XML English Abstract Print


4- گروه میکروبیولوژی پزشکی، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران ، m.zare@live.co.uk
چکیده:   (326 مشاهده)
مقدمه: نقشه مفهومی به‌عنوان یکی از شیوه‌های آموزشی است که به فهم عمیق و ارتباط مفاهیم کمک می‌کند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر استفاده از نقشه مفهومی در یادگیری دانشجویان پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 1401 انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی در سال تحصیلی ۱۴۰۱ بر روی ۸۹ نفر از دانشجویان پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. نمونه‌گیری به روش سرشماری صورت گرفت و ۵۵ نفر در گروه کنترل و ۳۴ نفر در گروه مداخله قرار گرفتند. طی چهار جلسه ۹۰ دقیقه‌ای، هر دو گروه به شیوه‌ای یکسان (روش سخنرانی) آموزش دیدند. گروه مداخله علاوه بر آن، آموزش‌های لازم در خصوص نقشه مفهومی و نحوه ترسیم آن با استفاده از نرم‌افزار X-mind را دریافت کردند. در پایان دوره، از دانشجویان خواسته شد نقشه مفهومی مربوط به درس را ترسیم کنند. همچنین، جهت سنجش میزان یادگیری، از هر دو گروه آزمونی به عمل آمد. در این پژوهش، از پرسش‌نامه محقق‌ساخته برای بررسی میزان رضایت دانشجویان و از میانگین نمرات آزمون‌ها برای ارزیابی سطح یادگیری استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار IBM SPSS Statistics نسخه ۲۳ و آزمون t مستقل انجام گرفت.
یافته‌ها: 56/4 درصد در گروه کنترل و 35/3 درصد از شرکت‌کنندگان در گروه مداخله زن بودند. میانگین نمره درس باکتری‌شناسی در گروه مداخله (3/10±14/23) به صورتی معنا‌داری بالاتر از گروه کنترل (3/41±12/58) بود (0/024=P). میانگین نمره رضایتمندی از روش نقشه مفهومی (در دامنه 1 تا 5) برابر با 09/4 گزارش شد.
نتیجه‌گیری: با توجه به تاثیر مثبت نقشه مفهومی بر یادگیری و افرایش رضایت دانشجویان، به‌کارگیری این روش در آموزش دانشجویان علوم پزشکی توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 1006 kb]   (50 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش

فهرست منابع
1. Schroeder NL, Nesbit JC, Anguiano CJ, Adesope OO. Studying and constructing concept maps: A meta-analysis. Educ Psychol Rev 2018;30(2):431-55. [DOI:10.1007/s10648-017-9403-9]
2. Zamani K, Amani V. Overview of the application of conceptual mapping software in facilitating and improving the quality of teaching and learning of chemistry. Res Chem Educ 2019;1(1):15-34. [Persian] [Link]
3. Yarmohammadi M, Mohamadi A, Noghabi R. Comparison the effect of teaching based on individual and group concept mapping on educational motivation and achievement. Biqu J of Cog Strategy Lear 2019;7(12):189-211. [Persian] [DOI:10.22084/j.PSYCHOGY.2019.16773.1796]
4. Hartmeyer R, Stevenson MP, Bentsen P. A systematic review of concept mapping-based formative assessment processes in primary and secondary science education. Assess Educ: Princ, Polic & Prac 2018;25(6):598-619. [DOI:10.1080/0969594X.2017.1377685]
5. Slieman TA, Camarata T. Case-based group learning using concept maps to achieve multiple educational objectives and behavioral outcomes. J Med Educ and Curri Dev 2019;6:2382120519872510. [DOI:10.1177/2382120519872510]
6. Pourmontaseri Z, Karimi S, Freydooni Z, Najafipour S, Farjadfar A, Abdollahi A. Designing, implementation and evaluation of bacteriology courses in active-collaborative learning by using the complete-form workbook. J Adv Biomed Sci 2020;10(3):2509-16. [Persian] [Link]
7. Amaniyan S, Pouyesh V, Bashiri Y, Snelgrove SH, Vaismoradi M. Comparison of the conceptual map and traditional lecture methods on students' learning based on the VARK learning style model: a randomized controlled trial. SAGE open nurs 2020;6:2377960820940550. [DOI:10.1177/2377960820940550]
8. Aein F, Frouzandeh N. Investigating efficacy of concept mapping in student's learning of nursing process of pediatric patients. J Shahrekord Uni Med Sci 2012;14(2):55-63. [Persian] [Link]
9. Fatawi I, Degeng NS, Setyosari P, Ulfa S, Hirashima T. Effect of online-based concept map on student engagement and learning outcome. Int J Dis Edu Tech 2020;18(3):42-56. [DOI:10.4018/IJDET.2020070103]
10. Hannani S, Sadati L. Evaluation of the effect of concept map training in comparison with the lecture method on the level of learning, retention and satisfaction with teaching methods in surgical technology students. Ira J Nurs Res 2021;16(1):101-7. [Persian] [Link]
11. Ahmari tehran H, Abediny Z, kachoie A, khoramirad A, Tabibi M. Comparison of the effect of lecture and concept mapping methods on studentslearning and satisfaction. Ira J Med Edu 2012;12(6):430-8. [Persian] [Link]
12. Karimi M. The effect of concept map model on critical thinking and academic achievement of medical education students. Educ Strategy Med Sci 2021;14(3):112-9. [Persian] [Link]
13. Ghanbari A, Paryad E, Ehsani M.The effectiveness of conceptual map teaching method on short and long term learning in nursing students. Strides in Dev Med Educ 2010;7(2):112-118. [Persian] [Link]
14. Derakhshan F, Yazdanfar S, Allami A. Concept mapping in learning histology from the viewpoint of midwifery students. Strides Dev Med Educ 2017;13(6):632-7. [Persian] [Link]
15. Pouragha B, Norouzinia R, Ghazivakili Z, Pakravan N. Effect of conceptual mapping in small groups on academic performance and student satisfaction in basic immunology. Dev Strategy Med Educ 2018;5(1):54-69. [Persian] [Link]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb