[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 71-64 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش نقشه مفهومی بر فرایند رویکرد مطالعه دانشجویان پرستاری
ملیحه عباسی ، نادیا کلبادی نژاد* ، مریم بیک محمدی
گروه پرستاری، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر گز، ایران ، nadiakolbadinezhad@gmail.com
چکیده:   (127 مشاهده)
مقدمه: انتخاب روش تدریس مناسب که بتواند باعث یادگیری معنی­دار، موثر و قابل استفاده فراگیران شود، از اهمیت بسیاری برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر نقشه مفهومی بر فرایند رویکرد مطالعه دانشجویان پرستاری در کارآموزی بخش مراقبت ویژه انجام شد.
روش­ ها: در این مطالعه نیمه­ تجربی، 36 دانشجوی دوره کارشناسی پرستاری دانشگاه آزاد بندر گز در کارآموزی ICU در بیمارستان حکیم جرجانی گرگان در سال 1401 به­ روش سرشماری وارد مطالعه شدند و به­ صورت تخصیص با جدول اعداد تصادفی در دو گروه کارآموزی مداخله و کنترل قرار گرفتند. دانشجویان گروه­ آزمون در طی کارآموزی در بخش ICU به مدت 40 ساعت با استفاده از نقشه مفهومی، آموزش دریافت نمودند. پرسشنامه ­ها شامل اطلاعات جمعیت ­شناختی و پرسشنامه فرآیند رویکرد مطالعه فرم دو عاملی تجدید نظر­شده قبل از شروع کارآموزی و در آخرین روز کارآموزی توسط دانشجویان گروه ­های آزمون و کنترل تکمیل شد. اطلاعات با استفاده از برنامهSPSS  و آمار توصیفی و تحلیلی با استفاده از آزمون­های شاپیروویلک، یو منویتنی و t ولچ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: نتایج نشان داد میانگین نمره فرایند رویکرد مطالعه قبل از مداخله در گروه آزمون 8/18 ± 05/65 و گروه کنترل 2/912 ± 60/55 بود. همچنین میانگین نمره فرایند رویکرد مطالعه در گروه آزمون بعد از مداخله (6/38 ± 68/83) به­ طور معنی­داری بیشتر از گروه کنترل    (2/99 ± 60/05) بود (P=0/02, t=- 2/43).
نتیجه ­گیری: نمره فرایند رویکرد مطالعه در افرادی که آموزش با نقشه مفهومی دریافت کردند، افزایش یافت. بنابراین روش نقشه مفهومی باعث ارتقاء یادگیری معنی­ دار دانشجویان می­ شود، بر این اساس در درس­های اساسی که نیاز به یادگیری سطح بالا وجود دارد، می­توان از این روش استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: نقشه مفهومی، فرایند رویکرد مطالعه، دانشجوی پرستاری، کارآموزی، بخش مراقبت ویژه
متن کامل [PDF 512 kb]   (99 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (68 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بالینی
فهرست منابع
1. Nejat N, Kouhestani H, Rezaei K.[Effect of concept mapping on approach to learning among nursing students]. hayat 2011; 17 (2): 22-31. [Persian]
2. Khademalhoseini S, Alhani F, Anoosheh M.[Pathology of" clinical education" in nursing students of intensive care unit: A qualitative study]. Iranian Journal of Critical Care Nursing 2009; 2 (2): 81-6. [Persian]
3. Jahromi FF, Mahdood B.[Evaluation of Nursing Students' Satisfaction with Two Methods of Problem-Solving-Based Learning and Outcome-Based Learning in the Cardiac Care Unit]. Paramedical Sciences and Military Health 2022; 17 (3). [Persian]
4. Yılmaz MB, Orhan F. The use of Internet by high school students for educational purposes in respect to their learning approaches. Procedia-Social and Behavioral Sciences 2010; 2 (2): 2143-50 [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.03.296]
5. Bahreini M, Mirzaei K.[Learning approaches of undergraduate nursing and midwifery students: a longitudinal study]. Iranian Journal of Medical Education 2018; 18: 363-71. [Persian]
6. Rigi ZM, Moonaghi HK, Dadpisheh S, Tafazoli M.[The Effects of Concept Mapping Method on Learning of Skills to Manage Pre-eclampsia in Midwifery Students]. Journal of Nursing Education (JNE) 2020; 9 (3):53-63. [Persian]
7. Zare A, Kargar JM. [The Effect of the nursing process education according to the concept map on learning of the nursing process]. JNE 2017; 6 (4) :65-71. [Persian]
8. Karimi M.[The Effect of Concept Map Model on Critical Thinking and Academic Achievement of Medical Education Students]. Education Strategies in Medical Sciences 2021; 14 (3): 112-9. [Persian]
9. Torre D, German D, Daley B, Taylor D. Concept mapping: An aid to teaching and learning: AMEE Guide No. 157. Medical teacher 2023; 45 (5): 455-63. [DOI:10.1080/0142159X.2023.2182176]
10. Pouragha B, Norouzinia R, Ghazivakili Z, Pakravan N.[Effect of Conceptual Mapping in Small Groups on Academic Performance and Student Satisfaction in Basic Immunology]. Development Strategies in Medical Education 2018; 5 (1): 54-69. [Persian]
11. Momeni H, Salehi A, Sadeghi H.[Comparing the effect of problem based learning and concept mapping on critical thinking disposition of nursing student]. Education Strategies in Medical Sciences 2017; 10 (4): 234-44. [Persian]
12. Edalattalab F, Abbasi N, Mashouf S.[Investigating The Effect of Concept Map on Undergraduate Students of Anesthesia Learning in Alborz University of Medical Sciences]. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences 2023; 29 (6): 799-810. [Persian]
13. Dehghanzadeh S, Monfared A.[Explaining Nursing Students' Perceptions of Clinical Teaching Through Concept Mapping: A Qualitative Study]. Journal of Nursing Education (JNE) 2022; 11 (3): 40-1. [Persian]
14. Abdi A, Seyyed Mazhari M.[The impact of basic life support teaching program using concept mapping method on meaningful learning in nursing students of AJA]. Military Caring Sciences Journal 2017; 3 (4): 233-41. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.mcs.3.4.233]
15. Salmani N, Dehghani Kh, Salimi T, Bagheri I. [Effect of software designed by computer conceptual map method in mobile environment on learning level of nursing students]. Education Strategies in Medical Sciences 2015; 8 (5): 275-80. [Persian]
16. Kaddoura M, Van‐Dyke O, Yang Q. Impact of a concept map teaching approach on nursing students' critical thinking skills. Nursing & health sciences 2016; 18 (3): 350-4. [DOI:10.1111/nhs.12277]
17. Lin C, Han C, Huang Y, Chen L, Su C-C. Effectiveness of the use of concept maps and simulated cases as a teaching-learning strategy in enhancing the learning confidence of baccalaureate nursing students: A qualitative approach. Nurse Education Today 2022; 115: 105418. [DOI:10.1016/j.nedt.2022.105418]
18. Mohammadi F, Momennasab M, Rostambeygi P, Ghaderi S, Mousazadeh S. The effect of education through conceptual mapping on critical thinking of nursing students. Journal of the Pakistan Medical Association 2019; 69 (8): 1094-8.
19. Dehghanzadeh S, Moaddab F.[The Effect of Concept Mapping on Nursing Students' Critical Thinking Skills and Nursing Care Plan Design]. Research in Medical Education 2021; 13 (2): 26-35. [DOI:10.52547/rme.13.2.26]
20. Aslami M, Dehghani M, Shakurnia A, Ramezani Gh, Kojuri J. Effect of Concept Mapping Education on Critical Thinking Skills of Medical Students: A Quasi-experimental Study. Ethiopian journal of health sciences 2021; 31 (2): 409-18. [DOI:10.4314/ejhs.v31i2.24]
21. Shahrabadi E, Rezaeian M, Haghdoost A.[The Relationship of Study and Learning approaches with Students' Academic Achievement in Rafsanjan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (10) :860-868. [Persian]
22. Biggs J, Kember D, Leung DY. The Revised two-factor study process questionnaire: R-SPQ-2F. Br JEduc Psychol 2001; 71 (1): 131-49. [DOI:10.1348/000709901158433]
23. Rahmani A, Fathi Azar E, Mohajjel Aghdam A.[Concept Mapping And Theoretical Learning Of Nursing Students]. Iran Journal of Nursing 2005; 17 (40): 39-46. [Persian]
24. Taklavi S, Zare R. The role of Identity styles in prediction of justifying Extra Marital relationship in Married Individuals . Rooyesh 2019; 8 (5): 53-60. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi M, Kolbadinezhad N, Beyk Mohammdi M. The Effect of Concept Map Training on the Process of Study approach in Nursing Students. RME 2023; 15 (4) :64-71
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1367-fa.html

عباسی ملیحه، کلبادی نژاد نادیا، بیک محمدی مریم. تاثیر آموزش نقشه مفهومی بر فرایند رویکرد مطالعه دانشجویان پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1402; 15 (4) :64-71

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1367-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education