دوره 16، شماره 3 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 46-36 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghvaei R, Mahdian M, Akbari H. Determining and Prioritizing the Technical Needs of New Graduates with Bachelor of Science in Anesthesia: Analytical Hierarchy Process (AHP). Res Med Edu 2024; 16 (3) :36-46
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1425-fa.html
تقوائی رضا، مهدیان مهرداد، اکبری حسین. بررسی و اولویت‌بندی نیازهای مهارتی دانش‌آموختگان جدید مقطع کارشناسی رشته هوش‌بَری: یک مدل تحلیل سلسله‌مراتبی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1403; 16 (3) :36-46

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1425-fa.html


گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان، کاشان، ایران ، akbari1350_h@yahoo.com
چکیده:   (677 مشاهده)
مقدمه: یکی از اصول مهم تدوین برنامه آموزشی، به‌خصوص در برنامه‌ریزی‌هایی که مبتنی‌بر وظایف و شایستگی‌های شغلی است، تعیین و تحلیل نیازهای آموزشی است. این مطالعه با هدف شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای مهارتی دانش‌آموختگان جدید مقطع کارشناسی رشته هوش‌بَری در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان در سال 1401 انجام شده است.
روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع نیازسنجی است که در دو مرحله انجام شده است: در مرحله اوّل، تعیین و اولویت‌بندی نیازهای مهارتی در قالب شش حیطه (شامل مهارت‌های ارتباط حرفه‌ای، آماده‌سازی و استفاده از داروها، آماده‌سازی و استفاده از تجهیزات، کنترل و ارزیابی بیمار، ایمنی و پیشگیری از خطرات و اداره و مراقبت از بیمار) ازسوی گروه متمرکز شامل دو گروه از اعضا‌ی هیئت علمی (گروه‌های بیهوشی، هوش‌بَری) و گروه دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی رشته هوش‌بَری مستقر در بیمارستان‌های آموزشی شهر کاشان با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP) انجام گرفت و پرسش‌نامه‌ای محقّق‌ساخته طراحی شد. در مرحله دوم، این پرسش‌نامه در اختیار 29 نفر از دانش‌آموختگان هوش‌بَری که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، قرار گرفت. سپس داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-26 تجزیه‌وتحلیل شدند. ابتدا میانگین و میانگین استانداردشده هرکدام از گویه‌ها (در هرکدام از شش حیطه) محاسبه شد. سپس براساس نمرات پیشنهادی هرکدام از سه گروه مورد مطالعه، اولویت‌بندی نیازهای موردنظر انجام گرفت. تعیین وزن هرکدام از حیطه‌های تحت‌مطالعه نیز با استفاده از تکنیک AHP و نرم‌افزار Expert Choice صورت گرفت.
یافته ها: براساس نتایج نهایی ارزیابی AHP توسط سه گروه موردمطالعه، شاخص‌های اداره و مراقبت از بیمار، آماده‌سازی و استفاده از داروها، کنترل و ارزیابی بیمار، آماده‌سازی و استفاده از تجهیزات و ارتباط حرفه‌ای به ترتیب در رتبه‌های اوّل تا پنجم اولویت‌ نیازهای مهارتی قرار گرفتند و شاخص ایمنی و پیشگیری از خطرات کمترین اولویت را کسب کرد و در رتبه ششم قرار گرفت.
نتیجه گیری: حیطه اداره و مراقبت از بیمار و آماده‌سازی و استفاده از داروها دارای بالاترین اولویت براساس یافته‌های حاصل از نیازسنجی بودند. با توجه به اینکه تعیین و تحلیل نیازهای آموزشی می‌تواند سبب ارتقای عملکرد دانش‌آموختگان و افزایش ارائه کیفیت مراقبت‌ها و خدمات بیهوشی به بیماران شود، به نظر می‌رسد اجرای برنامه‌های آموزشی مرتبط با این حیطه‌ها باید بیشتر موردتوجه قرار گیرند.

 
متن کامل [PDF 797 kb]   (276 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (251 مشاهده)  
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی

فهرست منابع
1. Garcia-Marcinkiewicz AG ,Long TR, Danielson DR, Rose SH. Health literacy and anesthesia: patients' knowledge of anesthesiologist roles and information desired in the preoperative visit. J Clin Anesth 2014;26(5):375-382. [DOI:10.1016/j.jclinane.2014.01.013]
2. Hu J, Fallacaro MD, Jiang L, Wu J, Jiang H, Shi Z, et al. IFNA Approved Chinese Anaesthesia Nurse Education Program: A Delphi Method. Nurse Educ Today 2017;56(1):6-12. [DOI:10.1016/j.nedt.2017.05.017]
3. Gaspard J, Yang C-M. Training needs assessment of health care professionals in a developing country: the example of Saint Lucia. BMC Med Educ 2016;16(1):112. [DOI:10.1186/s12909-016-0638-9]
4. Baghaei S, Rajaei E, Shokouhi A, Hasanian A, Sahraee M, Ehterami A.Investigation of Priorities and NeedAnalyses of Instructional Programs for GP subjected to Continuous Retraining Courses in Ahvaz. Educational Development of Judishapur 2019;10(2):104-114. [DOI:10.22118/edc. 2019.90841]]
5. Irajpour A, Nazari F, Alavi M. Educational Needs Assessment of Emergency Centers Staff and Emergency Nurses of Teaching Hospitals Affiliated to Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2017;17(0):126-131. [Persian]
6. Faghihi Maraghi A, Motaghi P, Dehghani Z.Needs assessment of continuing medical education for general physicians: The musculoskeletal signs and diseases. Iranian Journal of Medical Education 2014;14(8):668- 77. [Persian]
7. Markaki A, Malhotra S, Billings R, Theus L. Training needs assessment: tool utilization and global impact. BMC Med Educ 2021;21(1):310. [DOI:10.1186/s12909-021-02748-y]
8. Leung LC, Cao D. On consistency and ranking of alternatives in fuzzy AHP. European Journal of Operational Research 2000;124(1):102-113. [DOI:10.1016/S0377-2217(99)00118-6]
9. McBratney AB, Odeh IOA. Application of fuzzy sets in soil science: Fuzzy logic, fuzzy measurements and fuzzy decisions. Geoderma 1997;77(2-4):85-113. [DOI:10.1016/S0016-7061(97)00017-7]
10. 10. Improta G, Converso G, Murino T, Gallo M, Perrone A, Romano M. Analytic Hierarchy Process (AHP) in Dynamic Configuration as a Tool for Health Technology Assessment (HTA): The Case of Biosensing Optoelectronics in Oncology. Int J Inf Technol & Decision Making 2019;18(5):1533-1550. [DOI:10.1142/S0219622019500263]
11. Liu Y, Eckert CM, Earl C. A review of fuzzy AHP methods for decision-making with subjective judgements. Expert Syst Appl 2020;161:113738. [DOI:10.1016/j.eswa.2020.113738]
12. Jabbari-beirami H, Gholamzade-nikjoo R, Jannati A, Jafarabadi M, Dadgar E. prioritization of performance indicators of quality- effectiveness area. Quarterly Research Journal of Lorestan University of Medical Sciences 2013;16(1):99-106. [Persian]
13. Keshmiri F, Raadabadi M. Assessment of safety attitudes, professionalism and exploration of medical students' experiences. J. BMC Med Educ 2022:22(1):321. [DOI:10.1186/s12909-022-03387-7]
14. Rothmore P, Saniotis A, Pisaniello D. A Multi-Stakeholder Perspective on the Integration of Safety in University Nursing, Education, and Engineering Curricula. J Environ Res Public Health 2018:15(7):1429. [DOI:10.3390/ijerph15071429]
15. Shearn PA. Teaching practice in safety education: qualitative evidence. Research Papers in Education 2006;21(3):335-359. [DOI:10.1080/02671520600793799]
16. Kyaw BM, Posadzki P, Paddock S, Car J, Campbell J, Tudor Car L. Effectiveness of Digital Education on Communication Skills Among Medical Students: Systematic Review and Meta-Analysis by the Digital Health Education Collaboration. J Med Internet Res 2019;21(8):e12967. [DOI:10.2196/12967]
17. Stolic S. Educational strategies aimed at improving student nurse's medication calculation skills: a review of the research literature. Nurse Educ Pract 2014;14(5):491-503. [DOI:10.1016/j.nepr.2014.05.010]
18. Ghasemi M, Mazaheri E, Hadian M, Karimi S. Evaluation of medical equipment management in educational hospitals in Isfahan. J Educ Health Promot 2022;11:105. [DOI:10.4103/jehp.jehp_1163_20]
19. Liaw SY, Scherpbier A, Klainin-Yobas P, Rethans JJ. A review of educational strategies to improve nurses' roles in recognizing and responding to deteriorating patients. Int Nurs Rev 2011;58(3):296-303. [DOI:10.1111/j.1466-7657.2011.00915.x]
20. Noort MC, Reader TW, Shorrock S, Kirwan B. The relationship between national culture and safety culture: Implications for international safety culture assessments. J Occup Organ Psychol 2016;89(3):515-538. [DOI:10.1111/joop.12139]
21. Ministry of Health and Medical Education. [The Bachelor of Science in Anesthesia Curriculum]. [Cited 2023 Jun 10]. Available from: https://paramedicine.kaums.ac.ir/uploads/6/2023/Apr/05/Curriculum-Anesthesia-BS.pdf.[Persian]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb