دوره 16، شماره 3 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 58-51 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sharififard F, asayesh H, asgari A, heidarpour A, haji mohammad hoseini M. Academic Motivation in Paramedical Students of Qom University of Medical Sciences: A Four-year Follow-up. Res Med Edu 2024; 16 (3) :51-58
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1442-fa.html
شریفی فرد فاطمه، آسایش حمید، عسگری عابد، حیدرپور اعظم، حاجی محمد حسینی مهسا. انگیزه تحصیلی در دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی قم: یک پیگیری چهارساله. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1403; 16 (3) :51-58

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1442-fa.html


گروه فوریت های پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران ، mahsa.nmsprg@gmail.com
چکیده:   (740 مشاهده)
مقدمه: انگیزه عاملی مهم در امر یادگیری و آموزش مناسب است که بر جنبه‌های مختلف رفتار و عملکرد دانشجویان درمحیط‌های آموزشی تأثیرگذار است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین انگیزه تحصیلی دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی قم در یک دوره چهارساله انجام شده است.
روش ها: این مطالعه از سال 1396 تا 1399 به روش پیمایشی طولی (Longitudinal) به‌صورت سرشماری روی 76 نفر (از 81 نفر) دانشجوی رشته هوش‌بری، اتاق‌عمل و فوریت پزشکی در پایان ترم یک، سه، پنج و هشت انجام گرفت و پرسش‌نامه انگیزه تحصیلی والرند (Vallerand Academic Motivation Scale) که دارای 28 عبارت و 3 بُعد به‌صورت لیکرت 7 درجه‌ای با دامنه نمرات 28 تا 196 است، توسط شرکت‌کنندگان تکمیل شد. با توجه به نرمال نبودن توزیع داده‌های متغیّر انگیزه تحصیلی، جهت توصیف داده‌ها از میانه و دامنه میان‌چارکی و جهت مقایسه نمرات انگیزه تحصیلی در سال‌های مختلف تحصیل دانشجویان، از آزمون فریدمن استفاده شد. مقادیر کوچک‌تر از 0/05 معنادار در نظر گرفته شدند.
یافته ها: میانه و دامنه میان‌چارکی نمرات انگیزه تحصیلی دانشجویان شرکت‌کننده در این مطالعه به ترتیب درترم یک 23/5 ± 157/5، ترم سه 18/2±146/1، ترم پنج 17/8±147 و ترم هشت 5/3±138/4 بود. نتایج آزمون فریدمن نشان داد بین نمرات کل انگیزه تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه و همچنین نمرات خُرده‌مقیاس‌های آن‌ها در چهار سال تحصیلی تفاوت آماری معناداری وجود داشت؛ به‌طوری‌که با بالا رفتن سال تحصیلی دانشجویان، نمرات انگیزه تحصیلی آن‌ها کاهش یافت.
نتیجه گیری: براساس یافته‌های این مطالعه، نمره انگیزش تحصیلی کل و خُرده‌مقیاس‌های درونی و بیرونی دانشجویان در پایان سال چهارم تحصیل کاهش معناداری نسبت به سال اوّل داشت. با توجه به اینکه پیراپزشکان با بیماران و افراد آسیب‌پذیر در ارتباط هستند، باید در مرحله انتخاب رشته، حین تحصیل، پس از فارغ‌التحصیلی و در طول اشتغال از انگیزه بالایی برخوردار باشند تا بتوانند خدمات مناسبی ارائه دهند. بنابراین سیاست‌گذاران و اساتید دانشگاهی بایستی تمام تلاش خود را به حفظ و افزایش انگیزه دانشجویان پیراپزشکی معطوف کنند.
 
متن کامل [PDF 683 kb]   (370 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (381 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر

فهرست منابع
1. Samavi SA, Ebrahimi K, Javdan MJBJoCSiL. Relationship between academic engagements, self-efficacy and academic motivation with academic achievement among high school students in Bandar Abbas. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning 2017;4(7):71-92. [Persian] [DOI:10.22084/j.psychogy.2017.1654]
2. Clark MH, Schroth CA. Examining relationships between academic motivation and personality among college students. Learning and individual differences 2010;20(1):19-24. [DOI:10.1016/j.lindif.2009.10.002]
3. Tamannaifar M, Gandomi Z. Correlation between achievement motivation and academic achievement in university students. Educ Strategy Med Sci 2011;4(1):15-9. [Persian]
4. Banaee E, Pouladi S, Bahreini M, Tahmasebi R. Relationship between Temperament and Academic Motivation of Nursing and Midwifery. Journal of Nursing Education 2020;9(5). [Persian]
5. Wilkesmann U, Fischer H, Virgillito A. Academic motivation of students-the German case: zhb 2012.
6. Izadi S, Jouybari L, Behnampoor N, Taghavi A, Baiky F. Academic motivation and associated factors of the Golestan University of Medical Sciences. DSME 2014;1(2):44-50. [Persian]
7. Kashfi SM, Yazdankhah M, Sedaghat Z, Hajipour A. Educational motivation and some related factors in students of health and nutrition school in Shiraz university of medical sciences. DSME 2017;4(2):50-9. [Persian]
8. Kazemi H, Motahari S. Relationship between early maladaptive schemas and meta-cognitive states in girls and boys studentes. Research in Cognitive and Behavioral Sciences 2013;3(1):11-22. [Persian]
9. Hakim A, Azimi N, Latifi M, Ghalvandi H. Nursing students viewpoints about educational motivation and its related factors in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Res Med Edu 2015;7(1):35-44. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.1.35]
10. Kosgeroglu N, Acat MB, Ayranci U, Ozabaci N, Erkal S. An investigation on nursing, midwifery and health care students' learning motivation in Turkey. Nurse Educ Pract 2009;9(5):331-339. [DOI:10.1016/j.nepr.2008.07.003]
11. Talebzadegan M. Investigating the effective factors in the academic achievement of successful third grade female middle school students in Ahvaz. Internal Journal of Khuzestan Research Council 2000;3(1):25-31. [Persian]
12. Kusurkar RA, Ten Cate TJ, Vos C, Westers P, Croiset G. How motivation affects academic performance: a structural equation modelling analysis. Adv in Health Sci Educ 2013;18:57-69. [DOI:10.1007/s10459-012-9354-3]
13. Silva GMCd, Borges AR, Ezequiel OdS, Lucchetti ALG, Lucchetti G. Comparison of students' motivation at different phases of medical school. RevAssoc Med Bras 2018;64:902-908. [DOI:10.1590/1806-9282.64.10.902]
14. Balkıs M. The relationship between academic procrastination and students' burnout. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;28(28-1).
15. Bahrani M. A Study of secondary students' academic mitivation and the predictive factors. Social Sciences and Humanities of Shiraz University 2005; 22 (4): 104-115. [Persian]
16. Sarhadi M, Mazloom S, Soltani Nejad S, Arbozia M. The Academic Motivation and Related Factors in Students of Zahedan School of Nursing and Midwifery. Horizon of Medical Education Development 2022;13(4):84-71. [Persian] [DOI:10.22038/hmed.2021.60081.1174]
17. Asadzadeh F, Mostafazadeh F, Sadeghi SJJoh, care. A survey of the motivation of nursing students toward their field of study selection. Journal of health and care 2012;14(1). [Persian]
18. Roohi G, Asayesh H. Students' academic motivation in Golestan university of medical sciences. Iranian Journal of Medical Education 2012;12(3):152-159. [Persian]
19. Bakhshandeh BM, Hakim A, Azimi N, Latifi S, Ghalvandi H. Nursing students viewpoints about educational motivation and its related factors in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences 2015. [Persian]
20. Roshan Milan S, Aghaii Monvar I, Kheradmand F, Saboory E, Mikaili P, Masudi S, et al. A study on the academic motivation and its relation with Individual State and Academic Achievement on Basic Medical Students of Urmia University of Medical Sciences. Journal of Urmia Nursing & Midwifery Faculty (2228-6411) 2011;9(5).
21. Abbaszadeh A, Borhani F, Mohsenpour M. Factors affecting discipline (Major) choice among newly admitted students of nursing in Kerman university of medical sciences. Iranian journal of medical education 2012;11(6):600-608. [Persian]
22. Shakibaee D, Iranifar S, Montazeri N, Rezaee M, Yari N. Motivation of medical students towards their field at different stages of study. Medicine and Spiritual Cultivation 2002:14(2): 10-15. [Persian]
23. Sarkis AS, Hallit S, Hajj A, Kechichian A, Karam Sarkis D, Sarkis A, et al. Lebanese students' motivation in medical school: does it change throughout the years? A cross-sectional study. C Med Educ 2020;20(94):1-10. [DOI:10.1186/s12909-020-02011-w]
24. Zubair S, Khan MA, Ayub T. Changes in the level and factors affecting students'motivation in the first 6 months of dental education at dental colleges. Pak Armed Forces Med J 2019; 69(2):279-285.
25. Shakurnia A, Alijani H, Khajeali N, NiakanKalhori SR. Nursing students motivations and satisfaction, Do the motivation and satisfaction of nursing students change during their study years. Nursing 2015;13:28-35.
26. Afra A, Bachari S, Ban M, Darari F, Shahrokhi S. Relationship between self-efficacy and academic motivation in the operating room students. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences 2022;14(6):405-412.
27. Orsini C, Binnie VI, Fuentes F, Ledezma P, Jerez O. Implications of motivation differences in preclinical-clinical transition of dental students: a one-year follow-up study. Educación Médica 2016;17(4):193-196. [DOI:10.1016/j.edumed.2016.06.007]
28. Mazloomy S, Ehrampoush M, Servat F, Askarshahi M. Assessment of Academic Motivation and Its Relationship with Health-Risk Behaviors in Male Students of Yazd University. SSU_Journals 2010;18(3):184-190. [Persian]
29. Sirati Nir M, Jafari M. Investigating the factors affecting the academic motivation of students of Baqiyatallah University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2023;16(1):1-9. [Persian]
30. Sharifi T, Ebrahim Bay SEB, Najafi Hodk F, Mohammadi A. Relationship between Academic Motivation and Students' Attitude towards Future Job in the Students of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. Qom Univ Med Sci J 2020; 14 (1) :74-84. [Persian] [DOI:10.29252/qums.14.1.74]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb