دوره 17، شماره 1 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 46-38 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimzadeh Attari V, Sheydaei H, Ghaffarifar S, Esmaeilpour K, Ghavipanjeh S, Malek Mahdavi A. Assessment of Life Skills Status among Students in Maragheh and Tabriz Universities of Medical Sciences. Res Med Edu 2025; 17 (1) :38-46
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1443-fa.html
ابراهیم زاده عطاری وحیده، شیدایی حاجیه، غفاری فر سعیده، اسماعیل پور خلیل، قوی پنجه سمیه، مالک مهدوی آیدا. بررسی وضعیت مهارت های زندگی در دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی مراغه و تبریز. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1404; 17 (1) :38-46

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1443-fa.html


مرکز تحقیقات بیماری های بافت همبند، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران ، aidamalek@gmail.com
چکیده:   (657 مشاهده)
مقدمه: یکی از گروه‌های بسیار حسّاس جامعه دانشجویان هستند که به دلایل مختلف ازجمله نداشتن توانایی لازم در رویارویی با مشکلات زندگی در معرض آسیب‌های روانی‌اجتماعی قرار دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت مهارت‌های زندگی در دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مراغه و تبریز طراحی شده است.
روش‌ها: در این مطالعه مقطعی که در بازه زمانی 1400-1401 انجام شد، 800 دانشجو از دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تبریز و مراغه (هر دانشگاه 400 نفر) به‌صورت داوطلبانه شرکت کردند. وضعیت مهارت‌های زندگی (شامل خودآگاهی، همدلی، ارتباط مؤثر و روابط بین‌فردی، مدیریت هیجان و مقابله با استرس، حل مسئله و تصمیم‌گیری، تفکّر انتقادی، تفکّر خلاّق) توسط پرسش‌نامه 162 سؤالی که طبق مقیاس لیکرت از 1 تا 6 (مطلوب‌ترین گزینه، امتیاز 6 و نامطلوب‌ترین گزینه، امتیاز 1) امتیازدهی شده بود، بررسی گردید. روایی محتوایی پرسش‌نامه 0/79 و پایایی آن خیلی خوب (آلفای کرونباخ 0/88) به دست آمد. آنالیز داده‌ها با آزمون‌های تی، کای‌دو، رگرسیون خطّی و آنالیز واریانس در نرم‌افزار SPSS نسخه 27 انجام شد.
یافته‌ها: سطح مهارت خودآگاهی و مهارت مدیریت هیجان و مقابله با استرس نسبت به سایر مهارت‌ها در دانشجویان پایین‌تر بود. ارتباط معناداری بین سن با سطح مهارت مدیریت هیجان و مقابله با استرس و مهارت تفکّر خلاّق وجود داشت. مهارت‌های خودآگاهی، همدلی و ارتباط مؤثر و روابط بین‌فردی، مدیریت هیجان و مقابله با استرس و حل مسئله و تصمیم‌گیری در دانشجویان زن بیشتر بود. در کلّیه مهارت‌های زندگی، سطح دانشجویان دکتری تخصّصی و کاردانی از سایرین بیشتر بود، ولی ارتباط معنی‌داری بین هیچ‌یک از مقاطع تحصیلی و سطح مهارت‌ها وجود نداشت.
نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه حاضر لزوم توجه بیشتر به ارتقای آگاهی دانشجویان از مهارت‌های زندگی را نشان می‌دهد. این مطالعه می‌تواند در شناسایی دانشجویان با سطح پایین مهارت‌های زندگی به مدیران دانشگاه کمک کند تا برنامه‌های راهبردی مناسب نظیر تدوین و ارائه واحدهای درسی مرتبط، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، جلسات سخنرانی و کنفرانس را به‌منظور افزایش سطح مهارت‌های زندگی دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مراغه و تبریز طراحی و اجرا کنند.
متن کامل [PDF 1005 kb]   (214 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (230 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی

فهرست منابع
1. Sukumar GM, Shahane SS, Shenoy AB, Nagaraja SR, Vasuki PP, Lingaiah P, et al. Effectiveness and factors associated with improved life skill levels of participants of a large-scale youth-focused life skills training and counselling services program (LSTCP): evidence from India. Behav Sci (Basel) 2022; 12(6): 191. [DOI:10.3390/bs12060191]
2. Bae JS, Cho EH, Lim TH. Examining the role of life skills in mediating the relationship between the basic psychological needs and subjective well-being of taekwondo student-athletes. Int J Environ Res Public Health 2021; 18(21): 11538. [DOI:10.3390/ijerph182111538]
3. Kirkbride JB, Anglin DM, Colman I, Dykxhoorn J, Jones PB, Patalay P, et al. The social determinants of mental health and disorder: evidence, prevention and recommendations. World Psychiatry 2024; 23(1): 58-90. [DOI:10.1002/wps.21160]
4. Sharifi V. Urban mental health in Iran: challenges and future directions. Iran J Psychiatry Behav Sci 2009; 3(1): 9-14. [Link]
5. Mobaderi T, Roudbari M. Assessment of students' life skills in Iran university of medical sciences. Razi J Med Sci. 2018; 24 (165):9-21. [Link]
6. Tarmian F. Life skills.Tehran: Manadi Tarbiat Cultural Institute; 2000. [Link]
7. Tuttle J, Campbell-Heider N, David TM. Positive adolescent life skills training for high-risk teens: results of a group intervention study. J Pediatr Health Care 2006; 20(3): 184-191. [DOI:10.1016/j.pedhc.2005.10.011]
8. Shechtman Z, Levy M, Leichtentritt J. Impact of life skills training on teachers' perceived environment and self-efficacy. J Educ Rus 2005; 98(3): 144-155. [DOI:10.3200/JOER.98.3.144-155]
9. Magnani R, Macintyre K, Karim AM, Brown L, Hutchinson P, Kaufman C, et al. The impact of life skills education on adolescent sexual risk behaviors in KwaZulu-Natal, South Africa. J Adolesc Health 2005; 36(4): 289-304. [DOI:10.1016/j.jadohealth.2004.02.025]
10. Moghadam M, Rostami Gooran N, Arasteh M, Shams Alizadeh N, Maroofi A. Influence of course teaching of life skills on college freshmen's knowledge and attitude to life skills and improving their psychosocial capabilities. Strides Dev Med Educ 2008; 5(1): 26-34. [Link]
11. Shams A, Kaveh K, Afrog B, Ahmadi S. Survey of relationship between living skills rate and mental health rate of students in Isfahan university of medical sciences. Health Inf Manage 2014; 10(7): 1059-1065. [Link]
12. Khushabi K, Nikkhah H, Moradi S. An investigation of the life skills knowledge among female students of Tehran city universities. Avicenna J Clin Med 2008; 15 (3):67-72. [Link]
13. Valipour R, Vahidshahi K, Salehiomran E. Students' life skills in mazandaran university of medical sciences. Iran J Med Educ 2012; 12(2): 93-100. [Link]
14. Hashemi S, Salehi Omran E, Valipoor Khajeh Ghiyasi R. The study of citizenship domains in higher education system form the viewpoints of university faculty members & students (case study: university of Mazandran). Journal of Educational Sciences 2008; 15(3): 99-132.[Persian] [Link]
15. Zahiboun L, Ahmadi Gh. Creative thinking and its' relation to students 'academic achievement. J Know Res Educ Sci 2009; 23(21): 61-78. [Link]
16. Hosseini-Nasab D, Saken Azari R, Tajadini P. A survey on causal attribution styles and learning strategies in university students and their relations with intelligence, creativity, sexuality and field of study. Quart J Res Plan Higher Educ 2003; 9(1): 43-71. [Link]
17. Hashemi SM, Chenary R, Tahmasebi R. Evaluation of necessary skills for solving a complex task in students of Bushehr university of medical sciences in 2013. J Ilam Uni Med Sci 2015; 22 (7):107-114. [Link]
18. Prakash NR, Nirmala Devi S. Life skills assessment among undergraduate students. SRJIS, 2015; III/XVII: 3127- 3138. [Link]
19. Zaman S, Dar H, Arshad SS. Assessing students' life skills and their sources of learning. Rev Educa Administ Law 2023; 6(2): 167-179. [DOI:10.47067/real.v6i2.323]
20. Picklesimer BK, Hooper DR, Ginter EJ. Life skill, adolescents and career choices. J Mental Health Counsel. 1998; 20 (3): 272-282. [Link]
21. Niazazari K, Amuei F, Maddah MT, Barimani A. The study assessment life skills students of Islamic Azad university of Sari branch. J Educ Psychol 2010; 3(1): 27-39 [Link]
22. Ansari H, Khorram M, Soleimaninejad A, Ansari Moghaddam AR. Predictors of life skills level of students in Zahedan university of medical sciences in southern of Iran. Epidemiol Health syst J 2016; 3(1): 33-41. [Link]
23. Schneider P, Zimman WF. Need assessment about life skill training programs in Germanian students. J School Psychol Rev 1998; 27(2): 142-151.
24. Tochinda S. The knowledge and attitudes toward life skill and relation with high-risk behaviors in Thai students. Paper presented at London; 1998.
25. Moradi Sh. Awareness of Qom guidance school students about life skills. Qom: Educating organization; 2006. [Persian]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb