دوره 17، شماره 1 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 54-47 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidari P, Mohammd Khani G, Fatahi F, Rouhbakhsh N, Heidari S. Designing,Implementing and Evaluating the Training Sessions of the Reading Club for Undergraduate Students in Audiology. Res Med Edu 2025; 17 (1) :47-54
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1426-fa.html
حیدری پریسا، محمدخانی قاسم، فتاحی فرزانه، روح بخش نعمت اله، حیدری سارا. طراحی ، اجرا و ارزشیابی جلسات آموزشی باشگاه کتاب‌خوانی برای دانشجویان کارشناسی شنوایی شناسی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1404; 17 (1) :47-54

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1426-fa.html


گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران ، hdr.parisa@gmail.com
چکیده:   (548 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت خواندن کتاب‌های مرجع در یادگیری و فهم کامل مفاهیم درسی، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تغییر سطح دانش دانشجویان مقطع کارشناسی رشته شنوایی شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران ازطریق برگزاری جلسات کتاب‌خوانی انجام شده است.
روش‌ها: در این مطالعه توسعه‌ای، جلسات کتاب‌خوانی براساس مدل پنج‌مرحله‌ای ADDIE طراحی و اجرا شد. در این جلسات، سه فصل از کتاب Handbook of clinical Audiology در هشت جلسه دوساعته در طول هشت هفته در بستر اسکای‌روم مطالعه شد. پرسش‌نامه ارزیابی دانش قبل و بعد از برگزاری جلسات کتاب‌خوانی در قبل و بعد از مطالعه هر فصل توسط دانشجویان تکمیل گردید. همچنین دانشجویان در پایان هر جلسه فرم رضایتمندی از جلسات را تکمیل کردند. جهت تحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی و آزمون ویلکاکسون استفاده شد.
یافته‌ها: در این مطالعه 10 نفر از 22 دانشجوی کارشناسی شنوایی شناسی ترم پنج شرکت کردند. مقایسه نمرات قبل و بعد از جلسات کتاب‌خوانی دانشجویان با استفاده از آزمون ویلکاکسون، تفاوت معناداری را در نمرات آن‌ها در هر سه فصل خوانده‌شده یک (0/005=P)، دو (0/004=P)، سه (0/004=P) کتاب نشان داد. میانگین اختلاف نمرات دانش دانشجویان قبل و بعد از جلسات کتاب‌خوانی (از 5 نمره) در فصل اوّل، دوم و سوم به ترتیب برابر با 2/9، 3/2 و 3/5 به دست آمد. نمره رضایتمندی کلی دانشجویان از جلسات کتاب‌خوانی به‌صورت میانگین برابر با 0/48 ± 4/7 از 5 نمره به دست آمد.
نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که پس از برگزاری جلسات کتاب‌خوانی، دانش زمینه‌ای دانشجویان از مباحث مربوط به هر سه فصل کتاب مرجع شنوایی‌شناسی به‌صورت معناداری افزایش می‌یابد و دانشجویان به‌صورت کلی رضایتمندی زیادی را نسبت به برگزاری جلسات کتابخوانی نشان دادند. بنابراین می‌توان از این روش برای تشویق دانشجویان به خواندن کتاب‌های مرجع استفاده کرد.
متن کامل [PDF 1008 kb]   (183 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (114 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش

فهرست منابع
1. Stambaugh JE, Quinn Trank C. Not so simple: integrating new research into textbooks. Academy of Management Learning & Education 2010;9(4):663-681. [DOI:10.5465/AMLE.2010.56659883]
2. Juban RL, Lopez TB. An exploration of textbook reading behaviors. J Educ Business 2013;88(6):325-331. [DOI:10.1080/08832323.2012.721023]
3. Schneider A. Can plot improve pedagogy? Novel textbooks give it a try. Chronicle of Higher Educ 2001;47(35):A12-A4. [Link]
4. Hoeft ME. Why university students don't read: what professors can do to increase compliance. Int J Scholarship Teach Learn 2012;6(2). [DOI:10.20429/ijsotl.2012.060212]
5. Burchfield CM, Sappington J. Compliance with required reading assignments. Teach Psychol. 2000;27(1):58-60. [Link]
6. Henderson C, Rosenthal A. Reading questions: encouraging students to tead the ext before coming to class; 2006. [Link]
7. Biggs J, Tang C, Kennedy G. Teaching for quality learning at university 5e: McGraw-Hill Education; 2022. [Link]
8. Rockinson-Szapkiw AJ, Wendt J, Lunde R. Electronic versus print textbooks: The influence of textbook format on university students' self-regulated learning strategies, motivation, and text anxiety. Am J Distance Educ 2013;27(3):179-188. [DOI:10.1080/08923647.2013.796230]
9. Hensley L, Sayers R, Brady A, Cutshall J. Supporting autonomy, competence, and relatedness in a learning-to-learn course: College students' insights into effective instruction. Teach Psychol 2021;48(3):236-247. [DOI:10.1177/0098628320977270]
10. Murphy PK, Wilkinson IA, Soter AO, Hennessey MN, Alexander JF. Examining the effects of classroom discussion on students' comprehension of text: A meta-analysis. J Educ psychol 2009;101(3):740-764. [DOI:10.1037/a0015576]
11. Johnson H. " To stand up and say something":" girls only" literature circles at the middle level. New Advocate 2000;13(4):375-389.
12. Kan C, Harrison S, Robinson B, Barnes A, Chisolm MS, Conlan L. How we developed a trainee-led book group as a supplementary education tool for psychiatric training in the 21st century. Med Teach 2015;37(9):803-806. [DOI:10.3109/0142159X.2014.970629]
13. Gupta A, Cory J, Goldberg MJ. Book clubs in residents' education. Acad Med 2000;75(1):2-3. [DOI:10.1097/00001888-200001000-00003]
14. Zagar M, Sampognaro L, Robertson C, Craft G. A description and opinions of a longitudinal book club for comprehensive pharmacy faculty development. Curr Pharm Teach Learn 2019;11(9):909-914. [DOI:10.1016/j.cptl.2019.05.005]
15. Greenawald DA, Adams TM. School nurse book clubs: an innovative strategy for lifelong learning. J Sch Nurs 2008;24(2):61-65. [DOI:10.1177/10598405080240020201]
16. Johnson-Barlow EM, Lehnen C. A scoping review of the application of systematic instructional design and instructional design models by academic librarians. J Acad Librarianship 2021;47(5):102382. [DOI:10.1016/j.acalib.2021.102382]
17. Ho J, Smith S, Oakley E, Vanderford NL. The use of a book club to promote biomedical trainee professional development. Heliyon 2021;8(1):e08675. [DOI:10.1016/j.heliyon.2021.e08675]
18. Plake KS. Book club elective to facilitate student learning of the patient experience with chronic disease. Am J Pharm Educ 2010;74(3):37. [DOI:10.5688/aj740337]
19. Jordan J, Bavolek RA, Dyne PL, Richard CE, Villa S, Wheaton N. A virtual book club for professional development in emergency medicine. Western J Emerg Med 2021;22(1):108-114. [DOI:10.5811/westjem.2020.11.49066]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb