s00127-014-0931-z]
27. Kassam A, Glozier N, Leese M, Henderson C, Thornicroft G. Development and responsiveness of a scale to measure clinicians' attitudes to people with mental illness (medical student version). Acta Psychiatr Scand 2010;122(2):153-161. [DOI: 10.1111/j.1600-0447.2010.01562.x]
28. Helmus K, Schaars IK, Wierenga H, De Glint E, Van Os J. Decreasing stigmatization: Reducing the discrepancy between "us" and "them". An intervention for mental health care professionals. Front Psychiatry 2019;10:243. [DOI: 10.3389/fpsyt.2019.00243]
29. Fernandes RHH, Sanches M, Bobbili SJ, Godoy Sd, de Sousa ÁFL, González-Ângulo P, et al. Validation of the mental illness: clinicians' attitudes scale: The factor structure and psychometric properties of the Brazilian version. Healthcare 2024;12(22):2265. [DOI:10.3390/healthcare12222265]
30. Vistorte AOR, Ribeiro W, Ziebold C, Asevedo E, Evans-Lacko S, Varas DJ, et al. Adaptation to Brazilian Portuguese and Latin-American Spanish and psychometric properties of the mental illness clinicians' attitudes scale (MICA v4). Trends Psychiatry Psychother 2023;45:e20210291. [DOI: 10.47626/2237-6089-2021-0291]
31. Shayan Z, Pourmovahed Z, Najafipour F Abdoli AM, Mohebpour F, Najafipour S. Factor structure of the General Health Questionnaire-28 (GHQ-28) from infertile women attending the Yazd research and clinical center for infertility. Int J Reprod Biomed 2015;13(12):801-808.[Persian] [Link]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb