دوره 16، شماره 4 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 4 صفحات 22-14 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ataie Kamal Z, Mohammadi Y, Seidi M, Hosseini S K. Effectiveness of the Educational Video with Peer Feedback on the Knowledge of Medical Students about How to Measure Blood Pressure: A Quasi-experimental. Res Med Edu 2025; 16 (4) :14-22
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1405-fa.html
عطائی کمال زهرا، محمدی یونس، صیدی معصومه، حسینی سید کیانوش. اثربخشی فیلم آموزشی همراه با بازخورد همتایان بر دانش دانشجویان پزشکی در خصوص نحوه اندازه‌گیری فشارخون: یک مطالعه نیمه تجربی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1403; 16 (4) :14-22

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1405-fa.html


دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی همدان، همدان، ایران ، k.hoseini@umsha.ac.ir
چکیده:   (681 مشاهده)
مقدمه: یکی از اوّلین مهارت‌هایی که دانشجویان پزشکی می‌آموزند، اندازه‌گیری و ثبت صحیح فشارخون است. اما نتایج مطالعات نشان داده است که دانشجویان معمولاً دانش کافی درمورد روش‌های صحیح اندازه‌گیری فشارخون ندارند و این ممکن است بر عملکرد آن‌ها تأثیرگذار باشد. این مطالعه با هدف اثربخشی فیلم آموزشی با بازخورد همتایان بر دانش دانشجویان پزشکی درخصوص نحوه اندازه‌گیری فشارخون انجام شده است.
روش‌ها: در یک مطالعه نیمه‌تجربی، 115 دانشجوی پزشکی از بخش کارآموزی بالینی دانشکده پزشکی همدان در سال 1402 به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. فیلم آموزشی نحوه اندازه‌گیری فشارخون براساس آخرین دستورالعمل‌های بالینی ارزیابی فشارخون توسط تیم تحقیق ساخته شد. دانش دانشجویان به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون با استفاده از پرسش‌نامه 21 سؤالی محقق ساخته بررسی گردید. داده‌ها پس از جمع‌آوری وارد نرم‌افزار SPSS نسخه 26 شدند و با استفاده از آماره‌های توصیفی شامل شاخص‌های مرکزی و پراکندگی و آزمون‌های آماری ویلکاکسون، من‌ویتنی و مک‌نمار تجزیه‌وتحلیل گردیدند.
یافته‌ها: ازبین دانشجویان شرکت‌کننده در پژوهش، 60 درصد مرد و 40 درصد زن بودند. ازنظر سنّی، 7/6 درصد زیر 22 سال 78/4 درصد بین 24-22 سال و 14 درصد بالای 24 سال بودند. میانگین و انحراف‌معیار نمره دانش دانشجویان قبل از تماشای فیلم 2/82±8/72 بود که پس از تماشای فیلم به 2/96±18/8 افزایش یافت
(Z=-9.32, P<0.001). میزان درصد دانش قبل از تماشای فیلم (41/1) و پس از تماشای فیلم (87/1) بود (0/05>P).
نتیجه‌گیری: میزان دانش دانشجویان پزشکی عمومی درخصوص روش صحیح اندازه‌گیری فشارخون پس از تماشای فیلم آموزشی افزایش یافت. بنابراین به نظر می‌رسد بسته فیلم آموزشی همراه با روش آموزش همتا روش مؤثری در آموزش روش صحیح اندازه‌گیری فشارخون است. تکرار دوره‌ای آموزش اندازه‌گیری فشارخون براساس آخرین دستورالعمل‌های بالینی با به‌کارگیری روش‌های نوین آموزشی شامل روش‌های چندرسانه‌ای می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش کمک قابل‌توجهی کند.
واژه‌های کلیدی: بازخورد، دانشجویان پزشکی، فشارخون
متن کامل [PDF 1337 kb]   (352 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (259 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بالینی

فهرست منابع
1. Dorans KS, Mills KT, Liu Y, He J. Trends in prevalence and control of hypertension according to the 2017 American College of Cardiology/American Heart Association (ACC/AHA) guideline. J Am Heart Assoc 2018;7(11):e008888. [DOI:10.1161/JAHA.118.008888]
2. Katibeh M, Moghaddam A, Yaseri M, Neupane D, Kallestrup P, Ahmadieh H. Hypertension and associated factors in the Islamic Republic of Iran: a population-based study. East Mediterr Health J 2020;26(3-2020). [DOI:10.26719/emhj.19.042]
3. Mills KT, Bundy JD, Kelly TN, Reed JE, Kearney PM, Reynolds K, et al. Global disparities of hypertension prevalence and control: a systematic analysis of population-based studies from 90 countries. Circulation 2016;134(6):441-50. [DOI:10.1161/CIRCULATIONAHA.115.018912]
4. Beaney T, Burrell LM, Castillo RR, Charchar FJ, Cro S, Damasceno A, et al. May Measurement Month 2018: a pragmatic global screening campaign to raise awareness of blood pressure by the International Society of Hypertension. Eur heart J 2019;40(25):2006-17. [DOI:10.1093/eurheartj/ehz300]
5. Viera AJ. Screening for hypertension and lowering blood pressure for prevention of cardiovascular disease events. Med Clin North Am 2017;101(4):701-12. [DOI:10.1016/j.mcna.2017.03.003]
6. Unger T, Borghi C, Charchar F, Khan NA, Poulter NR, Prabhakaran D, et al. 2020 International Society of Hypertension global hypertension practice guidelines. Hypertension 2020;75(6):1334-57. [DOI:10.1161/HYPERTENSIONAHA.120.15026]
7. Hosseini SA, Hossinizadeh Z, Abazari P. The skills of the final semester undergraduate nursing students in measuring and recording vital signs. J Med Educ 2020; 20 :82-90.[Persian] [Link]
8. Pezeshki MZ, Moghaddas F, Ghaffari S. Educational intervention improves measurement of blood pressure skills in Iranian medical students. Research and Development in Medical Education 2019;8(2):80-4. [DOI:10.15171/rdme.2019.016]
9. Rakotz MK, Townsend RR, Yang J, Alpert BS, Heneghan KA, Wynia M, et al. Medical students and measuring blood pressure: results from the American Medical Association Blood Pressure Check Challenge. J Clin Hypertens (Greenwich) 2017;19(6):614-9. [DOI:10.1111/jch.13018]
10. Mohtsham G. DMRMH, Mohammad D., Hassan H., Fayez Sohbai. Comparison of how to measure patients' blood pressure with the standard of the American Heart Association. Medical Organization of the Islamic Republic of Iran 2013; 32(4):328-36.[Persian] [Link]
11. Block L, Flynn SJ, Cooper LA, Lentz C, Hull T, Dietz KB, et al. Promoting sustainability in quality improvement: an evaluation of a web-based continuing education program in blood pressure measurement. BMC fami pract 2018;19(1):1-9. [DOI:10.1186/s12875-017-0682-5]
12. Farahani S, Farahani I, Burckhardt BB, Monser K, Laeer S. The development of an educational video on blood pressure measurement for pharmacy students. Adv Med Educ Pract 2021;12: 655-663. [DOI:10.2147/AMEP.S302728]
13. Smith TM. Online training helps get-and keep-BP measurement skills sharp 2022. [Link]
14. Fisher M, Harris A, Koonce T, Beck Dallaghan G, Coe CL. Implementing a Blood Pressure Measurement Curriculum for First-Year Medical Students. Med Sci Educ 2023;33(4):841-5. [DOI:10.1007/s40670-023-01825-9]
15. Crosley AM, Rose JRL. Knowledge of accurate blood pressure measurement procedures in chiropractic students. J Chiropr Educ 2013;27(2):152-7. [DOI:10.7899/JCE-13-3]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb