دوره 17، شماره 1 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 83-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aliabadi M, Cheraghi P, Shabani M, Afshari M. Explaining the Quality of Practical Course Education from the Experiences of Students of the Faculty of Health at Hamadan University of Medical Sciences: A Qualitative Phenomenological Study. Res Med Edu 2025; 17 (1) :71-83
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1455-fa.html
علی آبادی محسن، چراغی پروین، شعبانی مهرانه، افشاری مریم. تبیین وضعیت کیفیت آموزش دروس عملی از تجارب دانشجویان دانشکده بهداشت دانشکاه علوم پزشکی همدان: یک مطالعه کیفی پدیدارشناسی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1404; 17 (1) :71-83

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1455-fa.html


گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده علوم و فناوری های بهداشت ، دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان، ایران ، afshari_m20@yahoo.com
چکیده:   (492 مشاهده)
مقدمه: در نظام آموزشی مدرن یکی از اهداف اساسی مؤسّسات آموزش عالی رسیدن به بالاترین جنبه کیفیت آموزش است. یکی از حیطه‌هایی که بر روی کیفیت آموزش در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مؤثر است، یادگیری مهارت‌های عملی و حرفه‌ای است. آموزش مهارت‌های عملی در دانشگاه‌ها افراد را برای حضور در جامعه آماده می‌کند، به‌طوری‌که این مهارت‌ها می‌توانند بر روی سلامت جامعه مؤثر باشند. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تبیین وضعیت کیفیت آموزش دروس عملی از تجارب دانشجویان دانشکده بهداشت دانشکاه علوم‌پزشکی همدان انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش کیفی بر روی 30 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی همدان در نیمسال دوم سال تحصیلی 1403-1402 انجام شد. داده‌ها ازطریق مصاحبه‌های عمیق با دانشجویان جمع‌آوری شدند. شرکت‌کنندگان بر اساس نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و پس از اخذ رضایت آگاهانه، در مطالعه شرکت کردند. مصاحبه‌ها تا رسیدن داده‌ها به اشباع ادامه یافت. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از روش دیکلمن(Diekelmann) و همکاران انجام شد. برای افزایش اعتبار و قابلیت اطمینان نتایج، از روش‌های لینکلن و گوبا استفاده شد.
یافته‌ها: عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش دروس عملی از دیدگاه دانشجویان در شش مضمون اصلی شامل مهارت‌های مدیریتی (5 طبقه)، زیرساخت‌های آموزشی (4 طبقه)، هماهنگی آموزشی (8 طبقه)، مهارت‌های ارتباطی‌تعاملی (4 طبقه)، تعامل بین‌بخشی (2 طبقه) و توانمند‌سازی اساتید (2 طبقه) مشخص شد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که مهارت‌های مدیریتی و تسلّط استادان بر موضوع تدریس، زیرساخت‌های آموزشی مدرن، ارتباط استاد با صنعت و هماهنگی بین دروس تئوری و عملی از عوامل کلیدی در بهبود کیفیت آموزش دروس عملی هستند. همچنین، توجه به رفتارهای پرسنل و ایجاد محیط آموزشی حمایتی و هماهنگ، به افزایش انگیزه و رضایت دانشجویان کمک می‌کند.
متن کامل [PDF 1385 kb]   (183 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (186 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي

فهرست منابع
1. Foroghi S, Seyyedmajidi SA, Ghorbanipour R. Evaluation of students' perception about the quality of clinical education in Babol school of dentistry in 2020-2021. Med Educ J 2023;11(1):65-75. [DOI: 10.22088/mededj.11.1.65]
2. Sadeghi M, Shakiba E. Evaluation of the quality of clinical education from the viewpoint of Rafsanjan dental school students. Develop Strategy Med Educ 2022;9(3):10-18. [Link]
3. Beik Khourmizi M, Saidi F, Khorrami F, Hadavi M. Evaluation of operating rooms students' satisfaction about their field of study and views on job future. Res Med Educ 2020;12(1):62-69. [DOI:10.29252/rme.12.1.62]
4. Chabook FA, Keyhan J, Hassani M, Sameri M, Feyzi A. Evaluating the quality of higher education from the perspective of students: a case study of Urmia university of medical sciences. Res Teach 2023;11(1):39-22. [DOI:10.22034/trj.2023.62701]
5. Moezz M, Rezae Z, Nezaminia N. Perception of medical students toward their learning environment, field of study, and career prospects. Future Med Educ J 2021;11(3):24-29. [DOI:10.22038/fmej.2021.55282.1382]
6. Rafati F, Arbabisarjou A, Dastyar N. Analyzing the gap between perceptions and expectations of students about the quality of educational services in Southern of Iran: Servqual model. 2021. [DOI:10.21203/rs.3.rs-148109/v1]
7. Haghighi M, Cherabin M, Akbari A, Karimi M. Necessity, position and view of educational evaluation of faculty members in higher education. J Zabol Med Sch 2021;4(2). [DOI:10.18502/jzms.v4i2.7073]
8. Nooripoor M, Sharifi Z. Assessment of the quality of academic services at Yasouj university: application of Servqual model. Int J Agricultural Manag Develop 2020;10(4):347-359. [Link]
9. Bahmei S, Enayati T. Challenges facing higher education in improving the quality of educational services (a study with a phenomenological approach). Biannual J Educ Experienc 2022;5(1):113-138. [Link]
10. Bordbar G, Konjkav Monfared A, Sabokro M, Dehghani N, Hosseini E. Human resources competencies scale development and validation: an Iranian measure. Industrial and Commercial Training 2021;53(3):250-267. [DOI:10.1108/ICT-03-2020-0028]
11. Co MJ, Kerbage SH, Willetts G, Garvey L, Bhattacharya A, Croy G, et al. Students coping with change in higher education: an overview. Educa Res Rev 2023;38:100508. [DOI:10.1016/j.edurev.2023.100508]
12. Burns N, Grove SK. Understanding nursing research-eBook: building an evidence-based practice.5th ed. Elsevier Health Sciences; 2010. [Link]
13. Guba EG, Lincoln YS. Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research 1994;2(163-194):105. [Link]
14. Bashardoust N, Ghadiri D, Haghani S, Bagheri S, Mirfarhadi N. Effective criterion on theoretical and practical teaching from Guilan dental students' viewpoint. Res Med Educ 2020;12(2):31-38. [DOI:10.29252/rme.12.2.31]
15. Akbari M, Moeintaghavi A, Ghanbari H, Bageri M, Otoufi A. A comparison of the students' and teachers' viewpoints about the characteristics of a good teacher in dentistry. J Mashhad Dent Sch 2014;38(4):281-290. [DOI:10.22038/jmds.2014.3148]
16. Singh S, Pai DR, Sinha NK, Kaur A, Soe HHK, Barua A. Qualities of an effective teacher: what do medical teachers think? BMC Med Educ 2013;13:128. [DOI:10.1186/1472-6920-13-128]
17. Aghamirzayi T, Salehi Omran E, Rahimpour Kami B. Effective factors on student evaluation of faculty members performance. Educ Strategy Med Sci 2014;7(1):57-62. [Link]
18. Bashardoust N GD, Haghani SO, Bagheri SS, Mirfarhadi N. Effective criterion on theoretical and practical teaching from Guilan dental students' viewpoint. Rese Med Educ 2020;12(2):31-38. [DOI:10.29252/rme.12.2.31]
19. Bahrami S, Hidary M. Designing a model for factors affecting the quality of students learning, a qualitative approach based on the perspective Teachers of secondary schools in Abadeh city. Educ Leadership Administration 2022;16(2):159-196. [Link]
20. Khadivi A, Seyed Kalan SM, Hossein PT, Ahmadi H, Tareh BH. Affecting factors on teaching and education quality in Farhangian university (case study: college of Ardabil). Educ Scholastic Studies 2018;7(1):39-70. [Link]
21. Hasanlo M, Payami Bousarr M, Salahi E, Abdollahi A, Khodabande A, Bigdeli S. Study of clinical education quality about operating room and anesthesia students' attitude in Zanjan university of medical sciences. Educ Strategy Med Sci 2024;17(3). [Link]
22. Sarvi M, Seyedi M, Emad Momtaz H, Mahdavi N, Afshari M. Identifying the opinions of students, professors and educational managers regarding the factors affecting the Iimprovement of the quality of education in Hamadan university of medical sciences. J Med Educ Develop 2024;19(1):695-706. [DOI:10.18502/jmed.v19i1.15770]
23. Noroozi O, Hatami J, Latifi S, Fardanesh H. The effects of argumentation training in online peer feedback environment on process and outcomes of learning. J Educ Sci 2019;26(2):71-88. [DOI:10.22055/edus.2019.28694.2763]
24. Javadi Z, Nouri Hasan K. Identifying and explaining effective factors on clinical education of medical students in virtual education: corona pandemic. Res Med Educ 2022;14(2):38-47. [DOI:10.52547/rme.14.2.38]
25. Banihashem S. Identifying components of learning analytics in education and providing a conceptual framework for optimizing learning. Technol Educ J 2020;14(4):937-948. [DOI:10.22061/tej.2020.6365.2387]
26. Seyednoori T, Khorsandi Taskoh A, Jamehbozorg Z, Yadegarzadeh G, Abdollahi H. Designing and validating an educational model based on accountable midwifery. Res Med Educ 2022;14(3):71-85. [DOI:10.52547/rme.14.3.71]
27. Rahbar Taramsari M, Heidarzadeh A, Khoshrang H, Mohseni F, Dadgaran I, Taheri M, et al. Development the field of accountable education: along the way from the comprehensive health service center to the social accountable medical education center: the need for change. Res Med Educ 2022;13(4):76-79. [DOI:10.52547/rme.13.4.76]
28. Ostadhasanloo H, Mahmoodi F, Adib Y, Zamanzadeh V. Designing a simulation-based nursing education curriculum framework. Res Med Educ 2022;14(3):18-28. [DOI:10.52547/rme.14.3.18]
29. Ghafourian FS, Mohammadi Elyasi Q, Ahmadpur Dariani M, Yadollahi Farsi J. Facilitating methods of entrepreneurial Idea generation: a literature review. Iranian J Manag Sci 2022;17(67):47-74. [Link]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb