دوره 16، شماره 3 - ( 1403 )                   جلد 16 شماره 3 صفحات 50-47 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghian A, Avizhgan M. The Status of Education Development Office in Improving the Quality of Medical Sciences Education: a Qualitative Study. Res Med Edu 2024; 16 (3) :47-50
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1398-fa.html
صادقیان اکرم، آویژگان مریم. جایگاه دفتر توسعه آموزش در ارتقای کیفیت آموزش علوم‌ پزشکی: یک مطالعه کیفی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1403; 16 (3) :47-50

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1398-fa.html


مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، maryamavizhgan@gmail.com
چکیده:   (1192 مشاهده)
مقدمه: دفتر توسعه آموزش (Educational Development Office - EDO) به‌عنوان بازوی اجرایی مراکز مطالعات و توسعه آموزش در دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها محسوب می‌شود. این مطالعه به تبیین جایگاه دفتر توسعه آموزش در ارتقای کیفیت آموزش علوم‌پزشکی می‌پردازد.
روش ها: مطالعه حاضر با رویکرد کیفی در دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان در سال 1401 انجام شده است. روش جمع‌آوری داده‌ها در قالب مصاحبه‌های فردی نیمه‌ساختارمند انجام شد. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند با مسئولان دفاتر توسعه آموزش دانشکده‌ها و بیمارستان‌های آموزشی بود و مصاحبه تا رسیدن به اشباع داده‌ها ادامه یافت. داده‌ها با روش تحلیل محتوای مرسوم و یا رویکرد استقرایی تجزیه‌ و تحلیل شدند.
یافته ها: بعداز طبقه‌بندی و یکپارچه‌سازی نتایج، 445 کد، 9 زیرمقوله و 3 مقوله اصلی به دست آمد. «EDO، سرچشمه انگیزش و پویایی»، «آرمان‌های گم‌گشته و غریب EDO» و «مسیر درخشش و مانایی EDO» به‌عنوان مقوله‌های اصلی و زیرمقوله‌ها شامل ایده‌پردازی و طراحی، نیروی محرّکه اجرا، پایش و ارزشیابی، استقلال و اعتبار، تخصّص، انگیزه، پوست‌اندازی، چتر حمایتی و بسترسازی روابط به دست آمد.
نتیجه گیری: دفاتر توسعه آموزش با ماهیت ارائه ایده، طرح و برنامه و به‌منظور زمینه‌سازی جهت تضمین و ارتقای کیفیت آموزش فعالیت می‌کنند و کمبودها و موانعی وجود دارد که با برطرف کردن آن‌ها می‌توانند به کانون تولید ایده و نوآوری در آموزش علوم‌پزشکی تبدیل شوند.

 
متن کامل [PDF 354 kb]   (268 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (132 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی

فهرست منابع
1. Momtazmanesh N, Shoghi Shafagh Aria F. Educational development centers (EDCs) in universities of medical sciences: Treatment and medical education, roles, position and achievements. Teb Va Tazkieh 2010; 18 (76): 59-64. [Persian]
2. Bekton J. Modeling university educational development unit [dissertation]. Center for Educational Research and Development University of Lincoln. 2010.
3. Lincoln YS,Guba EG. Naturalistic Inquiry. SAGE 1985: 289- 331. [DOI:10.1016/0147-1767(85)90062-8]
4. Gosking D. reported for the heads of educational development group (HEDG); 2019
5. Jalili Z, Nouhi E, Malekzadeh A. Activities of Medical Educational Development Center from the views of the faculty members of Kerman Medical Sciences University. Strides in Development of Medical Education 2004;1(1):1-9. [Persian]
6. Haghdoost AA, Emami M, Dehnavieh R, Momtazmanesh N, Shoghi Shafagh Aria F, Mehrolhassani MH. Evaluation of education development centers for medical sciences: Challenges and strategies. Strides in Development of Medical Education 2015;11(4):407-19. [Persian]
7. Ahamadi S, Khajeh Joshaghani M, Mohammadimehr M. Explaining the Expectations and Views of the Faculty Members in Relation to the Educationa Development Centers. Research in Medical Education 2019: 11(3):39- 48. [Persian] [DOI:10.29252/rme.11.3.39]
8. Jamali Zavareh B, Nasr esfahani AR, Nili MR. Activities and methods of faculty development: Experiences of the world's top universities. Educ Strategy Med Sci 2023;16 (1):44- 57. [Persian]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهش در آموزش علوم پزشکی می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Research in Medical Education

Designed & Developed by: Yektaweb