دوره 17، شماره 1 - ( 1404 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 37-24 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifi M, Jafari N, Heydari S, Mahmoudi S M. Experiences of Yazd Dentistry Faculty Members Regarding the Implementation of the General Dentistry Curriculum: A Phenomenological Study. Res Med Edu 2025; 17 (1) :24-37
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1401-fa.html
شریفی مهتاب، جعفری نجمه، حیدری سارا، محمودی سید مصطفی. تجارب اعضای هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی یزد از اجرای برنامه درسی دندانپزشکی عمومی: یک مطالعه پدیدارشناسانه. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1404; 17 (1) :24-37

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1401-fa.html


گروه آسیب شناسی دهان و فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران ، jafarynajmeh@yahoo.com
چکیده:   (662 مشاهده)
مقدمه: ازآنجاکه برنامه درسی آموزشی یکی از زمینه‌های اصلی آموزش و پرورش است، لازم است در طراحی، اجرا و ارزیابی فعالیت‌های آن از مطلوب‌ترین شیوه‌ها استفاده شود. یکی از روش‌ها برای حفظ و ارتقای کیفیت آموزش همسو با رشد جهانی، ارزشیابی مستمر آموزش و ارکان وابسته به آن است. ازاین‌رو، به تبیین تجارب اعضای هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی یزد نسبت به برنامه درسی دندانپزشکی عمومی و نحوه اجرای آن پرداختیم.
روش‌ها: در این مطالعه کیفی داده‌ها به‌وسیله مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند از 18 نفر از اعضای هیئت علمی شامل 10 زن و 8 مرد به‌صورت حضوری جمع‌آوری شدند. مصاحبه‌ها پس از ضبط به‌صورت متن برگردانده شدند. جملات و بیانات مرتبط با هدف مطالعه از متن مصاحبه‌ها استخراج و طبقه‌بندی و تحلیل داده‌ها به روش تحلیل مضمون انجام شد.
یافته‌ها: با تحلیل مضمون داده‌ها، مضامین استخراج شده شامل جامع بودن برنامه درسی، توجه به نیازسنجی و اضافه شدن دروس جدید، زمان‌بندی نامناسب، عدم انعطاف‌پذیری و عدم اجرای کامل برنامه درسی به دلایلی ازجمله فراهم نبودن امکانات و فضای آموزشی بود.
نتیجه‌گیری: ضمن تأثیرات مثبتی که بازنگری‌های برنامه درسی تاکنون ایجاد کرده است، چالش‌های قابل‌توجهی نیز همچنان وجود دارد و به نظر می‌رسد برای ارتقای آموزش دانشجویان دوره دکترای عمومی دندانپزشکی بهتر است نقاط قوّت و ضعف برنامه درسی کنونی شناسایی شود. سپس با فراهم‌سازی زیرساخت‌های اجرایی، فضای آموزشی، امکانات و نیروی انسانی متخصّص، بازنگری‌های آتی برنامه درسی درجهت حفظ و تقویت نقاط قوّت و برطرف کردن نقاط ضعف صورت گیرد.
متن کامل [PDF 1087 kb]   (290 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (315 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى

فهرست منابع
1. Ahangari Z, Rahmani M, Sohrabi Z, Kharazifard M. Dental curriculum according to views of the graduates of dental schools of the country during the last 5 years. J Dental School. 2010;28(2):80-87. [Persian] [Link]
2. Ghaffari R, Yazdani S, Alizadeh M, Salek Ranjbarzadeh F, Amini A, Hassanzadeh Salmasi S. Comparative study: curriculum of undergraduate medical education in Iran and in a selected number of the world's renowned medical schools. Iran J Med Educ 2012;11(7):819-831. [Persian] [Link]
3. Bazargani A. Educational symbols system and it's usage on university efficiency analysis. Psychol Educ Sci 1993; 16:9-10. [Persian] [Link]
4. Naderi E, Seyfenaraghi M.[Sanjesh va andazegiri va bonyadhaye tahlilie abzarhaye an dar oloom tarbiati va ravanshenasi]. Tehran: Misagh; 2011. [Persian]
5. Allen D, Caffesse R, Bornerand M, Frame J, Heyboer A. Participatory continuing dental education. Int Dent J 1994;44(5):511-519. [PMID: 7814124]
6. Moosavi H, Maleknejad F, Shariati A. Comparison of restoration types requirements in dentistry curriculum with the practiced restorations by dentistry students of mashhad dental school during 2007-2008. J Develop Steps Med Educ 2011;8(1):14-21 [Persian]
7. Pakshir HR. Dental education and dentistry system in Iran. Med Princ Pract 2003;12(Suppl. 1):56-60. [DOI:10.1159/000069844]
8. Hughes O, Wade B, Peters M. The effects of a synthesis of nursing practice course on senior nursing students' self-concept and role perception. J Nurs Educ 1991;30(2):69-72. [DOI:10.3928/0148-4834-19910201-07]
9. Zaighami R, Faseleh M, Jahanmiri S, Ghodsbin F. Nursing students' viewpoints about the problems of clinical teaching. J Inflamm Dis 2004;8(1):51-55. [Link]
10. Tahani B, Rasaei P. Students' Perspectives in pre-clinical and during the clinical courses in Dental School of Isfahan University of Medical Sciences in year 2016. Iran J Med Educ 2019; 19:136-145. [Persian] [Link]
11. Walsh L, Seymour G. Dental education in Queensland: II. principles of curriculum design. SADJ 2001;56(3):140-146. [PMID: 16894714]
12. Jafari A, Khami M, Yazdani R, Mohamadi M. Presenting the course of community dentistry as problem based learning workshop and comparing it to learning through lecture. Iran J Med Educ 2010;9(3):216-224. [Persian] [Link]
13. Aminoroaya M, Yarmohammadian M, Yousefi AR. Educational needs of education experts in Isfahan university of medical sciences. Iran J Med Educ 2002; 2(2):5-13. [Persian] [Link]
14. Dent JA, Harden RM, Hunt D. A practical guide for medical teachers. E-Book: Elsevier health sciences; 2021. [Link]
15. Graber DR, O'Neil EH, Bellack JP, Musham C, Javed T. Academic deans' perceptions of current and ideal curriculum emphases. J Dent Educ 1998;62(11):911-918. [DOI:10.1002/j.0022-0337.1998.62.11.tb03257.x]
16. Henzi D, Davis E, Jasinevicius R, Hendricson W. In the students' own words: what are the strengths and weaknesses of the dental school curriculum?. J Dent Educ 2007;71(5):632-645. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2007.71.5.tb04320.x]
17. Cardall WR, Rowan RC, Bay C. Dental education from the students' perspective: curriculum and climate. J Dent Educ 2008;72(5):600-609. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2008.72.5.tb04525.x]
18. Pakdaman A, Shayesteh YS, Fard M, Kabosi R. Evaluation of the achievement of educational objectives of the community oral health and periodontics departments using the CIPP model of evaluation-students' perspective. J Dent Med 2011;24(1):20-25.[Persian] [Link]
19. MaleknejadYazdi F, Danaeefar N, Jahantigh M, Akbari M. Evaluation of the topics of theoretical and clinical courses of operative dentistry in general dentistry major: Alumni perspectives. J Mashhad Den Sch 2013;37(1):65-72. [Persian] [DOI:10.22038/jmds.2014.445]
20. Khami MR, Keshavarz H, Razeghi S. Evaluation of last-year dental students' opinions about undergraduate curriculum: before the revision (2010-11). J Den Med 2017;30(1):40-47. [Persian] [Link]
21. Sigarchian Taghizadeh F, Hossein Mahmodi A, Akbari M, Hamid Far F. Challenges of changing the country's dental education system: a Threat or an opportunity (a qualitative study). J Medicine Spiritual Cultivation 2021;29(4):256-266.[Persian] [Link]
22. Dabaghi-Tabriz F, Ghaffari R, Hanaee J, Barzegar M, Bilan N, Dehghani AH, et al. Comparison of general dentistry curriculum in Iran with eight of the world's top dental faculties. Maedica 2019;14(2):104-115. [DOI:10.26574/maedica.2019.14.2.104]
23. Gharaei Sh, Kargoza S, Amirchakhmaghi M, Gholami H. Students' viewpoints of Mashhad dental school about educational problems a qualitative study. Educ Strategy Med Sci 2015;8(2):123-130. [Persian] [Link]
24. Yaghini J, Faghihi A, Yamani N, Daryazadeh S. Challenges for implementing general dentistry curriculum from students' viewpoint: a qualitative study. J Mashhad Dent Sch 2018;42(4):356-369. [Persian] [DOI: 10.22038/jmds.2018.11994]
25. Daryazadeh S, Jafari A, Kuhpayehzadeh J, Shajari J, Hashemzadeh M. General dentistry restorative curriculum's adaptation to restorative dentistry service needs. J M Educ Develo 2013;6(10):30-37. [Persian] [Link]
26. Hattar S, AlHadidi A, Altarawneh S, Abu-Ghazaleh S, Hammad M. Dental student perspectives of a comprehensive-based teaching methodology: a confidence, effectiveness, and challenge report. Int J Dent 2020;2020:8842008. [DOI:10.1155/2020/8842008]
27. Spallek H, O'Donnell JA, Yoo YI. Preparing faculty members for significant curricular revisions in a school of dental medicine. J Dent Educ. 2010;74(3):275-288. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2010.74.3.tb04873.x]
28. Basirat M, Kia SJ, Motevasseli S, Dadgaran I. Knowledge and attitude of faculty members towards integrated curriculum in dentistry and its related factors. J Dentomaxillofacial Radiol, Pathol Surg 2018; 7(1):29-36. [DOI:10.32598/3dj.7.1.29]
29. Daryazadeh S, Faghihi A, Yaghini J, Yamani N. Criticism of general dentistry curriculum in line with accountable and justice-oriented education package. Iran J Med Educ 2017;17(0):54-69. [Persian] [Link]
30. Sanatkhani M, Molla Z, Akbari M. Evaluation of the students' perception about clinical education and examination in Mashhad school of dentistry (Iran) in 2009. J Mashhad Dent Sch 2012;36(3):211-222. [Persian] [DOI:10.22038/jmds.2012.481]
31. Wilkerson L, Uijtdehaage S, Relan A. Increasing the pool of educational leaders for UCLA. Acad Med. 2006;81(11):954-958. [DOI:10.1097/01.ACM.0000242477.01887.06]
32. Mokhtari M, Foroozanfar A, Farazi F. Assessment of final year dental students' views of science education in dental implants. J Mashhad Dent Sch 2012;36(2):157-164. [Persian] [DOI: 10.22038/jmds.2012.829]
33. Ansari Moghadam S, Shokoohinia R, Hosseini Tabatabaei S, Risbaf Fakour S, Ansari Moghaddam A, Naebi M. Evaluation of the achievement of educational objectives in restorative dentistry and periodontics departments in Zahedan faculty of dentistry during 2014-2015. J Mashhad Dent Sch 2017;41(2):91-106.[Persian] [DOI: 10.22038/jmds.2017.8611]
34. Petropoulos VC, Arbree NS, Tarnow D, Rethman M, Malmquist J, Valachovic R, et al. Teaching implant dentistry in the predoctoral curriculum: a report from the ADEA implant workshop's survey of deans. J Dent Educ 2006;70(5):580-588. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2006.70.5.tb04114.x]
35. Sigarchian Taghizadeh F, Mahmoodi AH, Akbari M, Hamidifar F. Viewpoints of the faculty members on the patient-centred education in dentistry. J Shahid Sadoughi Univ Med Sci 2022;30(5):4876-4886. [DOI:10.18502/ssu.v30i5.10162]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb