دوره 17، شماره 3 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 3 صفحات 46-36 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradbeygi K, Khodadadi F, Jomehzadeh, Jafar Sameri M, Malaeke S M A. Comparison of the Effectiveness of Traditional Teaching and Case-Based Teaching in the Enhancement of Academic Motivation and Learning in Nursing Student’s Physiology Course - A Experimental Study. Res Med Edu 2025; 17 (3) :36-46
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1467-fa.html
مرادبیگی خدیجه، خدادادی فاطمه، جمعه زاده نبی، جعفرثامری مریم، ملائکه سید محمدعلی. تأثیرگذاری آموزش سنتی با آموزش مبتنی بر مورد در ارتقای انگیزش تحصیلی و یادگیری در درس فیزیولوژی دانشجویان پرستاری (مطالعه ‌تجربی). پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1404; 17 (3) :36-46

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1467-fa.html


دانشکده پزشکی، گروه علوم پایه، دانشگاه علوم پزشکی آبادان، آبادان، ایران ، Maryam.j.sameri@gmail.com
چکیده:   (374 مشاهده)
مقدمه: امروزه آموزش پزشکی با پیچیدگی‌های زیادی در محیط‌های آموزش نظری و بالینی همراه است. درنتیجه، برنامه‌ریزان و مجریان آموزشی برای توانمندسازی دانشجویان برای ورود به نظام سلامت با محدودیت‌هایی روبه‌رو می‌شوند. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش درس فیزیولوژی به روش سنتی با آموزش به روش مبتنی بر مورد بر انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی آبادان انجام شد تا در مسیر رفع نیازهای بالقوه آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش پزشکی گام برداریم.
روش‌ها: این مطالعه، پژوهشی مداخله‌ای از نوع ‌تجربی است که در نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱ روی دانشجویان مقطع کارشناسی پرستاری ورودی جدید دانشگاه علوم پزشکی آبادان انجام شد. در این مطالعه، تمام دانشجویان پس از انتخاب واحد درس فیزیولوژی شرکت کردند و به‌صورت تصادفی و با همسان‌سازی جنسیت، به دو گروه سنتی و آموزش مبتنی بر مورد تقسیم شدند. در ابتدای تدریس، پیش‌آزمون از همه دانشجویان گرفته شد و در طول ترم تحصیلی نیز تکالیف کلاسی به دانشجویان داده شد. در پایان ترم تحصیلی، پس از آزمون پایان ترم، دانشجویان پرسش‌نامه انگیزش تحصیلی را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر و نمره‌های پایان ترم جمع‌آوری، و با آزمون‌های تی مستقل و من-ویتنی با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شدند.
یافته‌ها: در این مطالعه، ۲۶ نفر از دانشجویان رشته پرستاری شرکت داشتند که 53/8 درصد (14 نفر) زن و 46/2 درصد (12 نفر) مرد بودند و تمام افراد شرکت‌کننده، مجرد بودند. نتایج پژوهش بیانگر سطح متوسط میزان انگیزش تحصیلی در گروه آموزش با آموزش مبتنی بر مورد (87/53) و با روش سنتی (68/84) است. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که میانگین نمره انگیزش تحصیلی در گروه آموزش با آموزش مبتنی بر مورد بالاتر از گروه آموزش با روش سنتی است که این اختلاف ازنظر آماری معنادار بود (0/023=P). همچنین، نمره تکالیف کلاسی و پایان ترم در دانشجویان گروه آموزش با رویکرد بالینی به‌طور معناداری بالاتر از گروه آموزش با رویکرد سنتی بود (P=0/006).
نتیجه‌گیری: تجزیه‌وتحلیل داده‌های نتایج نشان داد که نمره انگیزش تحصیلی در دانشجویان آموزش‌دیده با آموزش مبتنی بر مورد به‌صورت معناداری بالاتر از دانشجویان تحت آموزش با روش سنتی بود. این نتایج حاکی از آن است که به‌کارگیری روش‌های فعال و تعاملی مانند آموزش مبتنی بر مورد می‌تواند به‌عنوان راهکاری مؤثر در ارتقای انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری مورد توجه قرار گیرد. پیشنهاد می‌شود در برنامه‌ریزی‌های آموزشی دروس علوم پایه پزشکی، از روش‌های نوین تدریس بهره گرفته شود.
متن کامل [PDF 1370 kb]   (188 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (201 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش

فهرست منابع
1. Hajiqasemi M, Hassan Zadeh Tabatabaei MS, Rahimi-Movaghar V. Evaluation of prehospital care for neurotrauma in Iran. Spinal Cord; 2024.[Persian] [DOI: 10.1038/s41393-024-01054-w]
2. Khanpoor H, Amerzadeh M, Alizadeh A, Khosravizadeh O, Rafiei S. Developing a responsive model to societal needs in medical education. BMC Med Educ 2024;24(1):370.[Persian] [DOI: 10.1186/s12909-024-05355-9]
3. Bhuttah TM, Xusheng Q, Abid MN, Sharma S. Enhancing student critical thinking and learning outcomes through innovative pedagogical approaches in higher education: the mediating role of inclusive leadership. Sci Rep 2024;14(1):24362. [DOI: 10.1038/s41598-024-75379-0]
4. McLaughlin JE, Chen E, Lake D, Guo W, Skywark ER, Chernik A, et al. Design thinking teaching and learning in higher education: Experiences across four universities. PLoS One 2022;17(3):e0265902. [DOI: 10.1371/journal.pone.0265902]
5. Sukkurwalla A, Zaidi SJA, Taqi M, Waqar Z, Qureshi A. Exploring medical educators' perspectives on teaching effectiveness and student learning. BMC Med Educ 2024;24(1):1433. [DOI: 10.1186/s12909-024-06465-0]
6. Gonzalo JD, Davis C, Thompson BM, Haidet P. Unpacking medical students' mixed engagement in health systems science education. Teach Learn Med 2020;32(3):250-258. [DOI: 10.1080/10401334.2019.1704765]
7. He Z, Zhou B, Feng H, Bai J, Wang Y. Inverted classroom teaching of physiology in basic medical education: Bibliometric visual analysis. JMIR Med Educ 2024;10:e52224. [DOI: 10.2196/52224]
8. Teshome D, Tiruneh C, Berhanu L, Berihun G. Medical students' attitude and perception towards basic medical science subjects at Wollo university, Northeast Ethiopia. Adv Med Educ Pract 2021;12:431-8. [DOI: 10.2147/AMEP.S309440]
9. Baty JJ, Patel I, Taylor JP, Graben C, Deaver J, Justement LB, et al. Improving undergraduate education in immunology through assessment of interdisciplinary scientific knowledge. Immunol Cell Biol 2025;103(2):127-36. [https://doi.org/10.1111/imcb.12815]
10. Iradukunda F, Mayers PM. Rwandan nursing students' knowledge, attitudes and application of evidence-based practice. Curationis 2020;43(1):e1-e7. [DOI: 10.4102/curationis.v43i1.2005]
11. Mohammadnejad S, Heidarzadeh H, Pakseresht M, Vasiee A, Taheri S. Comparison of problem-solving learning and lecture methods on the level of satisfaction with teaching and learning (Quasi-experimental). J Basic Res Medl Scie 2025;12(1):26-33.[Persian] [DOI:10.61186/jbrms.12.1.26]
12. Sharifzadeh M, Agah J, Khosravi A, Samadi S, Sani SJD. Collaborative method consisting lecture, problem-based learning and weblog for clinical courses of medical students in comparison with lecture method. J Educ Health Promot 2021;10(1):223. [Persian] [DOI: 10.4103/jehp.jehp_658_19]
13. Shohani M, Bastami M, Gheshlaghi LA, Nasrollahi A. Nursing student’s satisfaction with two methods of CBL and lecture-based learning. BMC Med Educ 2023;23:48.[Persian] [DOI: 10.1186/s12909-023-04028-3]
14. Brendel H, Walker JP. Reconstructing a nursing skills lab: A quality improvement project. Nurs Educ Perspect 2021;42(6):E120-E122. [DOI: 10.1097/01.NEP.0000000000000649]
15. Dunlap JJ, Waldrop JB, Brewer TL, Mainous RO. Differentiation and integration of research, evidence-based practice, and quality improvement. J Nurs Educ 2024:1-4. [DOI: 10.3928/01484834-20240514-01]
16. Rizvi N. Who teaches science to nurses? J Pak Med Assoc 2017;67(7):1013-1018. [Link]
17. Saeki Y. Education of physiology in nursing school: common issues and measures with pharmacology. Nihon Yakurigaku Zasshi 2018;151(5):195-9. [DOI: 10.1254/fpj.151.195]
18. Shrestha S, Devkota R, Shrestha B. Students' perception regarding the integration of basic sciences courses in nursing curriculum. Kathmandu Univ Med J (KUMJ) 2018;16(63):225-30. [Link]
19. Chen D, Zhao W, Ren L, Tao K, Li M, Su B, et al. Digital PBL-CBL teaching method improves students' performance in learning complex implant cases in atrophic anterior maxilla. PeerJ 2023;11:e16496. [DOI: 10.7717/peerj.16496]
20. Mohammadpourhodki, R. and Heshmati nabavi F, A Systematic Review of Interventions Aiming to Promote Leadership Skills among Nursing Students: From In-Class Strategies to Curriculum Revisions. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism 2025. 13(2):83-92. [DOI: 10.30476/jamp.2024.103763.2022]
21. Zhao W, He L, Deng W, Zhu J, Su A, Zhang Y. The effectiveness of the combined problem-based learning (PBL) and case-based learning (CBL) teaching method in the clinical practical teaching of thyroid disease. BMC Med Educ 2020;20(1):381. [DOI: 10.1186/s12909-020-02306-y]
22. Farsi Z, Nasiri M, Sajadi SA, Khavasi M. Comparison of Iran's nursing education with developed and developing countries: a review on descriptive-comparative studies. BMC Nurs 2022;21:105.[Persian] [DOI: 10.1186/s12912-022-00861-x]
23. Nagarajappa A, Kaur S. Simulation in contemporary medical education: Current practices and the way forward. Indian J Anaesth 2024;68(1):17-23. [DOI: 10.4103/ija.ija_1203_23]
24. Pagnucci N, Tolotti A, Valcarenghi D, Carnevale F, Sasso L, Bagnasco A. Conceptualising nursing theory and practice within a local cultural and professional context: a methodological example to inform theory development. J Res Nurs 2024;30(1):63-77. [DOI: 10.1177/17449871241268493]
25. Shen J, Yuan L, Ge R, Shao X, Jiang X. Improving medical student recruitment into neurosurgery through teaching reform. BMC Med Educ 2022;22(1):656. [DOI: 10.1186/s12909-022-03722-y]
26. Aldayel AA, Alali AO, Altuwaim AA, Alhussain HA, Aljasser KA, Bin Abdulrahman KA, et al. Problem-based learning: medical students' perception toward their educational environment at Al-Imam Mohammad Ibn Saud Islamic University. Adv Med Educ Pract 2019;10:95-104. [DOI: 10.2147/AMEP.S189062]
27. López M, Jiménez JM, Martín-Gil B, Fernández-Castro M, Cao MJ, Frutos M, et al. The impact of an educational intervention on nursing students' critical thinking skills: A quasi-experimental study. Nurse Educ Today 2020;85:104305. [DOI: 10.1016/j.nedt.2019.104305]
28. Siedlecki SL. Quasi-experimental research designs. Clin Nurse Spec 2020;34(5):198-202. [DOI: 10.1097/NUR.0000000000000540]
29. Skinner C. Issues and challenges in census taking. Ann Rev Statistics Its Application 2018;5(1):49-63. [Link]
30. Miola AC, Espósito ACC, Miot HA. Techniques for randomization and allocation for clinical trials. J Vasc Bras 2025;23:e20240046. [DOI: 10.1590/1677-5449.202400462]
31. Lepper MR, Corpus JH, Iyengar SS. Intrinsic and extrinsic motivational orientations in the classroom: Age differences and academic correlates. J Educ Psychol 2005;97(2):184-196. [DOI:10.1037/0022-0663.97.2.184]
32. Alaagib NA, Musa OA, Saeed AM. Comparison of the effectiveness of lectures based on problems and traditional lectures in physiology teaching in Sudan. BMC Med Educ 2019;19:365. [DOI: 10.1186/s12909-019-1799-0]
33. McLean SF. Case-based learning and its application in medical and health-care fields: a review of worldwide literature. J Med Educ Curric Dev. 2016. [DOI: 10.4137/JMECD.S20377]
34. Rodríguez-Martín I, Condés E, Sánchez-Gómez J, Azpeleta C, Tutor AS, Lesmes M, et al. Perceptions of co-teaching as a pedagogical approach to integrate basic and clinical sciences. Front Med (Lausanne) 2024;11:1383975. [DOI: 10.3389/fmed.2024.1383975]
35. Trullàs JC, Blay C, Sarri E, Pujol R. Effectiveness of problem-based learning methodology in undergraduate medical education: a scoping review. BMC Med Educ 2022;22(1):104. [DOI: 10.1186/s12909-022-03154-8]
36. Khabaz Mafinejad M, Mirzazadeh A, Peiman S, Khajavirad N, Mirabdolhagh Hazaveh M, Edalatifard M, et al. Medical students' attitudes towards early clinical exposure in Iran. Int J Med Educ 2016;7:195-199.[Persian] [DOI: 10.5116/ijme.5749.78af]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb