دوره 16، شماره 4 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 58-48 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Basirat M, Rahbar Masouleh F, Falahchai M, Heidarzadeh A. Evaluation of Clinical Competencies and Feedback of Senior Dental Students with Objective Structured Clinical Examination (OSCE). Res Med Edu 2025; 16 (4) :48-58
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1461-fa.html
بصیرت مریم، رهبر ماسوله فاطمه، فلاح چای مهران، حیدرزاده آبتین. ارزیابی صلاحیت بالینی و بازخورد دانشجویان سال آخر دندان‌پزشکی به روش آزمون بالینی با ساختار عینی (OSCE). پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1403; 16 (4) :48-58

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1461-fa.html


مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران & گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، abtinh@gmail.com
چکیده:   (664 مشاهده)
مقدمه: آزمون بالینی با ساختار عینی (OSCE) به‌عنوان یک روش ارزیابی علمی در بهبود روش‌‌های ارزیابی بالینی و تغییر روش‌ های مدیریتی برای حلّ مشکلات آموزشی مؤثر است. هدف از این مطالعه ارزیابی صلاحیت بالینی و بازخورد دانشجویان سال آخر دندان‌پزشکی گیلان به روش OSCE بود.
روش‌ها: در این مطالعه تحلیلی که‌ به‌صورت‌ مقطعی انجام شد، 32 نفر از دانشجویان سال آخر دانشکده دندان‌پزشکی گیلان در سال تحصیلی 1402-1403 شرکت کردند. ابزار گردآوری داده‌ها، سؤالات آزمون صلاحیت بالینی ملّی ایران و پرسش‌نامه بازخورد دانشجویان با استفاده از مدل کریک پاتریک بود. تحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار IBM SPSS Statistics نسخه 26 با استفاده از آزمون‌های هم‌بستگی پیرسون، من‌ویتنی، کای‌دو و تست دقیق فیشر انجام شد. مقادیر 0/05>P معنی‌دار در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: میانگین سنّی دانشجویان مورد بررسی(SD=3.60) 25/55 سال بود. 46/9 درصد افراد موردبررسی زن و 53/1 درصد مرد بودند. میانگین معدّل دانشجویان مورد بررسی (SD=0.59) 16/82 از 20 بود. میانگین نمره کلّ آزمون صلاحیت بالینی دانشجویان (SD=6.73)75/12 از 100 بود. بالاترین نمره مربوط به درس سلامت دهان و پایین‌ترین نمره مربوط به  درس پاتولوژی دهان بود. نمره آزمون در دروس جراحی دهان (0/016=p) و پری‌کلینیک ترمیمی (0/021=p) به‌طور‌ معنی‌داری در زنان بیشتر از مردان بود. بین نمره کلّ آزمون صلاحیت بالینی  با نمره بازخورد دانشجویان رابطه معناداری مشاهده نشد (0/795= p). فقط 20 درصد از دانشجویان نسبت به این آزمون بازخورد مثبت داشتند.
نتیجه‌گیری: میانگین نمره صلاحیت بالینی دانشجویان سال آخر دندان‌پزشکی گیلان در سطح خوب قرار داشت، ولی بازخورد دانشجویان نسبت به آزمون ضعیف بود. بنابراین نیاز به آماده‌سازی زیرساخت‌ها ازنظر امکانات و محیط آموزشی، منابع انسانی و مالی برای ارتقای شایستگی‌های بالینی دانش‌آموختگان وجود دارد.

متن کامل [PDF 1478 kb]   (225 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (332 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي

فهرست منابع
1. Azizi MR, Atlasi R, Ziapour A, Abbas J, Naemi R. Innovative human resource management strategies during the COVID-19 pandemic: A systematic narrative review approach. Heliyon 2021;7(6):e07233. [DOI:10.1016/j.heliyon.2021.e07233]
2. Karami A, Farokhzadian J, Foroughameri G. Nurses' professional competency and organizational commitment: Is it important for human resource management? PloS one 2017;12(11):e0187863. [DOI:10.1371/journal.pone.0187863]
3. Chuenjitwongsa S, Oliver R, Bullock AD. Competence, competency‐based education, and undergraduate dental education: a discussion paper. Eur J Dent Educ 2018;22(1):1-8. [DOI:10.1111/eje.12213]
4. Hendricson WD, Cohen PA. Oral health care in the 21st century: implications for dental and medical education. Acad Med 2001;76(12):1181-206. [DOI:10.1097/00001888-200112000-00009]
5. Bae S-M, Chung W-G, Jang J-H, Mun S-J, Shin B-M, Shin S-J. Competencies for entry into the profession of dental hygiene. J Dent Hygiene Sci 2017;17(3):193-201. [DOI:10.17135/jdhs.2017.17.3.193]
6. Divaris K, Barlow P, Chendea S, Cheong W, Dounis A, Dragan I, et al. The academic environment: the students' perspective. Eur J Dent Educ 2008;12:120-30. [DOI:10.1111/j.1600-0579.2007.00494.x]
7. Hatami M, Mahdavi F, Najafi F. Evaluation of Prosthetic Procedural Skills in Senior Dental Students Using the Self-Assessment Method. J Shahid Sadoughi Univ Med Sci 2022;30(6):4987-4995. [DOI:10.18502/ssu.v30i6.10352]
8. Jeffrey Eaton MS F, Joyce Cappiello MS F, Sunny Fenn McNally MS F, Paula McWilliam M. Evaluation of undergraduate students using objective structured clinical evaluation. J Nurs Educ 2007;46(3):135. [DOI:10.3928/01484834-20070301-09]
9. Raziani Y, Nazari A, Raziani S. Nursing students' experiences with the objective structured clinical examination (OSCE): A qualitative study. Inter J Africa Nurs Sci 2022;16:100433. [DOI:10.1016/j.ijans.2022.100433]
10. Alaskar A, Subbarayalu AV, Alfaraj E, Ramzi OI, Alameri NS, Alhababi A, Vijayan M. Health science students' perceptions about Objective Structured Clinical Examination (OSCE) as a method of clinical evaluation. Electro J General Med 2022; 19(6):em416. [DOI:10.29333/ejgm/12466]
11. Egloff-Juras C, Hirtz P, Luc A, Vaillant-Corroy A-S. An objective structured clinical examination (OSCE) for French dental students: feedback after 2 years. Dent J 2021;9(11):136. [DOI:10.3390/dj9110136]
12. Chaves LHK, Tenorio C, Gonzaga CC, Baratto-Filho F, Scariot R, Leonardi DP, Storrer CLM. Percepção do estudante sobre a implantação do método OSCE no curso de Odontologia em uma universidade particular. Revista da ABENO 2019;19(2):63-70. [DOI:10.30979/rev.abeno.v19i2.790]
13. Puryer J, Neville P, Fowler E. Between fairness and fear-Dental undergraduates' attitudes towards objective structured clinical examinations. Eur J Dent Educ 2019;23(3):323-231. [DOI:10.1111/eje.12433]
14. Al Nazzawi AA. Dental students' perception of the objective structured clinical examination (OSCE): The Taibah University experience, Almadinah Almunawwarah, KSA. J Taibah Univ Med Sci 2018;13(1):64-69. [DOI:10.1016/j.jtumed.2017.09.002]
15. Basirat M, Jahandideh Y, Zaker-Jafari H, Kia S, Pourhabibi Z. Evaluation of Diagnostic skill of senior dental students of Guilan university of medical sciences about common oral diseases in 2014-2015. Res Med Educ 2016;8(3):1-8. [DOI:10.18869/acadpub.rme.8.3.1]
16. Hosseinabadi R, Gholami M, Mirzayeesharifi S, Anbari K, Tarverdian A. The comparison of perfomance and feedback of nursing students on Objective structured clinical examination (OSCE) and Traditional methods. Yafteh 2019; 20 (4) :51-62. [Link]
17. Gandhi P, Singh HP, Chaturvedi S, Gondhalekar RV, Halappa TS, Gandhi V. Assessment of Perception of Dental Students to OSCE Exams: A Cross-Sectional Study. J Pharm Bioallied Sci 2023;15(Suppl 2):S1311-S3. [DOI:10.4103/jpbs.jpbs_107_23]
18. Eberhard L, Hassel A, Bäumer A, Becker F, Beck‐Mußotter J, Bömicke W, et al. Analysis of quality and feasibility of an objective structured clinical examination (OSCE) in preclinical dental education. Eur J Dent Educ 2011;15(3):172-8. [DOI:10.1111/j.1600-0579.2010.00653.x]
19. Dehnoalian A, Zare Z, Tatari F. Evaluating Nursing Students, performance with on Objective Structured Clinical Examination. Res Med Educ 2020;12(4):29-39. [DOI:10.52547/rme.12.4.29]
20. Tseng W-Y, Hsiang-Hua Lai E, Wang T-M, Wang C-Y, Lin T-F, Lin L-D, Tsai Y-L. The multi-factor analysis of computer-based test scores in objective structured clinical examination of clerkship in school of dentistry, National Taiwan University. J Dent Scie 2023;18(2):754-760. [DOI:10.1016/j.jds.2022.12.012]
21. Ahmad MM, SADEGHIPOUR RM, Dalaie K, Namdari M, Behnaz M. Shahid Beheshti dental students' perspective on clinical course evaluation methods. Iranian J Med Educ 2020;20:103-113. [Link]
22. Brand HS, Schoonheim‐Klein M. Is the OSCE more stressful? Examination anxiety and its consequences in different assessment methods in dental education. Eur J Dentl Educ 2009;13(3):147-53. [DOI:10.1111/j.1600-0579.2008.00554.x]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb