[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 83-81 برگشت به فهرست نسخه ها
دوره کارورزی سه ماهه در عرصه پزشکی خانواده: میانبری گریز ناپذیر به سوی تربیت نیروی انسانی مورد نیاز برای برنامه سلامت خانواده
آبتین حیدرزاده* ، بابک ثابت ، مهدی آقاباقری ، ایده دادگران ، ابراهیم کلانتر مهرجردی
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، abtinh@gmail.com
چکیده:   (422 مشاهده)
نامه به سردبیر
برنامه پزشک خانواده در ایران در سال 1384 در ابتدا در مناطق روستایی اجرا شد و بعداً برای پوشش جوامع شهری تا 20000 نفر گسترش یافت (1). در این برنامه، تیم پزشک خانواده اولین نقطه تماس بیماران با نظام سلامت است و پزشک خانواده به ­عنوان عنصر محوری این تیم نیازمند توانمندی در حوزه ­های مختلف پزشکی و بین فردی است. البته این برنامه با چالش­ هایی مواجه شد که منجر به ناهماهنگی در آموزش نیروی مورد نیاز بود. تلاش برای تقویت آموزش پزشک خانواده شامل معرفی برنامه ­های منجر به مدرک و دوره­ های ماژولار منتهی به گواهی­نامه شد. علی‌رغم این تلاش‌ها، چالش‌هایی مانند زمان‌بندی آموزشی طولانی و پیامد­های نامشخص و پذیرش محدود موجب عدم جذابیت برای گروه پزشکی  گردید (2). علی­رغم تغییر در برنامه ملی آموزش پزشکی عمومی کشور برای رفع این مشکل و ابلاغ آن در سال 1396، در پیمایش ملی که در خصوص بررسی میزان استفاده از ظرفیت های این برنامه ملی آموزشی برای افزایش حضور در عرصه نظام سلامت برای دانشجویان پزشکی در سال 1400 انجام شد، هم­چنان ضعف شدید در استفاده از این ظرفیت و ایجاد دوره کارورزی پزشکی خانواده (انتخابی/ اجباری) مشـاهده شد. به ­نحـوی که تنـها در 37 درصد از  برنامه ­های آموزشی دانشکده ­های پزشکی نشانه­ هایی از حضور حداکثر یک ماهه کارورزان در عرصه پزشکی خانواده گزارش شد (3).
دبیرخانه آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت از همان سال به ریشه­ یابی و آسیب­ شناسی این معضل پرداخت و پس از جلسات متعدد کارشناسی با استفاده از مدل تغییرات آموزشی شش عنصری Carnegie (4) حرکت به سوی ایجاد کارآموزی و کارورزی پزشکی خانواده به­ صورت دوره­های نسبتاً طولانی مدت را در دستور کار خود قرار داد و در اولین مرحله از این سلسله تغییرات نسبت به اجرایی نمودن کارورزی سه ماهه در عرصه پزشکی خانواده در 15 دانشگاه علوم پزشکی کشور اقدام نمود. عناصر مدل شش عنصری کارنِگی عبارتند از: تعیین مشکلات با رویکرد کاربر محور، تمرکز بر تغییر عملکرد، دیدن کل سیستم به عنوان عامل ایجاد وضعیت فعلی، تعیین شاخص های موفقیت و روش های اندازه گیری آنها، تحقیق منظم برای ارتقای سیستم، شتابدهی یادگیری بواسطه تشکیل و ارتقا جوامع شبکه ای(4)
در حال حاضر، نه ماه از ابلاغ این تغییرات در دانشگاه­های پیشرو می­گذرد، پیمایش سریع انجام شده در 15 دانشگاه نشان می­دهد که وضعیت استفاده از عرصه آموزشی پزشکی خانواده به ­طور مشهودی تغییر نموده است، به­ نحوی­که نه تنها دوره­ های یک ماهه مستقل کارورزی پزشکی خانواده در بیش از 90 درصد این دانشگاه­ ها راه اندازی شده است بلکه هم ­اکنون شاهد دوره­های دو تا سه ماهه مستقل کارورزی پزشکی خانواده و طیفی از تغییرات در برنامه­ های آموزشی برای حضور دانشجویان پزشکی در عرصه پزشکی خانواده حتی قبل از رسیدن دانشجویان به دوره کارورزی هستیم. این سرعت تغییر در شرایطی که دانشگاه های علوم پزشکی  کمافی ­السابق با مشکلات مالی و نیروی انسانی روبرو هستند، نشانگر ظرفیت مناسب مدل Carnegie برای ایجاد تغییر در برنامه آموزشی پیاده شده می باشد.
چالش­ هایی­ که 15 دانشگاه مجری در مسیر برنامه تغییر برنامه آموزشی گزارش نموده­اند، شامل کمبود فضای فیزیکی و نیروی انسانی دوره دیده در عرصه ­های نظام سلامت، کمبود عضو هیات علمی از بین متخصصین پزشکی خانواده، پزشکی اجتماعی و حتی پزشکان خانواده دوره دیده برای آموزش، پر حجم بودن دوره کارورزی سنتی بلوک ­بندی شده و نیاز به تدوین برنامه درسی ادغام یافته و یکپارچه برای اجرای دوره سه ماهه کارورزی در عرصه پزشکی خانواده، سوء تعبیر برخی مسولان ارشد دانشگاهی در خصوص دوره آموزش در عرصه نظام سلامت و تشبیه آن به دوره­ های آموزش درمانگاهی بیمارستانی، فقدان نظام پرداخت تعریف شده برای پزشکان خانواده­ای که با آموزش همکاری می­ کنند، عدم استقرار سیستم ارجاع کارآمد بود.
با توجه به عزم جدی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به راه ­اندازی برنامه سلامت خانواده شهری و نیاز مبرم به نیروهایی توانمند برای انجام این مهم، به­ نظر می­ رسد برنامه تغییر اعمال شده توانسته است در کوتاه مدت نتایج قابل قبولی را به ­دست آورد و امید است برنامه­ریزی انجام شده از ابتدای سال 1403 به­ صورت یک­پارچه در دوره کارورزی پزشکی خانواده در دانشگاه­ های علوم پزشکی کشور نهادینه شود.
 
واژه‌های کلیدی: دوره کارورزی، سلامت خانواده، پزشکی خانواده، مدل تغییر کارنِگی
متن کامل [PDF 245 kb]   (96 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (108 مشاهده)  
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
فهرست منابع
1. Heidarzadeh A, Hedayati B, Huntington MK, Alvandi M, Aarabi A, et al. Challenges Associated with the Education of Family Physicians in Iran: A Systematic Review. J Med Edu. 2022;21(1):e130153. [DOI:10.5812/jme-130153]
2. Ferdosi M, Goli F, Aghili G, Daneshvar SMA. A Brief History of Family Medicine Development and Training in Iran (2005-2018). Int J Body Mind Cult 5(2):89-93. [DOI:10.22122/ijbmc.v5i2.122]
3. Heidarzadeh A, Nojomi M, Alvandi M, Mohammadi A, Mohseni F, Naghshpour P.[Evaluating the Current Status of Education in Family Physicians in Iranian Medical Schools]. RME 2022; 14 (3) :29-37.[Persian] [DOI:10.52547/rme.14.3.29]
4. LeMahieu PG, Grunow A, Baker L, Nordstrum LE, Gomez LM. Networked improvement communities: The discipline of improvement science meets the power of networks. Quality Assurance in Education 2017;25(1):5-25. [DOI:10.1108/QAE-12-2016-0084]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Heidarzadeh A, Sabet B, Aghabagheri M, Dadgaran I, Kalantar E. A Three-Month Internship in the Field of Family Medicine: an Inevitable Shortcut to Training the Human Resources Needed for the Family health Program. RME 2023; 15 (3) :81-83
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1386-fa.html

حیدرزاده آبتین، ثابت بابک، آقاباقری مهدی، دادگران ایده، کلانتر مهرجردی ابراهیم. دوره کارورزی سه ماهه در عرصه پزشکی خانواده: میانبری گریز ناپذیر به سوی تربیت نیروی انسانی مورد نیاز برای برنامه سلامت خانواده. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (3) :81-83

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1386-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education